En af de værste svindelnumre på børsen, nemlig Mullen, har tilsyneladende skiftet navn og ticker samt foretaget endnu et 250:1 omvendt split. Der skal komme en del stigning, før vi er tilbage på de gamle priser ![]()

En af de værste svindelnumre på børsen, nemlig Mullen, har tilsyneladende skiftet navn og ticker samt foretaget endnu et 250:1 omvendt split. Der skal komme en del stigning, før vi er tilbage på de gamle priser ![]()
Det er noget af en omgang. Man undgår én mine, for så at hoppe lige ned på en anden.

Disse solgte jeg for 25 og noget.

Disse købte jeg for 56 og noget.
Igen har jeg haft fingeren på aftrækkeren, overvejet at lette positionen og købe tilbage billigere senere. Men da jeg er grådig, har jeg igen ikke turdet gøre det. Måske en anden gang.

Novo-grindet stopper bare ikke ![]()
Porteføljens fjerde største position $IREN skyder i vejret efter sin månedlige opdatering. Den var allerede steget +10 %, hvorved kursen nåede 18,21 USD.

Zeta Global udgav i går en kvartalsrapport, der overgik analytikernes forventninger samt egen guidance. Samtidig blev årets guidance hævet. Markedet tog godt imod dette:

Heldigvis findes der også Qt i porteføljen med samme vægt, så samlet set er der ikke sket noget i porteføljen i dag ![]()
Det stopper ikke, nej. Fantastisk tid at leve i! Det føles som om, at man efter lang tid kan finde store kvalitetsvirksomheder enten billigt eller med så attraktive værdiansættelsesmultipler, at sandsynligheden er god, så længe man spreder sig over flere og ikke går i panik. F.eks. Novo, Lululemon, UnitedHealth, som er i min egen portefølje, har virkelig fået tæsk. Jeg tror, jeg samlet set vil opnå et merafkast med disse, når vi ser 3 år frem. Disse har potentiale til at være med længe, ja helt frem til pension, hvis de kan levere et afkast på investeret kapital, der ligner det historiske.
Derudover er bl.a. Target, Paypal, Alibaba, Pfizer, HP tilgængelige på overvågningslisten med ret attraktive multipler. Mon ikke denne kurv også har en ganske god forventningsværdi, eller sådan tænker jeg i hvert fald (jeg ejer dog ikke selv disse i øjeblikket).
Store og kvalitetsbevidste eller i det mindste acceptable virksomheder til Helsinki-børsens værdiansættelser.
Spørgsmål her, da jeg ikke lige fandt en bedre tråd. Hvordan skal man forholde sig til køb af udenlandske, primært vækstvirksomheder, og skal man vælge AOT eller OST?
Tidligere har porteføljen primært bestået af SP500 ETF’er, og der har ikke været behov for at tænke over, hvilken portefølje man skulle købe til. Nu, efter svækkelsen af dollaren, er udvælgelse på mellemlang sigt (fra et par måneder til muligvis et par år?) begyndt at interessere, og jeg overvejer, om jeg skal vælge disse til OST eller ej. Det, der naturligvis vejer tungest her, er skatteaspektet; med OST har skattemyndighederne ingen adgang til realiserede gevinster fra ‘stigende stjerner’, mens mislykkede udvælgelser med AOT, hvis man ønsker det, kan omdannes til et skatteaktiv (f.eks. den seneste 1-uges hurtige gevinst fra Novo).
Er der en højere risiko ved at vælge til OST, hvis man ikke taler om typiske stabile udbyttevirksomheder?
Begge i brug. Og netop manglen på skattefradrag (uden at likvidere hele OST’en) har i hvert fald for mig styret de mere risikable aktier til AO-kontoen.
Som et resultat har AO-kontoen klaret sig meget bedre.
Derfor har OST’ens renters rente fungeret mindre optimalt.
Mønten har to sider.

Indsæt løjtnant Koskelas bedste sætninger
Købspris 1,91 for en uge siden.
To øl skyldig.
Pyn elite har igen nået ATH, siden
starten af 2022, hvor den var omkring 568 euro.
Siden Trumps toldgrundlag fra april er andelens værdi steget med 47%![]()

https://forum.inderes.com/t/duolingo-duol-oppimista-ympari-maailman/49574/50?u=sijoittaja-alokas
Det gik rigtig godt for Duolingo.

Det gik ellers rigtig godt, men vejledningen forblev “kun” uændret.

https://forum.inderes.com/t/applovin-kuuraketti-vai-turskan-sukellus/61069/3?u=sijoittaja-alokas
Det gik ikke dårligt, selvom det er lidt rødt.

Jeg kan ikke selv sige noget om dette, da jeg ikke har læst så meget om det, men det er værd at læse tråden. Resultatet er allerede blevet gennemgået grundigt der, men det er vist acceptabelt, dog ikke et godt resultat. ![]()

@Clark_kent , hvad nu?
Disclaimer: Professionelt er jeg interesseret, da det føles som den største disruptor i branchen, og der er stadig et marked at disrupte.
Jeg har kigget på firmaet et par gange, men det er altid stødt på noget.
Duolingo begyndte også at interessere mig, så jeg endte med at se på kursgrafen, og interessen steg. Så kiggede jeg på Nordnets nummerside og resultatdelen af kvartalsrapporten… PE100+
. Nej tak. Dette er også en boble, ligesom alt andet, der er bare en smule interessant i USA lige nu. I prognoserne er PE stadig over 50 for 2027.
I mine bøger kræver PE100 en næsten sikker fordobling af resultatet i mindst to år i træk.
Succesen for et firma som Duolingo virker nu mærkelig, når man tænker på, hvordan AI er i fremmarch. Og intellektualisme og læring er i tilbagegang.
Selvfølgelig vil et sådant firma i starten helt sikkert drage enorm fordel af AI’s fremmarch, når medarbejdere kan reduceres… Men ender firmaet ikke bare med at blive en glorificeret ChatGPT-wrapper?
I ChatGPT bliver det hele tiden nemmere at tilpasse den, snart vil det slet ikke være svært at lave en sproglærer til sig selv, som automatisk sender beskeder hver dag som en påmindelse om at lære og et par øvelser. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis noget sådant allerede var klar i GPTs collection.
Sådan gik det igen, at fordelen ved TA var den samme som at læse teblade. Man turde ikke købe ind i den spirende bunddannelse, da regnskabet var på vej. Jeg køber nok i vrede, så snart premarket åbner. Ja, det bedste platformsselskab på læringsmarkedet interesserer mig til den lange portefølje.

Rheinmetall lå lidt under forventningerne, årets guidance uændret. Ved åbningen -5%.
Duolingos værdi, i hvert fald som bruger og forælder til børn, der bruger det, er dens gamificerede undervisningsmetode. At lære er ikke noget slid, men en sjov tidsfordriv. ChatGPT/LLM kan producere oversættelser og derved effektivitet i f.eks. Duolingos udvikling, men det skaber ikke den del, der giver Duolingo merværdi.
Kom nu Novo. Her havde man brug for et ordentligt lettelsesrally og ikke sådan en +1% nussen.
(Der kommer nok lige om hjørnet en Trump-medicinskandale, og så falder vi yderligere -20%)