Cibus har piggnat till fint:
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/osakekurssit/16825200-cibus-nordic-real
De som tecknat Finnair verkar ha fått sina aktier, då arbitraget mellan teckningsrätterna och de nya aktierna börjar vara nästintill noll. Det finns alltså inte längre något extra att hämta där.
Den gamla aktien är ändå fortfarande förvånansvärt dyr. Vem i hela friden köper den till det här priset ![]()
Ja, om man vore förnuftig skulle man åtminstone låta bli att titta på kurserna helt under resten av månaden, men man kan inte riktigt bärga sig. Innehaven finns huvudsakligen i Taaleri, Aktia, Fortum, Innofactor, Nordea och Raisio, visst finns det lite annat småkrafs också men man borde förstås kunna sitta still utan några större trixanden, egna små ”förbättringar” i portföljen brukar alltid slå tillbaka på en själv. Man kanske borde lova sig själv att inte göra någonting på ett tag.
Nordnet och gänget tackar. ![]()
Snart bara tillbaka till 25-nivåerna, så är handen redo på köpknappen här. ![]()
Nåja.. jag ligger inte på plus än, men kanske någon gång. ![]()

Skulle kolla om utdelningen avskiljdes idag. Tydligen inte, utan normal katastrof. Snart erbjuds 10 % direktavkastning.
Detta. Sålt till snittpris 36€ och tillbaka in under 30€.
Det finns som tur är andra dumsnutar än jag, som köpte för ca en vecka sedan till priset 0,069 € och inbillade mig att jag var en riktigt vass investerare som skulle göra jättevinster när jag investerade 100 €. Hur fel jag hade klarnade mindre än en vecka efter investeringen.
Neste rör sig återigen i snabb takt tillbaka mot 30. Undrar vad det är den här gången. Man kan inte annat än förundras. Många analytiker ligger också med sina rekommendationer på helt andra tiotal (uppåt).
Nokia verkar ha fastnat vid 3,24 och det är omöjligt att ta sig igenom
någon som är duktig på teknisk analys kan säkert säga bättre vart den är på väg ![]()
eluun" → “att stirra”.
One detail: "koska siis Ekan oppien mukaan" -> "eftersom enligt Ekas läror".
Actually "eftersom, enligt Ekas läror,".
Final check:
Det är ju för väl. Portföljen först -0,7%.. På kvällen kikar man om ett visst bolag har kommit ner till köpkurser.. Eftersom enligt Ekas läror är all tid man lägger på att sitta och stirra som
Undrar om Mustis fall igår hänger ihop med det där hundmatsproblemet? Det verkar vara ett bra köpläge i det avseendet.
Om bojkotten får brett stöd blir det svårt att snabbt reparera ryktet efteråt. Det blir snabbt en fallande kniv, så det lönar sig att fundera på någon form av stop-loss-strategi.
Struntprat. Motivering:
Finländarna är verkligen inte kapabla att fälla ett enda företag genom en bojkott. Eller kanske de är det, när det handlar om mat till den lurviga lilla älsklingen. Vad spelar barnarbete, folkmord, djurens rättigheter eller miljöbrott för roll? Det rör inte finländaren i ryggen så länge Juhla Mokka, blandfärs och vindjackan kostar så lite som möjligt.
Så ingen fara. Guldfiskens minne är bättre än dess matares.
Om den fanns i min egen portfölj skulle jag plocka på mig med båda händerna om den faktiskt skulle sjunka lite mer på grund av det här.
Min portfölj var som värst 3,7 % minus idag och slutade på en James Bond (0,07 % minus) när det blev 1,7 pinnar minus igår och 0,7 minus i fredags. Får vi en antijackpott av det här?
På tal om att stirra, min huvudsyssla, så fick jag återigen fundera på om jag skulle sälja av ett av mina innehav helt (som en skatteförsäljning) och återigen blev det inget av det, men jag har lämnat så mycket pengar på bordet genom min obeslutsamhet, så Eka har verkligen rätt i den tolkningen, men eftersom man inte har något annat liv så har det varit stirrande dagarna i ända för min del under en lång tid. ![]()
![]()
Nu handlar det inte om finländare i allmänhet, utan om finländska hundägare. Om det hittas en halv korv i parken efter en valborgspicknick är lynchmobben redan redo på Facebook och signalementet på den misstänkta ”säkert” känt.
Förändringar i köpbeteende kräver ingen egentlig bojkott. Om kvalitetsuppfattningen för ett varumärke rasar kan det få ekonomiskt kännbara konsekvenser även utan några faktiska bojkotter. Jag skulle hävda att så kallade premiumprodukter inom husdjursbranschen är mer känsliga än genomsnittet i det avseendet.
Du beskrev precis en helt vanlig finländsk jägare av gratis hinkar.
Om en tant dog (påstått utan bevis) på grund av ett dåligt parti Juhla Mokka och en handfull fick diarré, skulle knappast 2 miljoner finländare börja dricka espresso.
Aktiepriset är verkligen lockande och det är faktiskt den enda enskilda finska aktien i vårt hushåll. Vi ökade innehavet även i dag. Den ser ut att ligga där i närheten av EMA50, och även om den ofta har varit lägre, så har det här inte varit något dåligt läge att öka. Antagligen tynger den allmänna värderingen av banker här. Dessutom förväntas resultatet sjunka 2024 och 2025, så det kanske inte heller faller marknaden i smaken. Bolaget har dock överraskat positivt flera kvartal i rad nu, och ett av dessa var en rejäl skräll. Det känns ju lite galet att 12-månadersavkastningen är på minus efter allt detta, men det är väl därför man inte fattar någonting. Sett till P/E-talet hamnar man bland en hel del skräpbolag i aktiejämförelsen, men Inderes skriver åtminstone mycket mer om P/B-talet i sina rapporter. Prisvärd är den förstås även mätt med det.