I oktober gratulerade jag redan i förväg till Nebius-förvärvet och jag är fortfarande av samma åsikt, även om företaget erbjöd rejäla vinterrea efter det. Under de senaste 6-7 månaderna gjorde Nebius ett normalt -47% dipp för tillväxtaktier och NBIS premarketbotten låg på ca 68$ och det gamla gapet förblev ofyllt. Nästan alla NBIS-handlare som följde aktien förväntade sig att det gapet skulle fyllas. Institutioner ökade massivt sitt ägande i Nebius under konsolideringen och aktien sågade ±30% flera gånger under dippen. Jag har själv varit bullish på nästan hela sektorn under den sex månader långa konsolideringsdippen, även om kriget har medfört och fortsätter att medföra betydande utmaningar för hela ekonomin. Generellt är krig inte bearish för aktier, men den energi- och råvarukris som är kopplad till detta krig är det.
Företaget har hela tiden presterat över förväntan tack vare sitt AI-team som kan jämföras med hyperskalare, och hela företaget är byggt kring AI (s.k. AI Pure Play). Bland annat den likviditetsexplosion som kriget erbjöd, de jättelika MSFT+Meta-avtalen samt compute-priserna som har stigit med +25-35% under ett halvår (även för gamla GPU:er) har erbjudit hela AI cloud-sektorn en stark medvind.
Ingen data tyder på att medvinden skulle avta, även om hyper-tillväxtaktier kan svänga enormt och de observerade -30-50% nedgångsperioderna tillhör tillväxtberättelsen. Vanligtvis ses liknande dippar 3-7 gånger även i de bästa aktierna. Liknande sågrörelser sågs i början av alla andra hyper-tillväxtföretag, från Amazon och framåt. Och ja, jag jämför fortfarande Nebius potential med Google, Amazon och Meta just tack vare det AI-team som har bevarats och utvecklats sedan Yandex-tiden. Resan är lång och det kommer säkert att finnas många hinder på vägen, men mitt långsiktiga mål ligger någon annanstans än vid dessa priser.
Nä, jag sålde ur min portfölj till ett snittpris på cirka 70 SEK. Har hatat aktien sedan dess (jag gillar företaget), och med saknad följt dess uppgång. :slightly_smiling_smiling_face:
Motsvarande investerade jag de medlen, om jag minns rätt, i Sea Limited, vars position är -45% i portföljen.
Nej åhåh. Världens bekymmer syns inte så mycket i Rusta, ett perfekt investeringsobjekt. Jag fick själv en parkeringsbot på gården, så jag kan inte ens besöka längre
Mmmh. . Man kan förstås göra allt möjligt bakom ett smeknamn, men det skär mig alltid i öronen när någon öppet revolterar mot gällande lagar. Om jag alltså förstod rätt att du inte hade något särskilt tillstånd från DVV för detta snabba drag.
AI äter SaaS har varit ett aktuellt börsämne den senaste veckan, åtminstone på den amerikanska börsen. Jag skrev min åsikt om saken i Cloudflare-tråden och länkade den även här för att läsa (ovan).
Så alltså… menar du någon alltför riskabel investeringsverksamhet eller liknande? För att klargöra ämnet, sonens så kallade huvudkonto är OST och detta andra är AOT, där de aktuella kontanterna faktiskt fanns. Jag har gjort insättningar på totalt 3900 € på detta konto och saldot är nu 6905 €, så det har gått ganska bra. Du har förstås säkert rätt att det inte är meningen att agera så här.
Jag avstår från att själv ta ställning till om jag anser Nebius vara en riskinvestering eller att bedöma din förmåga att förvalta en minderårigs tillgångar. Jag syftar bara på att investering av en minderårigs tillgångar i en amerikansklistad aktie kräver uttryckligt tillstånd från DVV. Och just på grundval av att en minderårigs tillgångar inte får investeras i så riskfyllda saker som amerikanska aktier.
Jag menar inte att ta ställning till om lagen är förnuftig heller, men jag ropar inte öppet ut på internet om jag skulle råka gå mot rött ljus någon gång .
Du har rätt. Räck upp handen som ett tecken på att jag gjort fel
(Jag har också gått mot rött ljus och kört för fort). Låt oss hålla oss till fonder i fortsättningen
Jag har följt priset på EU:s TTF-gas sedan Rysslands aggressionskrig, men det ser (ännu) inte ut som någon katastrof för mig. Det steg till en högre nivå än nuvarande redan före Rysslands invasion av Ukraina, och har sedan dess nått denna nivå årligen.
CHOCK! Jag tittade närmare på Qt:s rad i portföljen nu och den är 50 % MINUS.
Visst måste det här företaget sluta betala ut miljontals konton och bonusar när kursen är i botten.
Eller är det så att AI disruptar hela Qt? Ska jag sälja när jag fortfarande kan få något?
Utan att känna till QT:s belöningsmodeller mer ingående, anser jag att kopplingen av bonusar till aktiekurser oftast inte leder till något bra ur aktieägarens perspektiv.
Aktievärdet fluktuerar, och om den underliggande verksamheten går åt rätt håll bör det korrigeras förr eller senare på längre sikt. Däremot fluktuerar aktiekursen, och den är också lättare att tillfälligt styra i önskad riktning den dag då framgångar mäts.