ASML.AS passerade 1000 euro, och man nosar på ATH-nivåer. VD:ns kommentarer om årets osäkra tillväxt verkar inte längre tynga ner.
Hoppade på det här tåget jag med. Förmodligen för sent, men jag litar på att hypen fortsätter ett tag till och att jag får mina pengar dubblerade innan jag hoppar av.
Tadaa och fanfar! Mandatum praktiskt taget 7,00 €/aktie. En rejäl start!
Är det här januarirallyt nu då? Portföljen ligger just nu på +6 % och lite till ![]()

Tur att man inte har den i sin egen portfölj och sänker snittet på dagens uppgångar ![]()
Skämt åsido, lycka till för alla som hänger med i Manta ![]()
Det här riskerar att bli en god vana… inte riktigt i klass med den förra, men bra ändå. Blir de diskade för för mycket galopp i slutet av veckan, travhästar som de är? ![]()

Man får blicka ganska långt bakåt för att hitta en guld/silver-ratio under 60… är det dags att ge sig ut på guldjakt snart, trots att även det har tuggat på stadigt uppåt ![]()
![]()
Låt oss leta efter en ljusglimt i Trumps senaste hot.
Investerarna började nämligen sakta men säkert driva Novos kurs mot den kommande SP500-tiden.

Synd att det bara blev en 1/2-position i Novo i fredags, och särskilt från den amerikanska börsen då jag spekulerade i att få extra fördelar genom en möjlig valutakursförändring, särskilt när man handlar med hävstång!
Nåja, tiden får utvisa.
För Kesla har året dragit igång… ganska vilt ![]()

Det här inlägget träffade hårdare än jag trodde, den här gången i en trevlig riktning!

Dessutom, i andra hörnan av portföljen
![]()
![]()
Måste säga, det har inte funnits särskilt många sådana dagar i Ituhippinens portfölj på åtta år.
Poste Italiane nytt ATH. 22,05
Gav mig ut på resa. Bilden är äkta, inte AI.

Marknaden raderar ut valutuarbitrage väldigt snabbt för aktier noterade på två marknader, så det spelar i praktiken ingen roll från vilken börs du köper aktien.
Om du bestämmer dig för att köpa Novo för x euro får du i praktiken lika många aktier oavsett om du köper dem i dollar eller kronor. Och när du senare säljer dessa aktier får du ungefär lika mycket pengar i euro oavsett valutakursförändringar. Om dollarn stiger mot kronan stiger Novos notering i kronor ungefär lika mycket i förhållande till dollarnoteringen.
Nordea 17 € senast på bokslutsdagen. Vem skulle ha trott det för ett år sedan? Novo verkar också ha lyft huvudet lite ur leran. Måste hålla i resten och se om det bär av uppåt nu. Trots dessa två ljuspunkter i portföljen har det varit en riktigt sur börsdag.
Zeta bygger upp momentum i efterhandeln.

Det här ser ju bra ut. Hög omsättning

Novos senaste månad har varit stark och starten på året har varit mycket stark, ytd +12%.

Arbe ![]()
![]()