Berkshire mot 500 ![]()
Men om vi istället väljer en mer relevant tidsperiod som tidshorisont (historisk avkastning, särskilt från någon forntida forntid på mormors tid under det förra årtusendet, är ingen garanti för framtida [över]avkastning) som tiden efter IT-bubblan ca 2003–2026, hur ser det ut då
. Enligt min mening är det onödigt att jämföra börsframgångar från 70- till 90-talet med nutiden, då börspraxis, teknologi och informationsflöde är på en helt annan nivå än då. Hur länge var aktiehandeln egentligen helt pappersbaserad?
Jag kan inte svara på det där, men jag går efter det här
![]()
https://x.com/cryptorover/status/2007115165502775677

Här är ännu Googles årliga resultat. ![]()
Angående Faron: Den finska VD:n för en viss medelstor läkemedels”jätte” slutade där för ett par dagar sedan och går vidare till ??? uppdrag. Får vi höra om det från Faron på måndag morgon!!
Efter gårdagen kan man tänka sig att osäkerheten i världen ökar, och det brukar marknaden sällan gilla. Själv funderar jag på om man borde likvidera aktier och eventuellt fonder i morgon om det ser ut som att detta följs av en osäker period, för att senare köpa tillbaka billigare. Jag har också ungefär 30 % kassa i portföljen, men mer är alltid mer ![]()
Å andra sidan borde väl vissa oljebolag och försvarsindustrin gynnas av den här situationen, är det någon som har skapat en inköpslista för i morgon ur det perspektivet? ![]()
Är det någon annan som har funderat i samma banor eller tror ni att det är troligt att detta bara var turbulens under helgen och att marknaden fortsätter (relativt) normalt efter detta?
Eftersom jag inte vet säkert, och inte har behov av de investerade pengarna under de närmaste åren, tänker jag inte göra någonting. Förutom att fortsätta investera.
Det är ju nu den riktiga operationen där i Venezuela faktiskt börjar
Starten var onekligen intensiv.
Det är bra att komma ihåg att Venezuela inte har accepterat någon av Trumps visioner om att “USA styr staten och oljan tas som ersättning för nationaliseringen för 50 år sedan”. Trump har just pratat om att det “behövs en andra mer omfattande våg”.
Venezuela har inga vänner nuförtiden så allt spårar inte ur ännu, men detta är främst ett bevis på att Trumps inre krets har full kontroll och att demokrati inte längre spelar någon roll, vilket gör att dessa tweets från den inre kretsen om till exempel Grönland är betydligt mer seriösa. Och Trumps svammel om att “man måste göra något åt Mexiko också, presidenten är en trevlig tant men landet styrs av karteller”.
I praktiken, när ett sådant här oligarkgäng kan styra även de militära styrkorna, är det bara en tidsfråga innan hungern växer och någon operation inte går så smidigt.
Själv håller jag ett öga på räntemarknadens reaktion/förväntningar och avvaktar lite med att investera nytt kapital på den amerikanska marknaden. USA skulle med den här takten snart vara globalt sanktionerat, om det vore möjligt.
Bakom länken finns lite funderingar kring potentiella vinnare. Bland annat nämns dessa oljejättar som skulle kunna få ersättningar värda miljarder dollar till följd av Maduro-regimens förtryckande åtgärder.
Rocket Lab, hade jag köpt för ett par år sedan, så hade jag förmodligen sålt det med förlust ganska snart. Staplarna i tweetens bild visar faktiskt utvecklingen av Rocket Labs omsättning och inte kursuppgången.
https://x.com/qualtrim/status/2007605051049873763

Kursgraf:

Såvitt jag förstår är den israeliska börsen inte öppen idag, och i fortsättningen kommer den att vara öppen mån-fre.
Clearstream1 informerar sina kunder om att Tel Aviv Stock Exchange (TASE) kommer att gå över till en handelsvecka från måndag till fredag från nuvarande söndag till torsdag med verkan från
5 januari 2026
för att anpassa sig till internationell standard. Ingen handel kommer att ske söndagen den 4 januari 2026.
Jag uttryckte mig nog lite klumpigt i mitt meddelande, då min avsikt absolut inte var att ge sken av att jag vet hur kurserna kommer att utvecklas. Min tanke med meddelandet var alltså att höra vad andra forummedlemmar anser om saken och om någon annan överväger att göra några drag ifall marknaden vänder nedåt, men samtidigt hitta andra perspektiv, så tack för att du gav ett bra mothugg till min egen teori.
Jag skrev alltså meddelandet på mobilen, så det blev kortfattat och ytligt. Jag funderar faktiskt på hur resten av världen reagerar på dessa händelser; Kina lär knappast gilla att Venezuelas råolja (crude) förmodligen rör sig (?) mot USA, så kan detta öka spänningarna mellan dem ytterligare? Samtidigt funderar jag på hur OPEC-länderna reagerar, eftersom detta oundvikligen påverkar deras verksamhet på något sätt.
I forumet har det lyfts fram att den ryska/kinesiska materielen inte har imponerat i Venezuela, och de analyserar säkert också händelserna och gör sina egna drag i sinom tid för att åtgärda problemen. Hurudana och när, om man ändå visste det…
Det har också lyfts fram i forumet vilken oförutsägbarhet Trump och hans innerkrets medför, samt utnyttjandet av motståndarnas svagheter. Att ge sig på en granne eller ett NATO-land (Mexiko/Kanada/Danmark är de mest omtalade just nu) är vansinnigt, men i det här världsläget skulle jag inte slå vad om att det inte vore möjligt på någon promillenivå med den nuvarande administrationen.
Här var nu kortfattat mina egna tankar. Jag känner alltså en hel del osäkerhet kring världsläget just nu och i den nära framtiden, så det var därifrån min teori startade. Det är mycket möjligt att jag är helt ute och cyklar med dessa funderingar, men det är just därför det är trevligt att läsa vad andra tänker, eftersom marknaden styr kurserna och om jag är ensam med mina teorier förlorar jag i den kortsiktiga röstningsmaskinen.

Det verkar som att SoS:s salongsvagnsropare får sista skrattet, åtminstone den här gången. Stigningsvinkeln börjar bli parabolisk ![]()
Själv får jag följa detta från Betssons salongsvagn (i fredags -8%).
Världen kokar och försvarssektorns investerare tackar. Inte så mycket för krigen och kriserna utan för kursuppgångarna.
Saab +5 % och om jag såg rätt så är det all-time high
Kongsberg +5 %
Bra start på veckan.
Visst skrattas det, men knappast för sista gången om man inte hoppar av tåget i farten. Sotkamo Silver lär förmodligen inte nå ett vinstgivande resultat för förra året med dessa silverpriser. Visst, nu när silverpriset har exploderat genom taket under de senaste 8 månaderna lär väl även Sotkamo Silver visa ett bra resultat på sista raden år 2026. Men om man tänker lite längre fram behöver man bara titta på vilken annan råvara som helst för att se att en snabb uppgång alltid följs av ett snabbt fall. Jag tror att ganska många silvergruvor kommer att återtas i drift till följd av det höga priset. Sådana som inte varit lönsamma tidigare grävs fram och man börjar tjäna pengar. När utbudet ökar kollapsar priserna. I en sådan här cykel vore det bra om företagsledningen insåg att de borde betala av skulderna, ge utdelning och bygga upp kassan. Det dummaste de kan göra är att investera massivt under antagandet att silverpriset alltid kommer att förbli så här högt eller till och med stiga, men det känns som att det oftast är precis så man brukar göra. Under dåliga tider kan man med en stark balansräkning köpa konkurrenters tillgångar billigt eller investera tillräckligt tidigt i nästa toppcykel.
Men om man tänker lite längre så behöver man inte titta på mer än vilken annan råvara som helst för att se att en snabb uppgång alltid följs av ett snabbt fall,
Det är just det här som är det märkliga som vissa investerare av någon anledning inte förstår och hoppar på oavsett hur hög nivån är. Det finns ju hur många sådana här exempel som helst. Till exempel var Remedy säkert 48e vid något tillfälle, Kamux 16e, men ändå fanns det alltid köpare när hypetåget bara tuffade på skoningslöst, och tyvärr hoppade även analytikerna på samma tåg…
Kamux är verkligen en av mina favoritråvaror. Undrar var man kan bryta den?
Heja Danmark! ![]()

USA:s ”matkultur” > USA-administrationens röriga agerande

Återigen NVIDIA-nyheter från Arbe. För ett år sedan gick den upp till 5 dollar. Får se om den når ända dit igen.
Notera även att obligationsinnehavarna precis godkände lån på 24 miljoner dollar till en konverteringskurs på 2,95 dollar. De gjorde detta trots att aktiekursen var mycket lägre.