Jag minns inte om det var så, men här är lite perspektiv, år 2022. Jag försvarar fortfarande inte Hamas.
Väpnad konflikt mellan Israel och palestinska väpnade grupper i Gaza
Den 5 augusti inledde Israel en offensiv mot Gazaremsan riktad mot Palestinska islamiska jihad och dess väpnade gren, vilket förstörde eller skadade omkring 1 700 palestinska hem och fördrev hundratals civila. Den israeliska armén och palestinska väpnade grupper begick uppenbara krigsförbrytelser under de tre dagarna av strider. (Se avsnittet om Staten Palestina.)3
Enligt FN dödades 49 palestinier, varav 31 civila. Amnesty International slog fast att israeliska styrkor dödade 17 av de civila, inklusive åtta barn. Sju civila, inklusive fyra barn, dödades av en raket som avfyrades av misstag, till synes av en palestinsk väpnad grupp. Den 7 augusti träffade en israelisk missil, till synes avfyrad från en drönare, Al-Falluja-kyrkogården i flyktinglägret Jabalia, vilket dödade fem barn och skadade ett, i vad som verkade vara en direkt attack mot civila eller en urskillningslös attack.
Västbanken
Israeliska styrkor dödade 151 palestinier på den ockuperade Västbanken, inklusive östra Jerusalem, och skadade 9 875, enligt OCHA-OPT, mitt under en våg av militära räder som innebar övervåld, inklusive olagliga dödsskjutningar och uppenbara utomrättsliga avrättningar.4 Defense for Children International-Palestine rapporterade att israeliska styrkor eller bosättare dödade 36 barn över hela Västbanken och östra Jerusalem.
Den 11 maj dödade israeliska soldater Shireen Abu Akleh, en palestinsk-amerikansk Al Jazeera-korrespondent, och skadade hennes kollega medan de bevakade en israelisk militärräd i Jenin-lägret. I september medgav de israeliska myndigheterna att en israelisk soldat “sannolikt” dödade journalisten, men drog slutsatsen att inget brott hade begåtts.
Var allt på förstasidan, jag kommer inte ihåg.
Knep eller inte, journalisten dödades av Israel.