Frågor, fasa och hyllningar gällande kurser och deras förändringar (Del 4)

Haha… det är inte sant. Bestämde mig för att göra en entry i en aktie för första gången på länge, då jag i praktiken bara ägt index i ett par år. Köpte SoFi när den har gått ner och ändå verkar ganska lovande. Nåväl, fem minuter efter köpet och kursen dyker -6 % från ingenstans. Jag börjar verkligen tro att jag har någon sorts magiska krafter, för annars kan man bara inte tajma det så här dåligt. Man märker igen varför jag bara har ägt index.

75 gillningar

https://m.fi.investing.com/news/stock-market-news/sofiosakkeet-laskivat-lyhyeksi-myyjan-muddy-watersin-hyokattya-yhtion-kimppuun-93CH-224895?ampMode=1

7 gillningar

Japp, jag insåg redan att det förstås är fråga om något sådant här. Det är nästan skrattretande vad sannolikheten är att publiceringen av en blankningsrapport sammanfaller med exakt samma ögonblick som jag trycker på köpknappen.

Vi får se vad som händer nu. Ingen aning om hur mycket substans det faktiskt finns bakom blankningsrapporten, men det lär väl visa sig med tiden.

22 gillningar

Om man läser blankningsrapporten lite längre ser man att de är helt ute och cyklar gällande företagets affärsmodell. Det var verkligen fullständigt skit. Och ja, nivån kring $17,6 där du köpte är en riktigt bra entry. Det lönar sig att gå och läsa SoFi-tråden.

6 gillningar

Rekommendation: KÖP

24 gillningar

Direktavkastningen har ”rasat” till en ”blygsam” nivå på 11 % i och med kursuppgången. Idag 45 kronor och fortsätter resan mot 50? En total guldgruva även detta.

6 gillningar

Konecranes på all-time high idag för omväxlings skull :fire:

Portföljens största och vackraste. Men Fodelia fortsätter att harva och ser till att jag inte råkar bli rik av misstag :unamused_face:

11 gillningar

Likaså noterade Helsingforsbörsens avkastningsindex idag sitt första ATH sedan krigets början. Ett fint år är återigen på väg för finländska aktiesparare som har en stor del på den inhemska börsen.

8 gillningar

Sjunker lite:

Men man bör alltid titta på ett längre tidsperspektiv :smiling_face_with_sunglasses:

8 gillningar

Det roliga med TTD är att den även efter den här nedgången är typ 50 % övervärderad.

5 gillningar

DOCN - min portföljs hjälte!
Jag sålde min position redan vid 61. Sedan började spindelsinnet skrika om ett fruktansvärt misstag, så jag köpte tillbaka (billigare). Jag investerade i det här en gång i tiden för att jag tänkte att även små aktörer skulle vilja ha lättskötta AI-tjänster, och det verkar vara just det som händer nu. Den nuvarande kursen förvånar ändå. Någon vet uppenbarligen något, själv hänger jag bara med då jag inte vågar hålla på och krångla längre. Jag fyller hellre på om den dyker ordentligt.

5 gillningar

Finns det några Helen of Troy (HELE)-ägare här? Fallande knivar brukar locka finländare (inklusive mig), men jag är inte säker på om fallet någonsin tar slut, eftersom det finns en risk för konkurs. Jag ser det dock inte som det mest sannolika scenariot, då Hele fortfarande kan generera ett visst fritt kassaflöde. De befinner sig dock i en svår sits med sitt skuldberg. De har gjort överprissatta företagsköp och det är möjligt att det sänker hela bolaget till slut. Från toppen på 265,97 år 2021 har den kommit ner hela -94,3 % och satte i dag nya bottennivåer på 15,03 . Är det någon som har vågat fånga kniven? Jag är själv lite intresserad eftersom jag gillar ratade bolag, men det känns som att ingen botten hittas alls, så det kan hända att jag avstår från att plocka upp den. Den kan mycket väl vara ratad av en god anledning. I balansräkningen hittar jag inget sådant värde som skulle sätta ett golv för kursen. Om jag köper så är det ett bet på maximalt en tusenlapp och det skulle vara en riskinvestering där noll är ett mycket möjligt slutresultat, men det kan samtidigt också bli en multibagger under årens lopp.

1 gillning

I morgon är det förstås samma visa och 370 kronor på tavlan? :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face::saluting_face::saluting_face::saluting_face: En uppgång på minst 4 % på Wall Street lovar gott.

2 gillningar

Jag köpte precis den månatliga tranchen enligt min sparplan. Nu serverar marknaden rakt på bladet, ska vi kalla det för ett Trump-orsakat mars-april-fenomen.

VIX 25,09
S5FI 28,23
MMTH 44,91
52,0 % björnar i AAII-sentimentet
Equity put/call-ratio 0,9

Jag kanske köper en till tranch.

10 gillningar

”Trygga och bekanta” Sotkamo Silver har fallit nästan 60 % från årets toppnoteringar. Detta är inte ovanligt för hype-aktier utan snarare ett helt normalt scenario.

20 gillningar

Jag ägde HELE för några år sedan. Jag tänkte att verksamheten nog skulle vända till tillväxt vid något tillfälle efter inflationseländet. Den där vändningen kom aldrig, men märkligt nog lyckades jag faktiskt bli av med aktien med en liten vinst.

1 gillning

Heh, min spekulation om Vår Energis och Equinors reaktion i dag satt mitt i prick. Uppgången accelererar till rena vansinnet! Sålde resten av Equinor vid 371 och 385 kronor. Minskningen i Vår gick redan på över 45 kronor. Det är svårt det här med att sälja, man borde ha tålamod att vänta. Verkar som att folk först nu har fattat på riktigt att det lönar sig att äga dessa :sweat_smile::sweat_smile:

3 gillningar

Förlåt, de här texterna hamnar visst lite hur som helst på mobilen just nu. Men jag har väldigt svårt att förstå Hacksaws värdering. Siffrorna för kommande år är i hög grad i enlighet med Hacksaws egen guidning. Det är siffror från Redeye. Marknadsvärdet i euro ligger alltså runt 1,5 miljarder. Och redan för i år väntas en EBIT på 200 miljoner. Siffran för 2028 är närmare 350 miljoner. Framåtblickande P/E (2028) är alltså väl under 5. Tror marknaden inte på guidningen eller vad är det frågan om? Balansräkningen är också i ordning, och Hacksaw betalar utdelning + gör återköp av egna aktier. ”Pirkka-Evo” befinner sig dessutom i en ganska recessionsbeständig bransch, så makrooro borde inte tynga så mycket. Finns det en hund begraven här eller är företaget felvärderat? Kommer tillväxten att ta tvärstopp? Finns det tillräckligt med tillväxtmöjligheter? Kommer konkurrenterna till slut att köra över lilla Evo? Är det här kanske Intellego 2.0? :rofl:

6 gillningar

Jag är en riktig stockpicker t.ex. med den här TTD :slight_smile:

https://x.com/fiscal_ai/status/2034299064586731824

17 gillningar

Jag anmäler mig också till tävlingen Årets aktieplockare. I portföljen finns Hyzon, Avinger, TTD, Kuuttia och Tecnopuuta, Faronia och andra favoriter som har fått rejält med stryk eller gått i konkurs helt och hållet.

Upp med hakan och mot nya tag!

Man kan alltid fatta ännu sämre investeringsbeslut :wink:

33 gillningar