Frågor, fasa och hyllningar gällande kurser och deras förändringar (Del 4)

Screenshot_2026-01-15-16-55-46-59_28ffbb5c8c15c3539d2a92178e9733dfNog tål det här att tittas på

21 gillningar

image

Vad sänker den här på en sådan här uppgångsdag? Jag såg inga nyheter. CFO:n har sålt några aktier tidigare, vilket knappast förklarar den här reaktionen längre.

1 gillning

Det finns ingen ”orsak” till varje liten rörelse uppåt eller nedåt.

Aktiekursen är som ett komplext adaptivt system. Dess kortsiktiga beteende approximeras väl av en random walk – inte för att det skulle vara helt slumpmässigt, utan för att det är för komplext för att förutsägas eller i synnerhet för att reduceras till en enskild nyhet.

9 gillningar

Och uppgången fortsätter, med en omsättning på 1,61 miljoner euro. :slight_smile:
image

9 gillningar

Äger båda, svårt att veta vilken som kommer vara bättre 2026…?
Båda har tillväxtmultiplar, Qt:s är lägre…

HARVIA:

Qt-Group:

12 gillningar

Screenshot_20260115_193934_ChromeStår det GRAB eller CRAP där? Som ny aktieägare känns det nämligen ganska skit just nu :laughing:

19 gillningar

Full fart på satellitmarknaden.

Screenshot_20260115-205341

Blacksky var uppe i 33 dollar i september, föll till 13 dollar och har nu klättrat tillbaka upp mot 30 dollar. Trevligt, men fundamenta stödjer inte uppgången ordentligt. Det kan alltså hända att marken kallar snart. Jag vågar dock inte sälja mina papper, eftersom det finns potential till precis vad som helst. 25 % vikt i portföljen. :cold_face:

10 gillningar

Idag kom resultatet, uppenbarligen finns det förtroende för bolagets framtidsutsikter. :slight_smile:

https://x.com/charleskoh/status/2011875850577494426
image
image

5 gillningar

Sohvi sjönk inte särskilt mycket, fast den är inte med i den här kryptoscenen på samma sätt :slight_smile:

https://x.com/WatcherGuru/status/2011908855630848079
image
image
image

2 gillningar

Jaha. Har inte tittat i portföljen på nästan en vecka och där hade det minsann dykt upp två ten-baggers i Bittium och Planet Labs.

36 gillningar

Jaha, här verkar analytikerna återigen ha dissat SSH eftersom den är i en så kraftig nedgång (jag har tystat SSH-tråden så att min sinnesfrid inte rubbas för mycket), där drar de med panik återigen upp torsk på däck. Värdeökningen är väl oförtjänt, gissar jag.

IMG_1244

1 gillning

Silver är ingen skam. Forward P/E 2.3.

IMG_2587

13 gillningar

Poäng till dig och hatten av för att du rekommenderade den här redan före megarallyt, till skillnad från de flesta av oss som börjar hypa våra innehav först efter en kraftig uppgång, mig själv inkluderad! :saluting_face::money_bag:

25 gillningar

Så sant, många köper när kursen kryper, men berättar om köpet först efter en kraftig uppgång när det finns rejäla uppgångsprocent. Det får mig att tänka på en ex-flickvän som alltid kom ihåg att säga när något gick fel att ”jag visste att det skulle gå så här”.
Jag började fråga henne före en viktig händelse eller inför en resa att hon skulle berätta i förväg vad som skulle kunna gå fel, men av någon anledning kom hon aldrig på något då.

Gemenskapen gynnas av att man berättar om sitt köp i den aktuella aktien i förväg och motiverar det väl; efterklokhet är inte till någon nytta, annat än för att polera det egna egot. Samma sak som att berätta förra veckans lottonummer. Jag förstår förstås att man efter en lyckad affär vill dela glädjen över framgången med likasinnade.
Jag rekommenderar även andra, om man ser en aktie som stigit kraftigt, att titta på vem som startade bolagets tråd eller i ett tidigt skede berättade för gemenskapen om sitt ”fynd” och konstruktivt förklarade grunderna till varför aktien eventuellt stiger i framtiden och varför marknaden prissätter den fel just nu.

55 gillningar

Uppenbarligen sköt de amerikanska hälsovårdsmyndigheterna upp godkännandet av Eli Lillys bantningspiller, och Novos kurs tackar genast för det.

Två andra läkemedel som valts ut för programmet för snabb granskning har också skjutits upp med veckor eller längre bortom det ursprungliga måldatumet. Ett beslut om Boehringer Ingelheims zongertinib mot lungcancer väntas för närvarande i mitten av februari, och Eli Lillys (LLY.N), öppnar ny flik bantningspiller väntas nu den 10 april, enligt dokument.

En talesperson för Lilly bekräftade att ett godkännande kan landa i det andra kvartalet, baserat på nuvarande FDA-vägledning. En talesperson för Boehringer sade att ett beslut väntas inom en snar framtid, utan att kommentera förseningen.

https://www.reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation/us-fda-delays-two-drug-reviews-new-voucher-program-after-safety-efficacy-2026-01-15/

37 gillningar

Springvest backar med en omsättning på knappt 300 000 euro

image

11 gillningar

Det som kommer med skratt, går med gråt… I Exel dumpade någon en större hög aktier rakt ut i marknaden… han orkade inte längre med den här hypen och bestämde sig för att dra undan mattan för mig :flushed_face:

Screenshot (790)

9 gillningar

Efter 15 år av kräftgång (sedan konkursen 2009) har General Motors aktie överraskande nog fördubblats på mindre än ett år. :smiley:

Så kan även de här surdegarna överraska ibland… Jag kollade på bilbranschen när jag förbereder nästa Vartti om marknadsutvecklingen under Trumps första år som president.

Tydligen led GM visserligen av tullar, men samtidigt har bolaget bättrat sig, och lättnader i bränsleregleringar samt underlättandet av handeln med Sydkorea (en viktig produktionshubb för GM) har inte skadat. Dessutom innebär svagare EV-efterfrågan färre förluster.

Screenshot 2026-01-16 at 14.39.54

11 gillningar

Betsson kom med en vinstvarning: Betsson AB: Results update for the fourth quarter of 2025 - Inderes

Kursen reagerar kraftfullt:

Betssons utveckling på sistone hamnar verkligen i samma salongsvagnskategori som Evolutions resa. Båda finns förstås i portföljen.

Även om jag själv investerade i den här som en tillväxtaktie, börjar den nu se ut som en riktig värdeaktie:

20 gillningar

Man får nog gräva lite i de här Evolution & Betsson-dynghögarna, vem vet om man tar en spännande position.

5 gillningar