Man får ingen hjälp av TA där, när vi har sjunkit under tidigare prisnivåer. I det här fallet väntar man nog på hur den fortsatta finansieringen kommer att hanteras.
Det ser KANSKE ut som att det värsta är över. Förhoppningsvis. Och härifrån förhoppningsvis uppåt med måtta och i lugn takt. På ett hälsosamt sätt. Amen.
Den här aktien har stigit riktigt fint under de senaste tre dagarna.
Handeln med CRSP stoppades i tisdags när FDA anordnade en utfrågning med en expertpanel gällande CRISPR Tx:s läkemedel exa-cel. Expertpanelens inställning till exa-cel var positiv i alla avseenden och aktien började stiga direkt vid öppning på onsdagen. Det slutgiltiga beslutet från FDA om marknadsgodkännande väntas dock först den 8 december, men marknaden verkar ha blivit mycket optimistisk till aktien.
Den 30 oktober utfördes 62,27 % av handeln med CRSP-aktien utanför den stora börsen av blankare, rapporterade Fintel.
Dessutom lånas nästan 18 % av bolagets utestående aktier ut till blankare.
Mot bakgrund av dessa data kan en short squeeze få aktien att rusa rejält i en inte alltför avlägsen framtid.
Hej, har du suttit i den länge? Intressant om det är ett papper för lång sikt. Jag har inte hunnit gå igenom caset alls än. Måste kolla upp det om det finns avkastning på lång sikt.
Det är ju ett bolag med en ganska lång historik; grundat 2003, mcap är nu 2,4 miljarder, så ingen jätte direkt, men inte heller någon korvkiosk – t.ex. är Mandatum ~1,9 miljarder. En stabil tillväxtpresterare sett till kurstrenden. Visst svänger kursen för en BDC i sig en hel del, vilket ger många köptillfällen. Bolagets utdelningar har dock varit stigande ända sedan efter finanskrisen, det vill säga från 2010 och framåt. Endast år 2020 bröt resan mot att bli en sorts aristokrat. Om man “skippade” det året skulle det ha varit höjd eller bibehållen utdelning i 13 år i rad nu. Men utdelningarna efter 2020 har varit desto mer generösa, så jag gissar att man agerade lite “väl” försiktigt under 2020, vilket inte nödvändigtvis är en dålig sak. Det visar att bolaget spelar ett säkert och långsiktigt spel. Av analytikerna har 7 / 11 gett “Strong buy” (3) eller “Buy” (4) och det genomsnittliga riktpriset är 17,69 USD (kursen är nu 15,87).
En av de mest kända av bolagets finansieringar är bland annat Plug Power och även Enphase. Här finns hela portföljen, där man även hittar Facebook:
Inom tekniksektorn finns det många bekanta namn om man är i branschen: Couchbase, Docker, DocuSign, Facebook, Lyft, Pinterest, WorldRemit, Zoom
Borde man nappa lite igen. Portföljen har äntligen återhämtat sig från förra gången och nu finns det ”billiga” papper när vändningen återigen är precis runt hörnet.
Här har man följt hur även Teleste lider av svag efterfrågan och den långsamma starten för deras nya teknologi. Kursen är ju i ATL-läge…
Men ägargardet är så tungt att de nog inte drabbas av svindel.
Där finns familjen Herlin, Mandatum och en “herrelös” hög med pensionspengar under många namn…
Många småbolag kan nog avundas ägarlistan, jag vet inte riktigt varifrån detta egentligen bottnar..
Visst, Teleste är ett gammalt och anrikt teknikbolag, men litet för dagens tempo…
I bolagstrådarna skriver vi om bolagen och deras värdering, utsikter osv., vilket ger nytta och lärdom även till andra investerare. Eller så kan man be andra om hjälp för att förstå bolaget bättre.
Ee:
För att ingen ska få intrycket att jag kan sälja på toppen, lägger vi till en trade här som kostade lika mycket som en tysk premiumbil… eller den kostade ju ingenting, vinsten blev bara kvar på bordet
Den här uppgången i pompower verkar inte grunda sig på några nyheter eller fakta den här gången heller, utan är väl skapad av investerarsentimentet?
Daglig volatilitet i 10-procentsklassen, rött eller grönt. Tradarna svingar och plockar snabba vinster och förluster. Folk funderar på vad man borde betala för det här och om Lahti får en stor del av megatrenden eller inte.
Inget mer från min sida. Jag bara förundras och frågar, som det står i trådens rubrik Det skulle räcka med lite lugnare tempo, för det kan gå neråt lika hårt också, som vi såg. Uppenbarligen.
Kemppi har inte varit något vidare bra tradingpapper eftersom den praktiskt taget har stigit hela tiden, bortsett från en större nedgång då 50 % raderades ut.
Cykliska aktier verkade vid något tillfälle vara bra för trading när jag följde dagsförändringarna. Till exempel gjorde Cargotec ofta tapp på flera procent (5–9) under röda dagar, som köptes upp direkt på en dag eller två.