Frågor, fasa och hyllningar gällande kurser och deras förändringar (Del 4)

Springvest backar med en omsättning på knappt 300 000 euro

image

11 gillningar

Det som kommer med skratt, går med gråt… I Exel dumpade någon en större hög aktier rakt ut i marknaden… han orkade inte längre med den här hypen och bestämde sig för att dra undan mattan för mig :flushed_face:

Screenshot (790)

9 gillningar

Efter 15 år av kräftgång (sedan konkursen 2009) har General Motors aktie överraskande nog fördubblats på mindre än ett år. :smiley:

Så kan även de här surdegarna överraska ibland… Jag kollade på bilbranschen när jag förbereder nästa Vartti om marknadsutvecklingen under Trumps första år som president.

Tydligen led GM visserligen av tullar, men samtidigt har bolaget bättrat sig, och lättnader i bränsleregleringar samt underlättandet av handeln med Sydkorea (en viktig produktionshubb för GM) har inte skadat. Dessutom innebär svagare EV-efterfrågan färre förluster.

Screenshot 2026-01-16 at 14.39.54

11 gillningar

Betsson kom med en vinstvarning: Betsson AB: Results update for the fourth quarter of 2025 - Inderes

Kursen reagerar kraftfullt:

Betssons utveckling på sistone hamnar verkligen i samma salongsvagnskategori som Evolutions resa. Båda finns förstås i portföljen.

Även om jag själv investerade i den här som en tillväxtaktie, börjar den nu se ut som en riktig värdeaktie:

20 gillningar

Man får nog gräva lite i de här Evolution & Betsson-dynghögarna, vem vet om man tar en spännande position.

5 gillningar

God morgon, vänner. Vaknade precis. Vilket trevligt uppvaknande. Kongsberg +8%:heart: Efter en snabb googling berodde uppgången på att ett par analytiker hade höjt riktkursen till runt 350 NOK. Inget fel med det. Trevlig överraskning.

5 gillningar

Portföljens grundpelare Novo +6 %, Vår Energi +3 %, Equinor +3 % idag. Jag får snart vingar på ryggen, herregud alltså. :cowboy_hat_face::money_mouth_face:

12 gillningar

https://www.investors.com/news/trump-energy-auction-electricity-power-ai-demand-tech-bitcoin-miners/?src=A00220
Den var visst bakom en betalvägg, men de ”viktigaste” punkterna:

Trump-nyheter sätter fart på energiaktier

Vistra-aktien rasade nästan 7 % på fredagen, medan Talen och Constellation Energy föll med 7 % respektive 9 %.

GE Vernova steg kraftigt med mer än 7 %.

Bitcoin-miners som har expanderat till AI och tjänster för högpresterande beräkningar handlades högre.

Iren (IREN) steg mer än 8 %. Cipher Mining (CIFR), CleanSpark (CLSK) och MARA Holdings (MARA) steg alla mellan 5 % och 8 %.

Riot Platforms (RIOT) steg 12 %. Riot meddelade också att de köpt en plats med en 700 megawatts nätanslutning i Milam County, Texas, samt tecknat ett hyresavtal för datacenter med AMD.

1 gillning

https://forum.inderes.com/t/hollantilainen-nebius-on-ai-pilven-fenix-lintu/59350/254?u=sijoittaja-alokas

Nebius har stigit igen idag för omväxlings skull, delvis kanske av den här anledningen. :backhand_index_pointing_up: :slight_smile:

image

3 gillningar

Wärtsilä bara fortsätter uppåt. Köpte i coronadippen för länge sedan till ett gav på 7,54. Har stigit trevliga 345,86 % + många års utdelningar.

Även Mandatum är en bra investering, gav 3,09.

Just det, Nordea är också toppavkastande.

Tieto kräver fortfarande tålamod.

35 gillningar

Novo steg ytterligare 3 procent på USA-börsen utöver vad den stod i när Köpenhamn stängde. Tyder det kanske på en trevlig måndagsöppning i Danmark?

kuva

34 gillningar

IMG_3940

REIT:ar har också tagit en liten spurt i början av året. Detta skulle ha gett en del avkastning redan förra året, men i min egen portfölj ligger detta fortfarande på några procents minus i euro. I dollar skulle avkastningen vara +7 %.

Jag har inte räknat med utdelningen i avkastningen.

9 gillningar

Helsingforsbörsens sänkare 2026, Luoteas vilda procentsatser förklaras troligen av L&T:s delning. :slight_smile:

image

6 gillningar

Presenteras utan kommentar

image

28 gillningar

Screenshot_2026-01-17-14-31-48-786_co.peeksoft.stocks

Fina uppgångar för Bloom Energy i början av året.

6 gillningar

Vad fick Mandatum att falla -6 % i fredags? Inga nyheter syntes till i alla fall, och det är ändå ett utslag som är större än standardavvikelsen, dessutom med en volym som var 3x högre än genomsnittet. Någon insti som klev av?

t. :money_mouth_face: :money_mouth_face:

3 gillningar

Det är trevligt att blicka tillbaka på när jag köpte Neste och när jag fortsatte fylla på, samt särskilt de stunder då jag minskade och till slut sålde resten. :smiley:

https://x.com/OsakeKeisari/status/2012513276677005502

image
https://x.com/OsakeKeisari/status/1946973103361253758

image

39 gillningar

image

9 gillningar

Tack och lov har jag i alla fall undvikit dessa :grinning_face: . Nej, skämt åsido. För första gången på länge efter årsskiftet är min egen YTD högre än index! :joy:

4 gillningar

IMG-20250303-WA0000

HELSINGFORS GENERALINDEX IMORGON MÅNDAG KL. 18:30 :hot_face: :cold_face:

• +0–1 %
  • +1–2 %
  • +2–3 %
  • +3 % eller mer
  • ±0 %
  • –1–2 %
  • –2–3 %
  • –3–4 %
  • –5 % eller mer