Frågor, fasa och jubel kring kurser och deras förändringar (Del 3)

Någon form av korrelation? Julrallyt började i förtid.

IMG_7760

13 gillningar

Om barnmat som säljs i en babybutik fick tusentals småbarn att bli allvarligt sjuka, hävdar jag att försäljningen i den aktuella butiken skulle rasa rejält. Många ser på sitt husdjur som sitt barn. Det kommer garanterat att påverka. Hur mycket, det återstår att se.

29 gillningar

Det här är en ganska broderlig aktie. :cowboy_hat_face:

image

7 gillningar

Värt att notera är att utdelningen på 0,35 € som betalades i år inkluderade en extrautdelning på 0,1 € som knappast lär återkomma inom den närmaste framtiden. Med en grundutdelning på 0,25 € är direktavkastningen cirka 6,7 % vid nuvarande kurs.

Jultomten stryker fortfarande kläderna, men månne det finns något här igen

daily

1 gillning

Det sker återkallelser i mataffärer titt som tätt. Jag ser inte hur det här skulle vara ett märkvärdigare fall på annat sätt än att det råder hysteri på sociala medier. Det har dock väldigt lite att göra med konsumtionsvanor.

Det torde dock vara bra att hålla sig till fakta så pass att man inte överdriver i dessa fantasifulla analogier heller. Enligt medieuppgifter existerar det ju inga ”tusentals allvarliga” fall. Is i magen.

Om det vore återkallelser i mataffärer efter att några som ätit produkten dött, skulle situationen vara något annorlunda än vid vanliga återkallelser.

I det här fallet är den tråkiga saken att husdjur har dött för att kvalitetskontrollen har varit på nivån “we’ve heard of it” (med reservation för att den bakomliggande orsaken ännu inte har bekräftats, men detta är nog det mest sannolika).

12 gillningar

Har du några källor som stöder de allvarliga anklagelserna i ditt inlägg?

Enligt medieuppgifter är antalet hundar som dött av maten förresten runda noll. Att ägaren till en enskild gammal hund, baserat på drevet i sociala medier, tror att hundens död beror på maten räcker nog inte riktigt i en rättsstat. Varje vecka dör hundar oväntat i Finland, och alla har de ätit något under sina sista levnadsveckor.

Egentligen bevisar du min poäng utmärkt genom att vara en del av problemet. Folk i träningsoverall som jagar efter gratis hinkar härjar på internet, överdriver, förvränger och blir indignerade utan några som helst bevis. Drevet i sociala medier genererar 100 gånger fler kontakter än vad det finns faktiska fall, eftersom alla “Fidos” symtom från de senaste veckorna plötsligt fick en förklaring. När fakta kommer fram lägger sig stormen. Under tiden omsätter även den mest högljudda gaphalsen på sociala medier som mest en promille av sina nätlöften i den verkliga världen.

1 gillning

Okej, om uppgifterna om att hundar har dött inte stämmer, glöm då hela saken. Jag har inte lagt ner så mycket tid på det här att jag kan säga åt ena eller andra hållet om det är sant eller inte.

Jag utgick från det här: Perheen 13-vuotias koira lopetettiin halvausoireiden vuoksi, sitten nuorempikin alkoi oireilla – ”Ajattelin, ettei tämä voi olla totta” | Kotimaa | Yle

Vi får väl höra under de närmaste dagarna om det här bara var ett enskilt fall där man kanske överreagerade lite.

5 gillningar

Återkallelser är normalt inom handeln, men kommunikationen kring dem bör vara öppen och nå kunderna så väl som möjligt, särskilt om det rör sig om en hälsovådlig produkt. När det gäller detta skickades det såvitt jag förstår bara ut ett pressmeddelande till media, men inget riktat meddelande baserat på köpdata skickades till kunderna.

En ganska svag insats av ett företag som har ett av Finlands mest omfattande lojalitetsregister, där man säkerligen skulle kunna se de kunder som köpt produkten i fråga samt datum.

De kommer säkert att korrigera sina processer inför nästa återkallelse, men de har redan förlorat ett stort antal kundrelationer på grund av detta.

Obs. uppståndelsen finns inte bara i Finland, utan det rapporteras flitigt om detta även på den svenska sidan.

14 gillningar

Om och om. Det här ser ut som ett ganska klassiskt case när det gäller kombinationen av oklar medial uppståndelse + kursreaktion.

@Jukka_Lepikko och Microsoft

Microsoft har alltid varit en “den har stigit så mycket att den inte kan stiga mer”-aktie för mig. :cowboy_hat_face:

https://twitter.com/JukkaLepikko/status/1722143297655722009

22 gillningar

Var det ett toppresultat nu eller inte?! :melting_face: :melting_face: :melting_face: :face_with_monocle: :upside_down_face: Marknadsreaktionen är rätt måttlig..
Screenshot_20231108-105545

34 gillningar

Mekko stiger (och Musti), idag är det dags att bli rik.
image
Marimekko GIFs on GIPHY - Be Animated

15 gillningar

Ett toppresultat skapat på fel sätt :smiley:

Edit: Märkligt också att Musti inte straffades mer om man jämför med hur mycket stryk Kempower fick :smiley:

Edit2: Å andra sidan kan det vara så att när det kommer mer information om Musti-caset så faller den igen.

3 gillningar

image
Det här är Verneri-effekten. :cowboy_hat_face:
News Research GIF by Inderes

32 gillningar

image

image

Den där uppgången som startade förra sommaren…

37 gillningar

Innoviz q3 verkade falla marknaden i smaken också
IMG_4825

6 gillningar

Och nu bröts den tydligen :sweat_smile: spännande att se om den håller eller vart den tar vägen :thinking:

Warners rapport var helt okej, premarket öppnade utan större rörelser, men sedan råkade CFO:n häva ur sig under telefonkonferensen att nästa år ser väldigt osäkert ut, särskilt när det gäller annonsintäkterna. Han kunde inte säga varken bu eller bä om hur nästa års resultat kommer att se ut.

Här är slutresultatet:
image

7 gillningar