Japp tydligen, den låg på rött när jag köpte. ![]()

Oroco går ju bra, när det bara gått upp 1 dag de senaste 16 dagarna. 3 dagar har varit neutrala.
Bara ca -40 % under den tiden.
Warner Bros Discovery -20%. Fy sjutton.
Det börjar sakta men säkert irritera mig hur länge man ska behöva lida för de där tidiga felköpen, trots att man gjort ett noggrant och bra jobb det senaste året. Det här la nog till ytterligare ett år innan man når break-even i aktiesparandet.
Riskhanteringen har svikit här, eftersom positionen är den största i portföljen och den orealiserade förlusten därmed tar över kronan från min första flopp, Norwegian Airlines.
Lägger till som en edit att det nästan stör mig hur bra det går för min 1,5-årings investeringar. Det beror väl på att “hen” (jag) investerar åt hen som jag säger att man ska göra, och inte som jag själv faktiskt investerar. ![]()

Herrskap och tjänstefolk.
Disney släppte sin delårsrapport i en bandad intervju på CNBC. Jag har inte sett något liknande tidigare.
Det är förstås ett sätt att släppa en rapport genom att VD:n direkt “live” i TV (OBS!) berättar om läget före telefonkonferensen (conf call) och dikterar för publiken hur det ligger till, samtidigt som företaget vägrar visa rapporten på sin egen webbplats.
Iger såg visserligen fortfarande halvdöd, åldrad och väldigt trött ut.
Det verkade gå hem hos publiken i efterhandeln.

Det gör mig lite fundersam som oinsatt att Warner lyckades göra Barbie-filmen, som var en riktig jättesuccé av det slag man inte ser i närheten av varje år. Trots detta visar kvartalsrapporten ett minus på över 400 miljoner dollar. Hur hade det sett ut utan denna sällsynta outlier? Det är ganska tufft, och man kan ju fortfarande inte kalla aktien billig när bolagets P/E-tal är negativt. I vilket fall som helst, lycka till. Det här är inte lätt och vi gör alla felbedömningar.
Warners problem är att Wall Street inte gillar att bolaget har för mycket skuld (med fast ränta) och Hollywoods access-media å sin sida hatar bolagets VD då han inte går med på att betala mutor. VD Zaslav vill få bolagets ekonomi i säljbart skick. Ekvationen går inte ihop i den här marknaden.
Warner har skapat underhållning i 100 år och kommer troligtvis att göra det även under de kommande 100 åren, kanske.
Anledningen till nedgången är nästa års svagare utsikter för annonsförsäljning, men så snart [HBO] MAX lanseras i Europa under våren före OS, finns det möjligheter till nästan vad som helst. Warner/Discovery äger ju också Eurosport och har i praktiken ensamrätt på streaming av de kommande olympiska spelen i Europa.

För en gångs skull satt köpet mitt i prick, en ilskedubbling i oktoberrusket
Positionen på plus i och med denna rapport.
Vad anser @Pohjolan_Eka om rapporten och kursutvecklingen? ![]()
Jag öppnade också en position en sågtand högre upp. En ren chansning. Jag tänkte att jag kunde avvakta en eventuell hype kring den här tekniken, med en liten insats och på längre sikt. Jag var förstås beredd på att förlora hela kapitalet. Vi får väl se. Det verkar fortfarande finnas en del surr om att det inte finns några verkliga bevis bakom den här uppgången heller.
I Nordea Investor syns Kempowers aktuella budnivåer. Är dessa några rester från igår eller är det så att det inte blir någon hårresande krasch idag trots allt?
Min egen köporder på 31 euro som jag lade kl. 8.30 ser inte ut att gå igenom ![]()

e. Nu ligger vi visst runt 30 euro.
Det där är siffror från öppningsauktionen. Det stabiliseras på någon nivå när börsen öppnar.
Det verkar som att familjen Kemppi gör en köksrenovering.

Värdeaktiernas adel. Stadig uppgång genom kriser och bluffmarknader.
Där åker tre filurer utför, av förklarliga skäl. ![]()

EDIT:
Hoppsan, det störtdyker mer!
![]()
![]()
Kempowers kursgraf får nu den här död katt-studsen…
Det här vid 30e är ingen stödnivå, den kommer nog fortsätta svänga även i fortsättningen…

Varför tror du att Kempower ligger på -15 %, eller i alla fall gjorde…?
Visst minskar knappheten på aktien en aning (om den nu minskar), men bolaget är fortfarande en ”one man show”..
Kemppi skulle kunna lägga ut mer till försäljning direkt i marknaden, låt kursen sjunka då om det inte finns tillräcklig efterfrågan. Priset på ett börsbolag bestäms av marknaden, precis som för Huutokauppakeisaris ”design by Markku”-produkter..
![]()
Uppenbarligen följer åtminstone kursen dina önskemål. ![]()
Tack för detta, men det är inte ens i närheten av target än ![]()

Härligt. Återigen får man fira nya tiotal med Quutti. Det är en enda fest att äga Quutti ![]()
![]()
![]()

@CitizenJ Jag försökte också leta, men hittade ingenting ![]()