Søger teknologiske topprodukter i medicinalindustrien: jævnt og kedeligt eller en rutsjebanetur?

Jeg har ikke selv kompetence inden for medicinalindustrien, men jeg har læger i min omgangskreds. Jeg har læst en undersøgelse, der undersøgte afkast fra forskellige sektorer, og medicinsektoren var i top med et gennemsnitligt afkast på 15 %. På baggrund af dette har jeg investeret i ganske lang tid, og ingen af mine investeringer i medicinalvirksomheder har været dårlige. Den største fordel ved disse virksomheder er deres modstandsdygtighed over for recessioner; de genererer overskud uanset den økonomiske situation. Et hospital stopper ikke med at købe nødvendige varer under en recession, og medicin bliver heller ikke uhandlet. Jeg har ejet AstraZeneca og har overvejet Pfizer. Jeg har selv Seligson’s Top Pharma, som jeg løbende tilføjer kapital til ved hjælp af teknisk analyse. Jeg køber altid, når RSI er i oversolgt tilstand. Desuden indeholder porteføljen den nævnte Abbvie med en rimelig vægt og Orion.

Jeg har købt Abbvie flere gange i løbet af det seneste år eller to. Kort sagt har virksomheden medicinen Humira, som bruges til reumatoid arthritis, autoimmune sygdomme og Crohns sygdom, som eksempler. Mange af disse sygdomme er blevet mere udbredte i dag. Humira var det bedst sælgende lægemiddel i 2018 målt på salgsværdi. Abbvie var allerede ret attraktivt værdifuldt, efter at have købt Allergan (efter min mening var vurderingen lav på grund af Abbott’s udskillelse og markedernes fordøjelse af situationen). Aktiemarkederne brød sig ikke om handlen, fordi de frygtede gældsætning, og dette blev forværret af stigende renter, som senere viste sig at være midlertidige. Abbvie har udtalt, at de kan nedbringe deres gæld ret hurtigt med deres pengestrømme, og dette er konstant sket.

Det seneste fald skyldtes en meddelelse om, at de amerikanske medicinmyndigheder undersøgte Humiras prissætning.

Nå, nu havde Abbvie i den seneste tid været i top blandt de virksomheder, jeg følger, hvad angår vurdering. Hvis man diskonterer udbytter og kombinerer dem med andre målinger. Allergan-handlen bringer vækst, og Humira vil generere gode pengestrømme frem til patentudløbet i 2023, som det ser ud nu. Indkomsterne stopper sandsynligvis ikke der. Medicinen ser ud til at være ret interessant og blev brugt som et testlægemiddel mod corona. Trump tweetede om medicinen, at den skulle reserveres til USA’s brug, hvis jeg husker rigtigt.

Samlet er min investeringscase følgende:

1. Stabil udbytte langt ud i fremtiden
  2. Gode vækstudsigter og stabil egenkapitalforrentning (ROE)
  • Allergan bragte bl.a. Botox, som vokser i et godt tempo, Botox-læber ses mere og mere på tv og begynder så småt at vise sig i gadebilledet.

Virksomheden er midlertidigt undervurderet af følgende årsager:

1. Udskillelse
  • Markedet korrigerer med tiden
  1. Gældsætning
  • Korrigeres over tid
  • Renter har været lavere længere end antaget +++
  1. Undersøgelse af prissætning
  • Resultater kommer med tiden
  • Kun en del af Humira sælges i USA, virksomheden har andre produkter

Bristol og andre kommenterer jeg ikke på nu. Jeg overlader det til andre.

4 Synes om