Ytterligare 1+2 MEUR i förlust kom från Indoor, när en tidigare lånad miljon eftergavs och två miljoner i skuld lovades att betalas av på Indoors vägnar. Det är sedan en förtroendefråga om detta var Kummeli (en dålig affär/skämt) eller om H1/26 potentiellt skulle ha drabbats av större problem. Jag vet inte. Pannkaka var det hur som helst.
Nyheter om brott! ![]()
Denna transaktion skedde också med en växling på 50 euro och 60 cent. ![]()

Hälsningar härifrån södern. I Hurghada är det gott om värme och hotellet har visat sig vara ett av de bästa jag har bott på. Maten, servicen samt faciliteterna.
Marknaden fick “bra” data, det vill säga att lönenivån sjönk (håller inflationen något i schack) och arbetslösheten steg, vilket innebär att Fed måste överväga räntesänkningar i december på grund av sitt mandat.
Inom 36 timmar kommer ca 10 Fed-medlemmar att tala, så därifrån får vi direkta indikationer om december månads räntesänkningsprognoser, som har kollapsat från 99% till 32% på en månad.

Nedan är en mycket enkel TA (teknisk analys) för SPX (1-minutersdiagram, gul VWAP), där de viktigaste EMA:erna (Weekly och Daily) och MA:erna visas med linjer, som de flesta större aktörer följer för att bestämma trenden och om priset håller sig över dem. Nu befinner vi oss precis vid Pivot-området efter databoosten. Marknaden har också ett enormt antal blankningar och felpositionerade traders som har en stark önskan att komma ur sina affärer efter den Q3-boost som Nvidia erbjöd.
EDIT: En sådan bull trap från motståndet och de största uppgångarna smälte bort från nästan alla aktier. En motstuds förväntas någon gång, vilket kommer att bränna sena blankningar. Imorgon är det OPEX-fredag, vilket innebär att en stor mängd optioner förfaller, troligen värdelösa.
Vilket hotell, om jag får fråga. Jag planerar själv en resa dit.
Onda marknadskrafter skakade om Verve igen. Nu kommer bara den där specifika fisken med Verve-behandling. Är det här ett bra företag, varför skulle man köpa? Vill någon motivera?
I företagets egen tråd har medlem @ValkoinenPeura återigen förtjänstfullt rotat i dynghögen och bokföringen har trixats med på ett sådant sätt att jag åtminstone inte tänkte lägga mina pengar i denna firma.
Jag trodde att det var ett bra företag, men prestationen har hittills varit
. Det är för jävligt. Oftast ångrar jag inte mina egna dumma val, men nu litade jag på analyserna och nästan allt har gått precis tvärtemot vad proffsen gissade.
Jag skulle nu korrigera detta uttalande på så sätt, att jag inte har hittat någon egentlig dynghög i bolaget. Jag har förvisso inte heller letat efter det.
Min kritik riktades framför allt mot oväntade ändringar i bokföringsmetoderna som kom mitt under räkenskapsperioden. Dessa ändringar dolde vid första anblicken en svag resultat- och omsättningsutveckling.
Jag tycker inte det är någon överraskning att Verve faller just nu, eftersom årets kassaflöde kommer att vara svagt och alla analytiker har haft fel även i detta fall. Vanligtvis överreagerar marknaden åt båda håll, upp och ner.
Jag tycker att riskerna kulminerar här i omsättningens tillväxtfaktor och finansieringskostnader. Om omsättningen kan växa åtminstone inom intervallet 5-10% och finansieringskostnaderna hålls i schack, då finns det ett bra risk-avkastningsförhållande till dessa priser.
Glöm inte att den nuvarande aktiekursen inte alls bör påverka vad man bör betala för aktien just nu.
Jag skrev kanske med ett lite för grovt uttryck, det medges. På något sätt är jag bara så trött på dagens sätt att vara, när allt måste läsas extremt noggrant. Man ljuger inte direkt, men man informerar verkligen inte med helt öppna sinnen.
Tack dock för det mycket goda innehållet i trådarna om OmaSP, Verve och Intellegon. OmaSP har många gånger talat om öppenhet och att alla missbruk och andra solokörningar ligger bakom dem. Konstigt nog har det ändå hittats alla möjliga kreativa bokföringstrick där även efter det.
Skulle du kunna @Sijoittaja-alokas någon gång lyfta fram dina framgångar på ett framträdande sätt? Man blir ju deprimerad å dina vägnar själv, när dina meddelanden fokuserar på dessa olyckliga historier. ![]()
Tack för empatin! ![]()
Nebius är ett av mina senaste köp
![]()
SoFi Technologies
![]()
Jag köpte visserligen lite av dessa, men procenten är bra! ![]()
Det verkar vara lunch på NYSE och då fastnade säljknappen. Snart dags att handla ![]()
Som vad för kreativa bokföringstrick? Berätta mer eller erkänn att du hittade på det själv. Tack.
Jag uppdaterar dessa procentsatser om ungefär en timme:
Nebius:
![]()
Sofi:
![]()
Jag kan verkligen inte gissa, och det har inget att göra med att jag för en timme sedan skröt om mina procentsatser. ![]()