Spørgsmål, rædsel og begejstring over kurser og kursændringer (Del 3)

Sikke dog en opgangsdag i Helsinki :sob::sob:

IMG_0010

37 Synes om

tatatata

2 Synes om

Du har gode nerver.

Da jeg kender mig selv og min utålmodighed godt, har jeg ændret min tilgang til faldne aktier, så jeg først køber dem, når jeg mener, de med tilstrækkelig sikkerhed er på vej ind i en opadgående trend. At købe ind i stigende kurser er, set efter uger eller en måned, betydeligt mere beroligende end at supplere i faldende kurser.

Det her har udviklet sig meget mere roligt, end jeg forventede i december, men der er jo intet hastværk her.

Jeg bemærkede for et års tid siden, at tyres var faldet til ti og overvejede seriøst at købe, men så besluttede jeg mig for at sidde på hænderne, indtil bunden så ud til at være fundet. Jeg glemte alt om tyres, men i slutningen af november opdagede jeg den igen. Og nu er jeg tungt gift med den, indtil vi er 40-60 % højere oppe, hvor det er tid til at reducere en del.

IMG_2064

5 Synes om

image

Vores Lempäälä-kiosk her er da virkelig kvikket mærkbart op. Lad os håbe, at borekronerne sælger godt i de kommende år, og at Robit er godt med i konkurrencen.

3 Synes om

Det er de dage, hvor jeg leger, at jeg er medlem af Udbyttepartiet.

image

(Kvartalsvist udbytte, bemærk. I virkeligheden er det årlige udbytteafkast 4x det beløb. Kæmpe pengeposer på vej! Så store, at manden i læderjakken holder på dem i cirka tre uger endnu, før de ruller ind på kontoen)

3 Synes om

Når Nvidia falder fra 4000 dollars → til 3000 dollars, så kan jeg sige: “Hvad sagde jeg, den falder jo!?”
https://twitter.com/Weketor/status/1765116974915317858

Iamalwaysright Viviandsena GIF - Iamalwaysright Viviandsena - Discover & Share GIFs

10 Synes om

Gad vide hvordan det går med Hesuli (Helsinki Stock Exchange) i morgen

36 Synes om

Når man ser på dette 20-årige billede en gang imellem, falder sindet mærkeligt til ro.

IMG_2070

9 Synes om

Sådan er det jo. Men i Nvidias tilfælde bør man nok overveje, om man skal udråbe sig selv som den, der har ret, allerede på det tidspunkt. Den stiger jo hurtigt til 5000 dollars efter sådan et lille -25 % dyk.

3 Synes om

image
20 EUR blev brudt, hvad bliver det næste? :chart_with_downwards_trend:

30 Synes om

Fortum stiger for anden dag i træk. SHORT SQUEEZE!

15 Synes om

Nå, nu er vi på vej op, mon undervurderingen endelig begynder at blive udlignet..

image

5 Synes om

Nå, man kunne jo begynde at fylde i porteføljen omkring de ti :grin::grin:

14 Synes om

IMG_7126
Der bliver da produceret nogle ret flotte grafer dér…

30 Synes om

https://youtu.be/wpgZCOHW4LY?si=_b_HoDA_OvzNZmhu

Tegn

32 Synes om

Eka skrev i august 2022

lets-take-a-fun-trip-down-memory-lane-samus-paulicelli (1)

25 Synes om

Haha, ja, jeg må indrømme, at jeg i efteråret sidste år ikke havde forventet i det makromiljø, at festen ville fortsætte, og at S&P 500 og Dax ville fortsætte deres sejrsgang uden modgang. Måske var eQ heller ikke det bedste firma at fremhæve på den korte bane, da man allerede dengang vidste, hvor meget på spanden byggebranchen i Finland er, og hvor stor afhængighed eQ har af ejendomssektoren. (eQ-kursen er i øvrigt nu faldet til et meget attraktivt niveau :wink: )

Jeg synes dog, at pointen om Kempower var rigtig, og selvom der næsten lige efter det indlæg blev skabt en ordentlig “buller-boble”, og nu endelig det uundgåelige kollaps tilbage til de nuværende niveauer, så er der ikke skyggen af effektive markeder i det kursniveau og de bevægelser. Kempower prissættes til en permanent højere lønsomhed end konkurrenterne i den type hardware-salg, hvilket allerede i teorien er ret svært at retfærdiggøre. Det er gode produkter, men der kommer ikke ligefrem noget patenteret “Kem-strøm” ud af dem, så konkurrenternes produktudvikling skal nok indhente firmaet og æde overskuddet væk. Det er sådan, markedsøkonomien fungerer, medmindre der er noget unikt software eller lignende i maskinerne. :face_with_monocle:

37 Synes om

Ja, altså på grund af opbremsningen i salget af elbiler burde Kempis P/E ligge på omkring 5-10 i øjeblikket, for at det skulle give mening at købe aktien. :sunglasses:

1 Synes om

Lad os juble nu, hvor det stiger hurtigt igen.

image

2 Synes om

image

kunne markedet ikke lide Mirkos udmeldinger på CMD?

9 Synes om