Ready. Input: {"content":"Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 2)","target_locale":"da"} Translation: Spørgsmål, ræ

Denne tråd er en fortsættelse af kommentaren: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1) - 10431 - Sijoittaminen - Inderes forum.

Tidligere tråd:

5 Synes om

Der er ingen panik endnu, vi er i “benægtelsesfasen” (Denial). :smiling_face_with_sunglasses: Når vi ser et fald på -10 % i dagevis, vil vi være i panik, og købsbetingelserne vil starte.
S&P 500 er ikke engang i et bjørnemarked endnu.
Der er dog ikke langt dertil.

6 Synes om

Når man ser på S&P 500-kurven fra toppen og sammenligner den med billedet af “WS Psychology” og det nuværende volumen, vil jeg sige, at panikken i hvert fald er begyndt, hvis ikke den allerede er i fuld gang.

11 Synes om

Dagens ændringer i min udenlandske portefølje…
Rediger: tilføjet status ved dagens afslutning kl. 23:02

30 Synes om

Billedet med teksterne er i den henseende lidt forenklet, da eufori-klimakset i boblen normalt opleves måneder før indekset når sit endelige højdepunkt. For eksempel var klimakset i denne, måske USA’s største aktiemarkedsboble, efter min mening i februar 2021, når man bruger SPAC’ers (Special Purpose Acquisition Company) antal og kvalitet, Goldmans Non-profitable Tech Index, ARK Invest, brint- og elbiler, krypto, generel optimisme og mængden af irrationel adfærd som målestok. Derefter begyndte disse elementer at køle af. På indeksniveau steg det indtil slutningen af året på grund af den stærke kursstigning i blue chips, men samtidig faldt spekulative aktiver allerede chokerende mange procent. Bobler ser altid ud til at have en slutfase, hvor blue chips fejer gulvet med små vækstvirksomheder, og indekset stiger, selvom stemningen i det skjulte allerede syrner. I 1929 varede denne fase 8 måneder, 1973-1974 knap et år, i 2000 omkring et halvt år, i 2021 omkring 10 måneder.

Nu begynder det altså at vise sig, at tvivlens termitter nåede den store og mægtige Sepe (S&P 500) lidt før årsskiftet. (Dengang var det umuligt at se, ingen kan i realtid identificere, hvornår toppen nås.) I år er Sepe nede -16%, hvilket faktisk historisk set er en virkelig dårlig forårssæson. Det er stadig dyrt, P/E 20 baseret på resultater smedet med utroligt store marginer. Det appellerer ikke til klassiske værdiinvestorer på grund af sin høje pris, og heller ikke til momentuminvestorer på grund af sin faldende trend. De voldsomme rekyler vidner om dårligdom. Det ekstremt dyre boligmarked øger den systemiske risiko.

25 Synes om

Johans vækstaktier er faldet over -10% i flere dage. Flere er faldet -30% på 3 dage. Oatly er f.eks. faldet -90% fra toppen og -86% fra IPO.

Fra min egen overvågning ser dagen sådan ud, og jeg har allerede købt nogle

1 Synes om

Jeg kan selv godt lide at følge stemningen blandt private investorer på Jodel. Ud fra hvad jeg har set, er vi bestemt ikke længere i selvtilfredshedsfasen. På Jodel er ingen længere bull, men alle er neutrale eller fortvivlede over fremtiden. Rigtig mange er i alvorlig panik og spørger desperat, hvorfor deres aktier styrtdykker. På dette forum får man et ret rosenrødt billede af, hvordan investorer modstår et bjørnemarked. Jeg vil sige, at vi allerede er i fornægtelsesfasen. Man skal huske, at ikke alle bjørnemarkeder ender med likvidering af hver anden investors portefølje, ligesom ikke alle bullmarkeder ender i eufori.

38 Synes om

Kunne vi få en lille smule profit på denne sejrsdag? Porteføljen ser ud, som om den er blevet ramt af ukrainsk artilleriild… :grimacing:

Er det nu kapitulation, når absolut alt går over bord på markedet?

Nå, heldigvis er min horisont stadig årtier væk, og der er ingen gearingsvirkning, så jeg kan roligt kæmpe mig igennem denne lortestorm.

16 Synes om

Ømme balder her også :woozy_face:

8 Synes om

Åh, når man ser DoorDashs fald, kan jeg næsten mærke, hvor frustrerede drengene fra Wolt må være. Er det ikke sådan, at den endelige købspris for Wolt bestemmes af Dashs kurs i første halvdel af 2022? :smiley:

15 Synes om

Man kan også gøre det med gearing. Eller det vil jeg i hvert fald gerne tro. Men en ret moderat gearing på 20-30% kræver et fald på ca. 50-60% for at udløse et margin call. Man kan altid købe flere aktier med sin løn, og forholdet mellem kapital og lån forbedres, og selv i en margin call-situation behøver man ikke at likvidere hele porteføljen.

Jeg geare dog kun store indeks, jeg er for stor en kylling til direkte aktieinvesteringer med stor vægt, i spejlet ser jeg århundredets værste vejrhane =D

5 Synes om

På den anden side forstod Wolts ejere nok, at de fik solgt deres lort til en helt uhyrlig pris. 7 milliarder dollars for et firma, der havde en omsætning på 150 millioner og et kæmpe underskud. Desuden tror jeg ikke, at disse Wolt- og Doordash-firmaer nogensinde kommer til at tjene mange penge, fordi hvem som helst kan købe en bil og levere mad. Disse firmaers voldgrave er helt minimale.

16 Synes om

Studielånet er den bedste form for lån, fordi et margin call aldrig ringer til mig :slight_smile:

21 Synes om

Du har ret. Jeg følger og investerer mere i FANGMAN-virksomhederne, og de er nede med 3% lige nu. Nvidia endnu mere. Når disse virksomheder også falder med 10%, er jeg ved at gå i panik :nerd_face:

Jeg vil ikke tage stilling til Wolt specifikt her, men det er blevet klart i løbet af det sidste år, hvor giftigt markedet er lige nu for virksomheder, der ikke har bevist deres evne til at generere cash flow til ejerne. Et kursfald er én ting, når virksomhedens cash flow først ligger langt ude i fremtiden, men det er en helt anden sag, når det prissættes, at der aldrig vil være noget.

De værste tilfælde er dem, hvor man samtidig forsøger at opnå vækst med IPO-midler, udvander de nuværende ejere med urimelige aktiebaserede incitamenter, og stadig ikke ender med et plus. Samtidig er stemningen et fuldstændigt skraldebåls-brand, hvor investorer tvivler på sandfærdigheden af disse væksthistorier, hvilket vil øge finansieringsomkostningerne i fremtiden. Og når forretningen ikke genererer de nødvendige penge, er en ond cirkel skabt. Selvom forretningen udvikler sig godt, vil finansieringsomkostningerne og udvandingen påvirke investorernes slutresultat i meget lang tid.

6 Synes om

Mig: ‘Nogle gange har jeg investeret i kvalitet, så kurve for ikke alle investeringer er fuldstændig bumtsibum.’

Kvalitet: ‘I dag var det så bare sådan en dag. Godt eget arbejde i egen ende’
image

19 Synes om

De store (selskaber) tog allerede -5-8% fald om dagen i sidste uge, så panikken er allerede i luften.

18 Synes om

Som svar på spørgsmålet, der henviste til dette billede:

Jeg vil sige, at vi er i fornægtelsesfasen. Jeg har ikke selv overvejet, om jeg burde sælge noget for at undgå det værste. Der har heller ikke været nogen stor salgsbølge her på investeringsforummet. Økonomiske medier eller nyhederne kl. 22 har endnu ikke advaret om, at det at eje aktier nu er meget risikabelt.

Vi er dog kommet forbi angstfasen, i hvert fald i mit eget hoved. Et lille fald generede mig lidt tidligere, men nu er jeg mere ligeglad.

Det mest ærgerlige er, at jeg var ret godt forberedt på et bjørnemarked med en kontantandel på 50 %, men nu er alt det allerede investeret igen. Så for min skyld måtte kapitulationsfasen gerne allerede være i gang. Desværre ser det ikke ud til at være tilfældet…

5 Synes om

Det afhænger meget af, hvad der er i porteføljen. Jeg ville personligt være mest bekymret for disse “value stocks” (værdiaktier), som mange gik ind i efter at have solgt vækstvirksomhederne fra. Det var bestemt et godt træk tidligere. Men der er virksomheder, der genererer gode overskud og stærk vækst med ret lave værdiansættelser. Det kan være, at værdiinvestoren faktisk er i eufori, når vækstteknologi i det mindste stedvis er tæt på at afslutte panikken :slight_smile:

3 Synes om

Jeg håber, at ingen faktisk betragter den sentimentgraf som faktuel. Det er selvfølgelig sjov tidsfordriv, så hvorfor ikke. I den ånd vil jeg sige, at jeg selv er i Denial-fasen og egentlig aldrig går under den, undtagen med hensyn til individuelle aktier – det vil sige, at jeg for nogle aktier har erkendt, at jeg ikke længere forstår deres historie og er udtrådt.

2 Synes om