Frågor, fasa och jubel kring kurser och deras förändringar (Del 3)

Jaha, så det är så här det känns att vara influencer =)

2 gillningar

image

Vad var det jag sa

7 gillningar

kuva

Det där glädjerallyt för NRE efter vinstvarningsgropen har verkligen varit något extra. Man kan knappt tro att det även avskildes en utdelning på 0,2 € den här veckan.

Lite surt att jag sålde min swing redan förra veckan vid 6,7 € när den steg så bra från botten :smiley:

27 gillningar

Å andra sidan lockar en sådan här snabb och brant uppgång till sig blankare, runt åttan gissar jag. Svårt att säga hur mycket det påverkar.

13 gillningar

hexatronic har nu varit handelsstoppad i nästan en timme? Undrar vad som händer där…

Den svenska börsen stängde kl. 14:00

21 gillningar

nå, se där, man lär så länge man lever…

6 gillningar

Det här börjar ju bli helt tokigt. Redan två dagar i rad har jag slagit indexet. Som tur är kan man alltid utöka tidshorisonten och konstatera att man under de senaste 12 månaderna lika gärna kunde ha investerat i indexet, och inte heller grafen för de senaste 3 åren är särskilt smickrande.

12 mån
image

3 år
image

7 gillningar

Jag utökade portföljen mot Kanada för ett tag sedan och nu när jag följer läget så verkar båda de kanadensiska bolagen, Suncor Energy Inc. och Fortis, vara helt vettiga investeringar. Det har mestadels varit en liten kursuppgång. Ganska stor skillnad jämfört med resten av portföljen, särskilt de finländska bolagen.

Inget mer än så egentligen. Jag blev bara väldigt förvånad när jag såg den gröna färgen i portföljen och funderade på vad det kunde betyda.

3 gillningar

Där sjunker gamla goda Tulikivi och kära Boreo. :slight_smile:
image
Optomed går som en raket uppåt:
image
(har krympt till en miniposition)

EDIT:

@TomPettynyt

Sant, när den stiger ytterligare 10 pinnar till är jag inte längre back på den här. :slight_smile:
(jag har ganska lite Opto och av den här)

image

2 gillningar

I USA har Fortinet (FTNT) tydligen sänkt sina prognoser igår kväll och är ner 18 procent (och var nere på 52-veckors lägsta vid öppningen)… det är alltså inte bara vår cybergrupp som har problem, utan affärerna går trögt även i USA.

Edit: @Sijoittaja-alokas kan däremot sitta och mysa när Cloudflare (NET) är upp tio procent :money_mouth_face:

2nd Edit: CyberArk nådde nyss 52-veckors högsta… det går inte jämnt ut i USA heller :raising_hands:

1 gillning

Stockmann kan stiga med över 10 % den här veckan :open_mouth:

Har funnits i portföljen länge med en ganska stor vikt, så jag välkomnar den här utvecklingen. Å andra sidan brukar dessa uppgångar oftast smälta undan ner mot två euro till slut.

7 gillningar

Ingenting vänder sentimentet så mycket upp och ner som en face-ripping tredagars short squeeze som gappar uppåt. Det bästa med den här ca veckolånga uppgången har varit att bland annat OMX-aktier stiger på bred front och att det varje dag hittas en ny uppställning av springande hästar.

day6

27 gillningar

Stockmann +10,61%/ 5 dygn

Screenshot_20231103_163435_Chrome

25 gillningar

Den här marknaden och veckan är enligt min mening exceptionell. Jag kan inte minnas när så många i min egen tradinggrupp har varit lika bearish som under de senaste veckorna, och många litade på att det skulle finnas mer supply på ovansidan och att försäljningen skulle fortsätta. Detsamma gäller förmodligen även fondförvaltare, hedgefonder och ett flertal proffs. En extremt kraftig short squeeze i kombination med en totalt felaktig positionering kan orsaka kundtapp och betydande skada på bland annat bonusar och förstöra årets avkastning.

Som någon som noga följer candles och orderboken på minutnivå ser man sällan liknande rörelser. Denna short squeeze skiljer sig också på så sätt att verkliga köpare dök upp. Eftersom det är fredag idag tror jag att man kan ge shorterna lite lina för att göra en någorlunda hedersam exit mot kvällen, men jag lämnar inga fullständiga garantier för det heller. Dessutom har 15 av de senaste 16 måndagarna varit uppåtgående. Det har åtminstone varit lärorikt att följa detta.

32 gillningar

Någon skopade väskorna fulla med Efecte

IMG_1683

IMG_1685

28 gillningar

Voxtur borrar mot ATL trots den färska företagsförsäljningen. Marknadens förtroende för den här skithögen verkar vara ganska svagt.

Screenshot_20231103-165515

27 gillningar

I Efecte är det nästan normalt att någon gör ”stödköp” av ett fåtal aktier om kursen har sjunkit :grinning_face_with_smiling_eyes:

Tycker det är riktigt irriterande och i en så pass illikvid aktie känns det som att det snedvrider kursnivån för en tid.

3 gillningar

image

Den här Incap-ökningen satt fint. Jag kollade och det verkar vara totalt 4 köp. 0 försäljningar.

8 gillningar

Enento Groups kräftgång förvånar verkligen. Bolaget ligger och harvar på sina lägsta nivåer i hela sin börshistoria. Värderingen är på samma nivå som för verkstadsbolag. Undrar om de på Mandatum snart säljer det här till någon amerikansk motsvarighet..

2 gillningar