Inga tullbeslut från USA:s högsta domstol idag heller. Väntan fortsätter till nästa gång.

Inga tullbeslut från USA:s högsta domstol idag heller. Väntan fortsätter till nästa gång.

Sakta men säkert börjar paniken smyga sig på över den här kursuppgången. Var ska jag placera mina extra pengar på ca 5 000 €/mån i fortsättningen när det inte riktigt finns några superbilliga aktier tillgängliga längre? Måste man börja köpa i stigande kurser? Det är jag inte alls van vid!
Ska man rentav köpa en liten flaska bubbel med sikte på att korka upp när Nordea når 17 €?

APP i pulkabacken… Hittade inga nyheter om vad det kan tänkas bero på..
Se där, Evolution har fallit rejält igen. Senast vi såg de här prisnivåerna var 09/2020. Det är en tuff resa i den här berg-och-dalbanan. 3 veckor kvar till 2025 års resultat.

Jaha, mina olika aktier tävlar med varandra om vem som har gett mest torsk i euro i min investeringshistorik.
Året har annars börjat riktigt bra, även om jag idag fick stryk av indexet med 1,5 procent ![]()

Hela IGV ETF säljer av, vid årets lägstanivåer i skrivande stund ![]()

med en omsättning på över 800 000 euro ![]()

Photronics fortsätter sin nedgång.
Jag roas fortfarande av DA Davidsons höjning av riktkursen från 30 till 45 på grund av den tillfälliga rusningen orsakad av en short squeeze. Den senaste kvartalsrapporten såg fantastisk ut, men jag märkte att det fina resultatet berodde på engångsposter. Faktum är att det operativa resultatet sjönk trots att EPS ungefär fördubblades. Marknaden fattade inte detta, utan kursen steg kraftigt och eldades på ytterligare av det stora antalet blankningar. Snart sänker nog samma analytiker riktkursen när kursen sjunker ytterligare ![]()
Har någon en teori om vad som har hänt på Helsingforsbörsen under de sista 10 minuterna? Alla mina egna inhemska aktier har gjort en liknande rak uppgång precis före 18:30. Flyr jänkarna från sin egen börs på grund av bankrapporterna och den egna valutan, eller har det hänt något som jag inte känner till än ![]()

Indexets slutryck såg konstigt ut. Det går inte riktigt ihop när man inte ser motsvarande i aktierna. Elisa, Tieto, Kesko och några andra försökte stiga lite på slutet. I Kesko täpps dessa utdelningsdippar snabbt till.
…och sedan spekuleras det i om smällen mot Iran har ställts in, eller om detta är en skenmanöver. Eller om det inte var en skenmanöver, hur många timmar det dröjer innan nästa underrättelseuppgift kommer om att Iran bara bluffade lite för sakens skull. Jag har svårt att tro att det plötsligt skulle ha blivit tillåtet att demonstrera i Iran eller att demonstrationerna har upphört.
Förra gången snackade ju Trump också om att det finns en bra samtalskontakt med Iran, att man förhandlar osv. och ett par dagar senare gjorde B2-planen en överflygning och dumpade lite grejer på vägen.
Trumps snack stämmer inte överens med att Israel har satt sitt luftförsvar i beredskap och att jänkarna har dragit tillbaka icke-kritisk personal från baser i närheten av Iran…
Oljan lär väl röra sig upp och ner flera gånger till den här veckan ![]()
Är det den här rörelsen det pratas och hetsas om på X? Inte särskilt dramatiskt enligt min mening när man tittar på den senaste veckans data.

Daglig titt i portföljen och det är samma gamla visa: Nordea stiger och Elisa, svag och bräcklig, får stryk av Telia.
Vad är det som pressar ner Qt? Igår kom en positiv Komatsu-nyhet och ändå sjunker aktien bara. Är det rädsla för en vinstvarning eller?
Igår kom även en sänkning av riktkursen från en analytiker (Cantor Fitzgerald). Det orsakade att aktien handlades nedåt.
Iikka har bra observationer om Huhtamäkis aktieutveckling ![]()
Mandatum 7,20 €! Och Inde anser att man bör minska, målkurs 6 €. Om den omtalade utdelningen på en euro nu meddelas i bokslutet, ja då kan man undra vart kursen tar vägen? Min egen okvalificerade gissning: 8 € smäller till så det ryker om det.
Ganska många här, inklusive mig själv, har sett investeringen fördubblas + utdelningar. Det här borde man förstås inte skriva ner, krisen knackar väl redan på dörren..