Det har været nogle udfordrende år for de hjemlige aktieplukkere. Og så køber naboen Jaakko bitcoin eller en eller anden hundemønt med lukkede øjne og vinder 100-0 på afkastet.
Som mange her har givet udtryk for, bandet over og konstateret, at Hesu lyser rødt som julemanden, så se lige, hvad der er i grønt og er steget mest: Kempo😄
Det er en skør verden, den her børseverden. Det er slet ikke til at blive klog på!?!
Jeg fik vist tømt min aktiesparekonto på et ret godt tidspunkt, for udviklingen er i hvert fald ikke blevet bedre siden da. Ganske vist smelter indekserne også, men hvor de daglige minusser før talte hundreder, er de nu trods alt kun i tierne.
Det er vel også en forbedring. Og så snart man kan få Nordea til under en tier igen, så “bliver alt andet glemt, dumdidum..”.
Nogen fik sig en ordentlig Nokia-opkastning ved dagens afslutning.
Edit: På en måde tragikomisk med denne frygt for atomkrig. Man kommer ikke til at boltre sig i pengene fra salget i en atomvinter.
Edit 2: Hvis frygten for krig var den eneste årsag til dagens kælketur, hvilket det nu næppe var, så var dette et bevis på, hvor meget Helsinki betaler for grænsen mod Rusland. Her kunne man forestille sig en form for dæmning, der brister, når krigen slutter – og den slutter jo uundgåeligt på et tidspunkt.
Det er en betydelig overvurdering af den østlige nabos propaganda at påstå, at børsnedgangen skyldes de rabiate tosser på den anden side af grænsens råben op om kernevåben. Verden er nu fuld af alverdens risici og frygt, hvoraf den mindste bestemt ikke er det faktum, at en uforudsigelig, bekræftelsessøgende, næsten 80-årig selvisk kriminel, der intet forstår af politik, tiltræder som USA’s præsident i januar. Som følge heraf er der en voldsomt øget risiko for blandt andet, at Kina beslutter at udnytte situationen, angribe Taiwan, og at den førnævnte kriminelle i den efterfølgende meningsudveksling træffer hurtige beslutninger, der fører til, at den globale handel styrter i kaos. Når man dertil lægger vores nabolands lille Putins erobringslyst samt et splittet EU, der primært fokuserer på at overveje, hvad man ellers kunne bruge lidt penge på, ser ligningen således ud, at jeg ikke ligefrem forventer det helt store børssrally til næste år.
Lavrovs og den anden tosses råben op om kernevåben hører i denne sammenhæng primært til i humorafdelingen, hvilket vi som grænseland selvfølgelig tillægger lidt mere vægt end eksempelvis de asiatiske lande.
Jeg tænkte nu selv, at overskæringen af de kabler var en større sag denne gang. På den anden side påvirker Rusland som nabo helt sikkert de udenlandske investorer, og skræmmekampagnen om atomkrig var bare det rådne bær på toppen af kagen, men som jeg sagde, forklarer det i hvert fald ikke denne nedgang alene.
Hvad i alverden er det her nu for noget. Næsten alle de udenlandske aktier, jeg for nylig har købt/tilføjet, skyder i vejret i dag . Nogen har sikkert trykket på den forkerte knap til bot-ordrer, og i morgen er vi tilbage til normalen