Mellanösterns säkerhetsläge och aggressioner

Lördagen den 7 oktober 2023 attackerade Hamas Israel.

Situationen i Israel och Mellanöstern har naturligtvis varit spänd länge, i årtionden eller århundraden beroende på perspektiv, men den senaste attacken ökar spänningarna.

Som alltid har konflikter parter med olika åsikter, och supportrar har sina egna dolda motiv av religiösa, historiska och politiska skäl.

Konflikter kan orsaka all slags turbulens på råvaru-, aktie-, finans- etc. marknaderna, och risken för eskalering finns också.

Jag öppnar en ny tråd för att dissekera säkerhetsläget i Mellanöstern.

Jag nöjer mig med att länka till Yle:s sammanfattande nyhet från lördagen, samt Wikipedias artikel om Israel-Palestina-konflikten i startinlägget.

42 gillningar

Iran – denna medlem av George W. Bushs ursprungliga ‘ondskans axel’ – sägs ha hjälpt till och välsignat Hamas attack.

Man behöver väl knappast vara någon siare för att säga att landet också har varit delaktigt i att beväpna Hamas.

https://twitter.com/DeItaone/status/1711120526645620951?t=8xNThNQ-m9DFJ99QoS1D0w&s=19

12 gillningar

https://www.globalis.fi/konfliktit/Aasia/palestiina

7 gillningar

Inom några dagar inleds en omfattande och effektiv markstridsfas, vars mål sannolikt är att utplåna Hamas ledning och möjligen försöka befria gisslan. En mycket intensiv men ganska kort strid om Gaza är att vänta.

https://x.com/NOELreports/status/1711078125084332497?s=20

Vid gränsen mot Libanon pågår mindre strider mot Hizbollah. Maktförhållandena är så starkt på Israels sida att det knappast kommer att ske något radikalt.

https://x.com/NOELreports/status/1711115857328255006?s=20

20 gillningar

“Premiärministern, som var stolt över sin enorma politiska erfarenhet och sin ovärderliga säkerhetsvisdom, misslyckades totalt med att identifiera de faror han medvetet orsakade när han bildade sin regering”

“Vilken israelisk regering som helst skulle svara kraftfullt på en sådan attack, men en regering som innehåller ultranationalistiska partier har inte råd att framstå som svag. Motattacken kommer att bli riktigt hård”

10 gillningar

För att göra det här till en riktigt internationellt rörig soppa, så kastar vi in Trump i leken. Visst, det är 6 år gammal information idag, vad han än kan tänkas ha delat med sig av. Men många saker förändras inte nödvändigtvis ens på flera år, som till exempel platser för vapenförråd, lagringsmängder av vapen, osv.

https://x.com/riotwomennn/status/1711022970007691333?s=20

Hamas möten med Lavrov har rapporterats under förra året och i år. Jag gissar att Lavrov vid årets möte troligen inte hade några hämningar när det gällde att berätta allt man vet om Israel. Visst, säkert kom inte all eller ens merparten av Hamas information för att förbereda attacken från Trump, utan Ryssland har säkert bättre källor.

Det är dock anmärkningsvärt att USA:s president avslöjar hemligstämplad information som rör sina allierade och inte ens förstår att han klantat till det, utan konstaterar att “han har full rätt att göra så”.

https://x.com/riotwomennn/status/1711023659354067438?s=20

Edit: Som en påminnelse ännu, så är inte heller Iran någon monolitisk box. Kommer alla ihåg tonåringarnas uppror och protester tidigare i år? De är inte de enda som inte gillar sin egen regering. Oppositionen där skulle behöva stöd.
https://x.com/Tendar/status/1711111629704761699?s=20

13 gillningar

Bra att det skapades en egen tråd. Här kan man säkert lägga in grejer om Armenien-Azerbajdzjan också när det väl bryter ut ett riktigt krig. Det verkar också bara vara en tidsfråga.

Förra året hummades det när Hamas ledare besökte Ryssland, om hur ynkligt det beteendet var. De gjorde visst ett gemensamt uttalande i stil med att de ”gör allt de kan för att försvaga väst”.

Det verkar som att även det här jävla tilltaget från Hamas bara kommer att förena väst ytterligare. Israel minns nog bättre vilka de riktiga partnerna är och Europa tvingas vakna upp till den här världen från sina privilegierade och uppblåsta luftslott.

Förhoppningsvis eskalerar detta inte, men det är väl åtminstone troligt att det blir flygbombningar mot Iran, och Gaza lär hamna under fullständig israelisk kontroll under de kommande åren, om inte till och med årtiondena.

En aspekt som oroar i den här situationen är Netanyahus ökade makt i israelisk politik under täckmantel av krigstillståndet. Han verkar vara den typen som tar allt han kan få, och dessutom en förespråkare av aggressiv utrikespolitik (jag vet dock inte så ingående, min åsikt påverkas säkert för mycket av enstaka västerländska nyhetskällor utanför Israel). Ingredienserna för en diktatur finns dock där.

Marknaden har inte dippat vansinnigt mycket än (nåja, åtminstone mätt med det dystra året 2023:s måttstock). Man väntar nog främst på hur situationen mellan Iran och Israel utvecklas.

15 gillningar

Iranierna är förbannade över hur de lever i fattigdom samtidigt som Iran finansierar Assads regim, Huthirebellerna och ett flertal terrororganisationer, såsom Hamas, med miljarder. På grund av detta och kärnvapenprogrammet är sanktionerna fortfarande i kraft.

Så primärt när de booar på stadion handlar det om frustration över deras egen situation.

Israel har offentligt gett sken av att de har för avsikt att avsätta Hamas från makten. Det är alltså inte meningen att Gazaremsan ska tas över permanent igen, eller att befolkningen ska förflyttas någon annanstans, som till exempel just nu när över 100 000 invånare i Nagorno-Karabach tvingades lämna sina hem, något som man kan hitta i en bisats i tidningarna i Finland.

Iran står nu inför ett val: ska de öppna en andra front i norr och hoppas att det förhindrar Hamas kollaps. Risken är att om även den fronten lamslås, förlorar de båda sina frontlinjer mot Israel, och därmed blir det betydligt lättare för Israel att senare inleda en luftkampanj mot Irans kärnvapenprogram.

Ur Irans perspektiv lyckades Hamas terroroperation nu nästan lite för väl; man överdimensionerar saker för att åtminstone något ska lyckas. Nåväl, nu finns det massor av civila kroppar, och på grund av musikfestivalen och jordbruksarbetskraften är många döda eller kidnappade utlänningar, vilket ger Israel mer utrikespolitiskt handlingsutrymme än någonsin när det gäller Gaza.

Just det, ett scenario har lyfts fram att ifall den norra fronten öppnas, kommer Israel eller USA att lamslå Irans oljeraffinaderier, vilket orsakar ett rejält ekonomiskt problem för den iranska regimen.

16 gillningar

Israels Iron Dome i aktion.
Systemets syfte är att förstöra raketer och artillerigranater i luften.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1711124088532451687?t=L4HO9KzGKDEGt15Mumv4Ag&s=19

https://twitter.com/KManiezzo/status/1711251760906391824?t=GoGJmDOZln5UG6EeOlvc8Q&s=19

8 gillningar

Detta förundras jag också över, passar det inte in i “narrativet” eller vad? Det rör sig om ett massmord på obeväpnade civila och bland dem fanns flera västerlänningar.

Om Israel till exempel hade bombat festivalbesökarna med samma dödssiffror skulle detta garanterat vara en förstasidesnyhet i alla inhemska medier :angry:

EDIT: Ännu en notering för dem som jämför offer. Supernova-festivalen är med största sannolikhet en 100 % “mjuk” civil sammankomst och att attackera den är ett medvetet terrordåd.

" ‘Det var en massaker’, sade Yaniv, en ambulanssjukvårdare som kallades till festen. Han berättade för public service-kanalen Kan News: ‘Jag har aldrig sett något liknande i hela mitt liv. Det var ett planerat bakhåll. När folk kom ut från nödutgångarna väntade grupper av terrorister på dem där och började helt enkelt skjuta ner dem en efter en.’"

Även Israel har dödat civila, men deras attacker riktas åtminstone främst mot väpnade aktörer, även om civila offer inte kan undvikas när målen ofta befinner sig mitt bland civilbefolkningen. Det förekommer säkert övertramp och grymheter, men Israel gör åtminstone något försök att undvika civila offer eftersom de vet att det ger dålig publicitet. När det gäller festivalen verkar Hamas inte ha haft några sådana begränsningar, utan just civila offer var det huvudsakliga målet.

Jag fortsätter inte mer om det här ämnet. Att kasta fram civila dödssiffror från de olika sidorna för att bråka och argumentera på ett diskussionsforum känns smaklöst för mig. I krig skördas civila offer och oftast många.
Varje enskilt civilt offer är onödigt.

42 gillningar

Bra poäng, hur kunde den israeliska underrättelsetjänsten ha missat – åtminstone i någon större utsträckning – att något var på gång?

Det handlar trots allt om den största attacken på årtionden, från en part som Israel mycket väl vet är “det” stora hotet, från ett håll som är välkänt, i en omfattning där tusentals raketer avfyras och tusentals Hamas-krigare är i beredskap…

Underrättelseverksamhet är dessutom just det sätt på vilket man försöker ta reda på kritiska saker i förväg, så att man kan agera förebyggande.

https://twitter.com/PToveri/status/1711032435515728048?t=BybIXRwCFTej9zpTn19ugw&s=19

8 gillningar

Jag minns inte om det var så, men här är lite perspektiv, år 2022. Jag försvarar fortfarande inte Hamas.

Väpnad konflikt mellan Israel och palestinska väpnade grupper i Gaza

Den 5 augusti inledde Israel en offensiv mot Gazaremsan riktad mot Palestinska islamiska jihad och dess väpnade gren, vilket förstörde eller skadade omkring 1 700 palestinska hem och fördrev hundratals civila. Den israeliska armén och palestinska väpnade grupper begick uppenbara krigsförbrytelser under de tre dagarna av strider. (Se avsnittet om Staten Palestina.)3

Enligt FN dödades 49 palestinier, varav 31 civila. Amnesty International slog fast att israeliska styrkor dödade 17 av de civila, inklusive åtta barn. Sju civila, inklusive fyra barn, dödades av en raket som avfyrades av misstag, till synes av en palestinsk väpnad grupp. Den 7 augusti träffade en israelisk missil, till synes avfyrad från en drönare, Al-Falluja-kyrkogården i flyktinglägret Jabalia, vilket dödade fem barn och skadade ett, i vad som verkade vara en direkt attack mot civila eller en urskillningslös attack.

Västbanken

Israeliska styrkor dödade 151 palestinier på den ockuperade Västbanken, inklusive östra Jerusalem, och skadade 9 875, enligt OCHA-OPT, mitt under en våg av militära räder som innebar övervåld, inklusive olagliga dödsskjutningar och uppenbara utomrättsliga avrättningar.4 Defense for Children International-Palestine rapporterade att israeliska styrkor eller bosättare dödade 36 barn över hela Västbanken och östra Jerusalem.

Den 11 maj dödade israeliska soldater Shireen Abu Akleh, en palestinsk-amerikansk Al Jazeera-korrespondent, och skadade hennes kollega medan de bevakade en israelisk militärräd i Jenin-lägret. I september medgav de israeliska myndigheterna att en israelisk soldat “sannolikt” dödade journalisten, men drog slutsatsen att inget brott hade begåtts.

Var allt på förstasidan, jag kommer inte ihåg.

Knep eller inte, journalisten dödades av Israel.

4 gillningar

Undrar om någon kan förklara vad det här med att hugga av huvuden grundar sig på i den här kulturen (Hamas)? Är det en religiös sak eller vad i hela friden. Det får ju ganska mörka tankar att snurra i huvudet att man ens kan förmå sig till en sådan handling…

4 gillningar

Hamas tackar Iran för vapenleveranser. Det är lönlöst att vänta på fred i Mellanöstern. Hatet mot Israel har pågått ända sedan dess självständighet, och inget slut syns i sikte. Regionens enda demokrati kämpar återigen mot tyranni.

"Regeringarna i Iran och Qatar har uttryckt sitt stöd för palestinierna. I Iran samlades parlamentsledamöter redan på lördagen för att ropa slagorden ”död åt Israel” i landets parlamentssal. Representanter för Hamas tackade Iran för militärt stöd i sociala medier och vid presskonferenser.

– Vi tackar den islamiska republiken Iran, som försåg oss med vapen, pengar och annan utrustning! De gav oss robotar för att förstöra sionisternas fästen och hjälpte oss med pansarvärnsrobotar, sade Al-Qassam-brigadernas talesperson Abu Obaidah tidigare i Gaza."

https://www.verkkouutiset.fi/a/raketinheittimia-ja-lennokkeja-hamas-esittelee-yllatyshyokkayksessa-kaytettyja-aseitaan/#27b0ca67

Edit: Som en påminnelse har den palestinska presidenten Mahmoud Abbas, som befinner sig på Västbanken, också gett sitt stöd till attacken mot Israel. Det innebär att de som föreställer sig att någon palestinsk regeringsform överhuvudtaget skulle förespråka en fredlig samexistens är helt vilse.

Kommentar efter att terroristernas attack inleddes för två dagar sedan:

"Den palestinska presidenten Mahmoud Abbas sade att det palestinska folket har rätt att försvara sig mot ”bosättarnas terror och ockupationstrupper”, enligt den officiella nyhetsbyrån WAFA.

Han talade vid ett extrainsatt möte i Ramallah med ett antal högt uppsatta tjänstemän från den palestinska myndigheten."

15 gillningar

https://www.reuters.com/world/middle-east/israel-drafts-300000-reservists-it-goes-offensive-2023-10-09/

För att få ett perspektiv på omfattningen är Finlands utrustade reserv i krigstid 275 000 man. Ryssland samlade ungefär 200 000 man vid Ukrainas gräns före sitt anfall. Så visst är de på väg någonstans :thinking: och med en ganska stor styrka. Det är värt att komma ihåg att reservisterna har fullgjort 32 månaders tjänstgöring, så utbildningsnivån är fortfarande väldigt hög.

35 gillningar

Israel har gett instruktioner till Gazas invånare om att utrymma 7 områden och anvisat platser där man kan vara i säkerhet under antiterroroperationen. Operationen syftar till att förstöra Hamas infrastruktur.

https://x.com/PStyle0ne1/status/1711140411614396638?s=20

4 gillningar

https://migri.fi/documents/5202425/5914056/Gazan+kaistan+tilannekatsaus+maaliskuussa+2022.pdf/970b9d4b-fa8a-395e-e024-958e05ecc45d/Gazan+kaistan+tilannekatsaus+maaliskuussa+2022.pdf?t=1648719679670

3 gillningar

Det där verkar dock vara den mest lästa nyheten i Ilta-Sanomat just nu… Och bilder ser det också ut att finnas.

7 gillningar

Nå, hela nyheten hade inte ens skrivits när inlägget du citerade skrevs. BBC rapporterade om händelsen under gårdagen.

4 gillningar

Israel hamrar för närvarande mot Gaza.

https://x.com/wartranslated/status/1711324348470976791

Jag råkade titta på några videor under kvällen som Hamas-terrorister delade på nätet. Även om Rysslands terror mot civila i Ukraina har varit fruktansvärd, var jag inte helt förberedd på det jag såg.

Som någon som har levt i Finland är det mycket svårt att föreställa sig att någon kan vara kapabel till en sådan terrorisering och dödande av oskyldiga. Det verkade vara lätt för Hamas-terrorister. Endast de mest förhärdade våldsbrottslingarna i vårt land skulle kunna vara kapabla till sådana handlingar.

Särskilt minnesvärd var en pojke, garanterat under 14 år, som spottade på kroppen av en ung kvinna som låg på ett bilflak. Israel kallade idag Hamas-terrorister för människodjur i ett meddelande – termen är inte överdriven efter det jag har sett. Materialet skakade även undertecknad och skakar mig fortfarande, trots att man sett alla möjliga hemskheter även från Ukraina.

Det bor över 2 miljoner människor i Gaza. Att jämna hela området med marken är inte lösningen. Det vore ett folkmord, vilket inte kan vara ett svar på terror. Målet för Hamas, som styr Gaza, är en islamistisk stat. Inom en sådan extrem islam är terror och brott mot oskyldiga inte en ond handling, de otrogna har inget värde, och den sidan av islam syntes på videorna. Jag tror att efter dessa händelser kommer den islamistiska stat som Hamas strävar efter aldrig mer att bli verklighet, och det är bra så. Iran kallade detta för en “seger” i morgonens nyhetssändning – det stämmer endast om man betraktar slakten av oskyldiga civila som en seger.

Hamas-ledningens resor till Ryssland var knappast bara artighetsbesök till en trevlig plats. Ryssland är vevaxeln och den ledande kraften i detta årtusendes ondskans axelmakter (Ryssland, Iran, Nordkorea, Syrien…). Ukraina måste vinna för att få denna ondska under kontroll. När det gäller slutet på den ryska ondskan har jag redan gett upp hoppet.

59 gillningar