Frågor, fasa och hyllningar gällande kurser och deras förändringar (Del 4)

Jag hade redan färdigt tänkt ut en s.k. spelandel och en andel för den långa portföljen. När det gäller den första gick den senaste svängningen fel och kursen stack iväg. Andelen för den långa portföljen rör jag dock inte längre.
Jag köpte detta en gång i tiden för att de gör något i sin egen nisch som andra inte gör, men är ändå med i drönartrenden. Det kan vara så att värderingen just nu är hög i förhållande till siffrorna, men å andra sidan fungerar produkten tydligt.

4 gillningar

Vad är det för fel på den här igen?. :expressionless:

Screenshot_20250827-192552

11 gillningar

Korkade pappershandsinvesterare, kortförsäljare baserade på teknisk analys, ryktade återkommande försäljningar från en stor ägare? :grin:

6 gillningar

image

16 gillningar

Resultatet föll tydligen marknaden i smaken. Grattis till ägarna! Alltså även till mig själv😁
IMG_0096

20 gillningar

Det verkar som Faron, Herantis, Aiforia, Nexstim, Bioretec har tagit stryk på sistone, men är det väl någon anledning att panikera om man tror på framtiden och produkten? I alla dessa är blicken dock mer mot horisonten, därifrån stiger solen.

12 gillningar

Nu ligger Intellego redan över 180 SEK. 183 just nu. En helt välförtjänt reaktion.

Edit: Jag sa till frun vid morgonkaffet att jag skulle gissa på en uppgång på 20% och att jag inte skulle sälja även om den steg 50% idag. Låt vinnarna fortsätta stiga, särskilt eftersom Intellego inte alls är bubbelprissatt utan till och med billigt. Vikten i portföljen har redan stigit till över 21%.

13 gillningar

På något sätt utstrålar Faron att man nu sjunker ner till “anti-priset” i väntan på att finansieringen ska ordnas.

1 gillning

Under sommaren har Faron rört sig ganska mycket mellan 2,75 € och 300 MA. Förmodligen får vi se nästa vecka om det 300 MA håller. Från fundamentalsidan är den senaste CR-uppdateringen den viktigaste som stöder kursen, men om det finns en kommande emission kan det pressa ner den.

Faron_kesä_25

4 gillningar

Historien ÄR INTE en garanti för framtiden MEN MEN, igen tar Qt nya tag med nya produkter
image

14 gillningar

Inderes styrelse har idag den 28.8.2025 beslutat om utbetalning av den andra utdelningsposten för räkenskapsåret som avslutades den 31.12.2024.

image
Nu förstår jag inte. Ett finskt börsbolag meddelar att utdelning ska delas ut och aktien sjunker? Har jag missat någon memo där det konstateras att utdelning inte längre är investerarens lön?

Kan innehålla sarkasm

29 gillningar

Scanfil är ned idag med en omsättning på knappt 300 000 euro. :slight_smile: Inget meddelande har kommit.

image

EDIT:

Piippo med en omsättning på cirka 14 000 euro. :slight_smile:

image

https://forum.inderes.com/t/piippo-paalausverkot-ja-paalauslangat/36457/29?u=sijoittaja-alokas

2 gillningar

Screenshot_2025-08-28-17-14-57-55_bc3a93cc6f4acb0e539d75021084d7c5

Intellego verkar visa en uppgång på 28% för dagen.

200 sek börjar snart bli verklighet. Det är en vild utveckling och det känns även i min egen portfölj då det är mitt största innehav.

17 gillningar

image
Gasen i botten uppåt. Det andra tillägget blev ganska perfekt för en vecka sedan.

17 gillningar

Då, när jag tvivlade mest på Wärtsiläs framtid, så var priset nog ungefär en fjärdedel av det där. :smiley:

https://x.com/zijoittaja/status/1961090904493568311
image
image

7 gillningar

https://forum.inderes.com/t/sofi-technologies-pankkialan-disruptoija-yhdysvalloissa/28336/262?u=sijoittaja-alokas

En rejäl reaktion på den här nyheten :slight_smile:

image

6 gillningar

Ja Irens kurs rusar.. Det är bra att vara försiktig med dessa nyheter. Knappast någon av oss småsparare har förståelse för vilken inverkan den nämnda noteringen har på framtida kassaflöden, om ens någon alls.

Visst, just nu flyger allt som är kopplat till Nvidia mot månen på börsen, men som aktieägare är jag lite avskräckt av dessa hype-uppgångar som baseras på spekulationer från Twitter-experter.

Jag väntar förstås med intresse på om det finns något att kommentera i samband med rapporten.

Redigera:
@Sijoittaja-alokas
På forumet är man förståeligt nog noga med att meddelanden passar i trådarna, men jag anser att mitt meddelande var en mycket relevant kommentar just i Iren-tråden till meddelandet ovan. Nu, med flytten, är hela meddelandet helt utan kontext och därmed onödigt.

Kärnan i mitt meddelande baserades på att Irens kurs stiger kraftigt baserat på partnerskapsmeddelandet som syns på Nvidias webbplats. Jag lyfte fram försiktighet och tvivel om att de relaterade effekterna på framtida kassaflöden är omöjliga att bedöma.

Jag upplever att forumet genomgår en beklaglig inflation mot Kauppalehtis kommentarsfält, om diskussioner städas bort med sådan passion.

11 gillningar

IBKR publicerar veckovis en lista över de mest blankade aktierna i sin blogg, tydligen baserat på positionens storlek. Den informationen kommer med en viss fördröjning, men i princip skulle man förmodligen kunna överväga att köpa några aktier som har blankats ner till långsiktiga bottennivåer.

Rank Stock Description
1 CRCL CIRCLE INTERNET GROUP INC
2 NIO NIO INC – ADR
3 SMR NUSCALE POWER CORP
4 LI LI AUTO INC – ADR
5 ENVX ENOVIX CORP
6 CMPO COMPOSECURE INC-A
7 QUBT QUANTUM COMPUTING INC
8 PLUG PLUG POWER INC
9 OPEN OPENDOOR TECHNOLOGIES INC
10 ABR ARBOR REALTY TRUST INC
4 gillningar

Av dessa är QUBT i min portfölj av andra skäl än short ratio-skäl, men det kan ju bli en fin uppgång om siffrorna börjar visa en solid grund för verksamheten. I skrivande stund är aktien +9 %, men det är ju ingen short squeeze ännu. Vi får vänta och se…

IMG_0450

6 gillningar

Centrus Energy (LEU), den enda amerikanska urananrikaren, är återigen upp 8% efter gårdagens NVidia-rapport. Vad annat ska framtidens superdatorer och AI-mammutar drivas med om inte kärnkraft? Denna har funnits i portföljen sedan 63 dollar, vilket innebär en vinst på drygt 210% för närvarande. Svårt att sätta en målkurs för denna. Kanske säljer jag i slutet av året, kanske inte.

IMG_5477

21 gillningar