Robotik och automation är förmodligen en av de mest betydelsefulla branscherna vars tillväxtutsikter kommer att förbättras avsevärt i takt med AI-utvecklingen under de kommande åren, och utvecklingen kommer bara att accelerera. Under de senaste dagarna har företag kopplade till robotik fått ett lyft i USA och många aktier ser ut att bygga en bottenformation.
Jag tror att branschen kommer att växa under de kommande åren och erbjuda utmärkta investeringsmöjligheter. Själv är jag särskilt intresserad av branschens underleverantörskedjor, från magnetföretag och lager till “hacka och spade”-tillverkare, som till exempel vårt Incap, som mycket väl kan gynnas av framtidens tillväxt inom robotik och särskilt automation, både inom industrin och försvarssektorn.
Jag har samlat robotikrelaterade aktier på min egen bevakningslista sedan förra hösten och planerar att fördjupa mig mer under de kommande månaderna. Trenden är fortfarande i ett tidigt skede, men jag tror att tillväxten kommer att accelerera kraftigt inom ett par år och man kan mycket väl hitta ett par så kallade “tenbaggers” på listan. Flera av aktierna på listan finns redan i portföljen, även om jag ännu inte har byggt upp en tydlig övervikt mot robotik. Här är bevakningslistorna, och föreslå gärna om något intressant saknas.
Det tycker jag att det borde, men jag har lite tidsbrist just nu. Jag blev förvånad över att det inte redan fanns en tråd som tydligt berör ämnet. Om någon startar en tråd får mina listor fritt kopieras dit.