Detta kommer att vara ett utmärkt tillfälle att köpa dippen under de kommande dagarna, om förtroendet räcker. Gruvan kommer dock att fortsätta sin verksamhet och Norge har enligt min mening inte råd att förlora detta fall i slutändan. Det skulle påverka väldigt mycket hur mycket utländska aktörer investerar i landets gruvindustri i framtiden.

Bara att köra
Varför kraschar EVO om detta redan var gammal information? Luktar det som ett köpläge?
Svarta Kubens dimridåer sedan 2010. De är ju bra på det där.
Om Q3 och Asiens tillväxt är tillbaka på rätt spår, så kan man väl kalla detta en tydlig köpmöjlighet.

Jag tittade igår efter stängning och såg att Evo hade brutit igenom motståndsnivån på 880 kronor, och jag funderade om tåget nu skulle dra iväg på ett rally.
Sedan kommer jinxen från naftalinen fram igen. Jag lade sedan en köporder igen. Får se om den går igenom.

Portföljens utveckling skrämde mig verkligen när den portföljen innehöll neonode, verve, intellego, inuvo m.m.
Men det visade sig vara ett misstag ![]()

Intressant snabbmatskedja i USA. De erbjuder medelhavsmat med Chipotles (eller Subways) affärsmodell. Marknadsledare i sin kategori. Nu 400 restauranger, målet är 1000 till år 2032.
Mr. Market har bara hittat detta för tidigt och värderingen har skjutit i höjden orimligt mycket. När en liten svaghet hittas i rapporten blir det obarmhärtigt -22% på tavlan.
Jag spanar efter ett köpläge. Jag köper gärna under $10M/restaurang.
Det är verkligen en stark prestation från lejonet. Jämfört med mitt första inköpspris är jag fortfarande på förlust, men när medelpriset sänktes från en 0,50€-grop, har det nu förvandlats till glädje även detta ![]()

Ondasilta (ONDS) aktieemission på 150 miljoner dollar till priset 3,25 dollar/aktie. Gårdagens stängningskurs var 4,29 dollar, så en nedgång är att vänta idag. Visst, alla ONDS-hypare sålde av sina positioner igår, de glömde bara att meddela
.
Portföljens avkastningskurva är väl hedgad när det känns som att det ena grönskar, det andra rodnar. De senaste veckornas pålitliga nedgångar har Betsson och Rheinmetall bjudit på. Å andra sidan har nedgångarna i Qt och andra inhemska småbolag undvikits, men det är ändå lite frustrerande.
AOT-modell med hävstång på index. Aktieurval är en usel hobby även idag ![]()

Jag tar inte ställning till detta fall men generellt sett är det bra att komma ihåg att företagens operativa verksamhet och deras ägarstruktur är två olika saker. Som exempel inom gruvbranschen fortsätter Talvivaara-gruvan sin verksamhet som det statliga bolaget Terrafame, även om de som investerade i den på börsen förlorade sina pengar.
Var det någon tävling idag? Portföljen som kontrar indexet hårdast🚀

Faktiskt köpte jag 2000 aktier i förrgår kväll och sålde dem igår
. En av de bästa affärerna i min investerarkarriär hittills. 25% vinst. Tack förresten att du nämnde nyemissionen, har haft lite bråttom på jobbet idag så har inte hunnit följa med. Skulle kanske köpa tillbaka de aktier jag sålde igår ![]()
Det blir intressant att se hur emissionen säljer och å andra sidan hur kursutvecklingen fortsätter. Kursen pumpades dock, “fomotades”, hajpades osv. med 100% på ett par veckor. Den där 3.25$-nivån kan åtminstone inte motiveras med någon balanserad kurs över en särskilt lång period.
En snabb titt visar att post-money-värderingen vid en lyckad emission med en kurs på 3.25$ skulle bli cirka 850m$. Företagets omsättning de senaste 12 månaderna cirka 16-17 m$.

Vad tynger detta kvalitetsbolag? En korrigering från 170 euro-nivån är inte överraskande, men trenden vägrar att vända. Framåtblickande P/E bara 20 och lite till.
Har aldrig hört talas om företaget, men baserat på beskrivningen “Det är en stor tillverkare av expertkunskap och programvara för beslutsstöd samt ett internationellt betydande förlag för facklitteratur.” kan AI vara på väg att ta över jobben, så rädslan för det kan vara orsaken till nedgången. Och det där fwd 20 PE låter inte billigt än heller.
Dessa idag:
![]()
Sofi är fortfarande två procent på plus i min portfölj dock (och Nebius ännu mer)

Nu använder jag teknisk analys för tajmingen. ![]()

Inom datacenterbranschen är det ganska vilt (igen). IREN visar som vanligt sin volatilitet, men Nebius förbryllar mig lite. Är det normalt beteende från företaget eller tog det illa upp av CoreWeaves nedgång? Bakom CoreWeaves nedgång ligger tydligen en dålig rapport, och på motsvarande sätt väcker upphävandet av handelsrestriktionerna efter IPO:n oro.

Valneva, vaccinföretaget på Parisbörsen, har haft en vild utveckling, +86% på 1 månad! En liten andningspaus vore på sin plats. H1 2025 publicerades nyligen, och även om verksamheten fortfarande var förlustbringande, växte omsättningen och kassahanteringen förbättrades. Förekomsten av den myggburna virussjukdomen chikungunya har varit i rubrikerna, och de första resultaten från fas III för VLA-15 mot borrelia väntas med spänning.