Mindre överraskande steg Apples aktiekurs redan igår. Visste någon att importtullarna tas bort från Apples produkter?
Tullättnaderna fick just en fortsättning, det börjar se ut som att 6000 poäng ses i sp500 redan på Valborg.
Kan du berätta hur man med liten ansträngning äger den bäst presterande aktien varje månad? Jag skulle gärna miljonfaldiga mina pengar.
Så är det. Återigen är den enda börsen som till slut tog stryk av detta och försöker hinna återhämta sig innan nästa bedrägeri och kris, vår kära hemmabörs.
I denna berg- och dalbana av aktiekurser har en stor sak fått mycket mindre uppmärksamhet, nämligen dollarns snabba försvagning gentemot euron. Valutakursförändringen på kort sikt har varit kraftig och påverkar mest synligt så att nedgången på den amerikanska aktiemarknaden för en euroinvesterare är tydligt större än indexförändringen.
Men en svagare dollar har också många reala effekter; den fungerar redan i sig lite som tullar ur den amerikanska konsumentens synvinkel. Eftersom dollarn är den viktigaste reserv- och handelsvalutan orsakar en snabb förändring alla möjliga effekter lite här och där.
Så, när huvudfokus ligger på aktiekurser och tariffer, får denna “dollardevalvering” med sina konsekvenser lite uppmärksamhet, även om dess effekter sprider sig över hela världen.

Den förändringen har varit snabb men på längre sikt är det bara en återgång till det “normala”.. Visst påverkas detta delvis av Trumps rörighet och USA:s möjliga glidning in i en recession.
Det försvagar euroområdets export, men gör importen mer attraktiv.

Detta skulle kunna ge en liten indikation på vart terminerna öppnar ikväll

https://www.ig.com/en/indices/markets-indices/weekend-us-tech-100-e1
Bara all in på måndag även om +5% säkert redan är på tavlan. Hela showen är en bluff och kanske de försöker dämpa Temu lite. Kanske bluffen nu har förståtts och +20% uppgångar ligger framför oss. De där idéerna var ju så orimliga att de var halvt på skämt. Och cyklerna är numera så korta att dagens människa inte orkar lida av en lågkonjunktur i många veckor.
Man kan inte riktigt skämta om det när en kompis leker med världsekonomin. Det där spexet har haft potential för riktiga finansiella katastrofer. Dessutom har denna amerikanska clown effektivt orsakat långvarig skada på landets internationella relationer.
Jag tror ändå att detta också snabbt glöms bort och att kurserna rusar mot sydost. Jag kan ha fel och en annan riktning duger också för mig.
Kurserna kan skena men tron på amerikansk politik är verkligen borta.. Det återstår att se vad som händer med obligationerna och om förmögenhet flyttas från USA till “förutsägbara” länder..
Kapitalflykt kan förekomma och dollarns ställning kan försvagas..
Trump leker med världsekonomin delvis av populistiska skäl, Amerika först. Världshandeln är inte en gemensam arena utan ett nollsummespel där Amerikas kort måste vinna.. Handelskriget syftar till att ändra positionerna och de är starkt kopplade till geopolitik också..
Trump baserar inte sina handlingar på fakta och data utan på vad som tilltalar väljarna… Trump är inte intresserad av kaos.. Han gillar att skapa kaos och försöker dra nytta av det. Namnet är ständigt framme och det passar ju en narcissist.
Kaos och osäkerhet ger Trump spelrum när ingen verkar förstå vad som händer härnäst.. Håller alla på tårna. Även nedmonteringen av olika institutioner hör till hans tillvägagångssätt och maktkoncentrationen alltmer i hans egna händer.
Enligt min mening är detta en mycket oroande trend för amerikanerna. Men väljarna har fått vad de har velat ha.
Utvecklingsländernas ömsesidiga växelkurser återspeglar vissa maktbalanser. Euron bröt förra veckan igenom den övre delen av en nedåtgående trend. Obs!! På bilden syns eurons värde i förhållande till dollarn.

Sedan årsskiftet har dollarns värde sjunkit med 8,9 %. Samtidigt har S&P 500 sjunkit med 9,0 %, men för oss investerare i euroområdet är det mer relevant att ETF SRX8, som följer S&P 500, har sjunkit med 18 % ![]()
Europeiska investerare har lidit dubbelt så mycket som jänkarna. Många tippar på en långvarig försvagning av dollarn och det har förmodligen varit Trumps mål. För europeiska investerare är detta en tungt vägande anledning att flytta tillgångar från dollar till euro.
Imorgon måndag kväll och på tisdag har jag själv en Sell the rip -dag för amerikanska ETF:er.
Vilken nytta eftersträvar Trump med en försvagad dollar? För att stimulera exporten?
Samtidigt trasslar han dock med sina tariffer, vilket inte alls främjar exporten (gentullar).
Jag har lagt upp något liknande förut, men en gång till, grabbar ![]()

Så här ser varje lättnadsrallydag ut i tyska aktier, särskilt bankaktier…

… Och om man alltid drar bort 50% och lite till från det, så får vi vår hembörs uppgångssiffror.
Vårt land är fattigt, så det förblir, om guld någon söker. Det främlingen nog överger, men för oss är detta land det käraste, med skogarna och öarna är det för oss gyllene.
Kempower är för en gångs skull upp med fina 4,5%. Liksom varenda papper jag äger lyser grönt. Ibland har det varit svagare måndagar. Ganska ofta till och med. Ofta har det sett ut som Sannfinländarnas gårdagskväll😥
Bara en bra och framgångsrik vecka till kollegorna ⚘️
Boreo snabbt ner, men med en liten omsättning på cirka 2500 euro. ![]()

Det här är nog min portföljs nya “Verve”, vars kontinuerliga uppgång med låga värderingsmultiplar jag haussar, nu när Verve återigen surar för omväxlings skull (den också fortfarande med en billig värdering) ![]()

Saab Ab till nytt rekord, får se hur förväntningarna och Q1 möts snart.

Ceotronics AG +10% idag. Jag tror att detta är en bra början på nästa ordentliga uppgång, men jag tänker stanna kvar länge.
Uppdatering: +13%