Man skulle ju bara sälja av allt och låta pengarna ligga och mögla på kontot, det är lite för idiotiskt läge just nu på börserna när det inte verkar finnas någon logik kvar någonstans. Bara rädsla.
Marknaden gillar inte när ett gap dras upp i efter/fö
Min egen bedömning är att ytterligare osäkerhet orsakas bland annat av spekulationen nedan relaterad till Nvidia efter Nvidias resultat och de tidigare uppmärksammade korsförsäljningsaffärerna inom AI-sektorn. Jag kan inte säga om det ligger någon sanning i detta, men osäkerhet är det mest obehagliga tillståndet på marknaden. Många tar bort risken först och undersöker sedan, men säkra svar är svåra att hitta.
Även i dagens marknad måste varje meddelande, data, nyhet och avsikt ifrågasättas, från presidenten och nedåt. Marknaden, med ökningen av AI-Algoritmer (AI-Algo), är en ganska annorlunda plats än för 4-5 år sedan och det syns i prisrörelserna (price action). Jag känner inte skribenten, inte heller hans motiv, men utgångspunkten är att alla har en egen agenda (bokstavligen ‘en egen ko i diket’).
https://x.com/shanaka86/status/1991496690537492837?s=20
Dessutom verkar det som att likviditeten fortsätter att försvinna från marknaderna och Bitcoin är en av de tydligaste indikatorerna på detta. Det verkar också som att de stora pengarna använder retail (privatinvesterare) som exitlikviditet i sina försäljningar. Dessutom måste Japan återigen övervakas med ett öga, så riskerna är obehagligt höga och uppgångens smältning var inte ett särskilt gott tecken för framtiden.
Algoritmerna i arbete. Försäljningen från motståndet var ganska monoton utan större pauser. Pilarna visar enskilda stora köpare eller säljare.

EDIT: Bra observation och jag litar inte helt på någon skribent på X, särskilt inte den nämnda. Liknande inlägg har jag stött på flera gånger gällande AI-företagens finansieringsarrangemang. Vad som eventuellt händer eller kanske håller på att hända på marknaderna är sannolikt kopplat till många saker, varav varje skapar betydande osäkerhet. Marknadsmekanismen är så komplex och mångfacetterad att jag inte ens försöker förklara den här. På X finns det några mycket kompetenta ”björnar” som har målat upp en bild av att likviditeten försvinner från marknaderna (detta inkluderar bl.a. Japan, räntesänkningar, Feds långsiktiga agerande, MBS:er osv osv)
Nedan finns ytterligare en illustrativ bild (gjord av någon, Bloomberg?) över Nvidias finansieringsstrukturer. Mest för underhållning.
Lol, 53 dagar. Riktigt nybörjarnivå på betalningstider
. Nåja, då får väl andra också sin del av de “oroande” betalningstiderna
.
Det verkar dock vara relaterat, då Russel föll från en uppgång på 2 procent till en nedgång på 1 procent just vid tidpunkten för den tweeten. Russel verkar nu bara röra sig med räntespekulationer.
@Thiebault Jag vet inte riktigt om den där killen. Det verkar som att han är ute med en bokförsäljningsagenda och Pekka varnade åtminstone för hans skitsnack redan för drygt en vecka sedan.
https://x.com/vontuchman/status/1988206174131397026?s=20
Tero Kuittinen slängde ut något sådant här. Skulle detta vara en mer trolig anledning till att vi fick en så här fin kälkbacke ![]()
Vem minns Neonoden fortfarande? Detta var en av forumets favoriter. Kursen har redan sjunkit under 2$. Från rus-toppen har den sjunkit över 93%. Ganska rejäl nedgång.
Jag upprepar, det är gårdagens nyhet och har kommit från alla kanaler. Kobelssi flyttar inte marknaden genom att publicera gårdagens nyheter. Nyheten förvånade, förbryllade och skrämde – igår, före Nvidias kvartalsrapport.
Nvidias och allt annat levandes rusning idag dödades av Morgan Stanley och Feds satellituttalanden, som jag sa.
Ja, Plugins hosta ver
Imorgon en hink på huvudet som skydd och hoppas på det bästa ![]()
Price action var ganska identisk för AMD och Nvidia, och säljalgoritmerna gjorde sitt jobb bra. Även AI Cloud-bolagen var med i rörelsen, som NBIS, IREN, CIFR, BITF, CRWV och HUT.
YTD-siffror för bolagen på Eka Pohjola-listan, listan börjar från Turkiet och går nedåt. Den här stilen passar den här listan. ![]()
Nå, om jag fortfarande lägger till hur det gick efter att börsen stängde. (även om båda är i en kraftig nedgång på eftermarknaden) ![]()
Nebius:
![]()
Sofi
![]()
Eftermarknadsprocenten lovar alltså att trenden fortsätter. ![]()
YTD-siffror för bolagen på Eka Pohjola-listan (några saknas), listan börjar med förluster och går nedåt. Denna stil passar den här listan.
En mycket intressant lista som ger mycket att tänka på - detta kan användas som ett bra exempel på vikten av diversifiering. Ganska rejäla smällar i toppen av listan.
Inte riktigt varje dag vänder Nasdaq från en uppgång på 2,5% till över 2% minus. ![]()