Analyser af aktiemarkedets og økonomiens retning i 2020 samt aktievalg

Her på Inderes-forummet er der mange gode diskussioner, men jeg kunne personligt ønske mig en mere “rolig” og dybdegående diskussion om markedets retning baseret på ordentlig analyse og data. I “tracking-trådene” drukner indlæggene.

S&P toppede den 19. februar: 3393.
“Bunden” blev nået en måned senere den 23. marts: 2192.
Faldet var altså 35%.

Faldet var historisk hurtigt, og under faldet satte VIX rekorder, og vi var i en ekstremt oversolgt tilstand ved bunden. På de værste dage faldt vi vist over 10%.
Fra dette sammenbrud steg vi derefter ca. 19% på ca. 6 dage mod slutningen af marts.

På dette tidspunkt er det godt at se på, hvordan bjørnemarkeder typisk ser ud.

Det er værd at bemærke, at de har flere, også lange, stigninger, hvorefter faldet fortsætter.

Bjørnemarkedet, der startede i '29:

Lidt mere aktuelt fra IT-boblen:

Og så den seneste:

Denne gang er mange ting dog anderledes. Historien gentager sjældent sig selv perfekt.

Markedets fald var hidtil uset stejlt. Dette skyldtes, at økonomien blev ramt af et eksternt chok, hvis uundgåelige fremgang alle kunne se i realtid.

Kan genopretningen være lige så stejl – og hurtig? Dette er sandsynligvis spørgsmålet, der stilles af hundredtusinder af private investorer. Det er afgørende, hvor meget “permanent” skade der sker for økonomien og forbrugerne.

Det ser ud til, at arbejdsløsheden vil stige til et højt niveau allerede på grund af disse få måneders karantæneforanstaltninger. Høj arbejdsløshed vil forlænge genopretningen, da tilbagevenden til vækstbanen med hensyn til rekruttering typisk er forsigtig og langsom.

Verden kan stå over for en “hidtil uset” recession – det globale BNP forventes at falde for første gang siden Anden Verdenskrig (hvis jeg husker rigtigt).

På den positive side kan mindst følgende ting nævnes:

• centralbankernes og regeringernes hurtige og til tider proaktive reaktion (“whatever it takes”)
  • måske kan virussen hurtigt komme under kontrol

Jeg synes dog nu, at det ser ud til, at det værste allerede er ved at ske, dvs. at den stigende arbejdsløshed vil forårsage et stort hul i økonomien, hvilket betyder en langsom genopretning, selvom samfundene hurtigt kan åbnes igen.

Alt dette betyder sandsynligvis, at vi kun har set den første akt af bjørnemarkedet, og i de næste akter vil fokus skifte mere og mere væk fra virussen og over til selve recessionen. Centralbankernes bazookas kan stadig være nødvendige.

På den anden side kom aktiemarkederne sig relativt hurtigt efter finanskrisen:

Dette slag mod økonomien er dog større. Her er nogle friske kommentarer fra BofA, der fangede mit øje:

Så er der også det, at Trump vil gøre alt for, at aktiemarkederne (og økonomien) stiger inden valget. Alt kan være muligt.

Hvad betyder dette for investoren?

Hvilke tanker har I andre?

25 Synes om

Her er et par tanker om denne “bedring” til det normale:

1. Virksomheder vil bruge afskedigelser og opsigelser til at trimme deres virksomheder og fjerne “fedt” uanset sektor.

2. Recession/depression forårsager lidelser for forbrugeren, som kun holder pengepungen åben for nødvendigt forbrug, og når man dertil lægger en meget høj gældsætning, ser cocktailen udrikkelig ud på kort sigt. Det tager tid for forbrugeren at komme sig over dette slag.

3. Når forbrugeren er i tovene, vil virksomhederne ikke hurtigt ansætte det afskedigede personale igen, før udsigterne klarner. Behovet for at ansætte opstår kun fra en klar forventning om overskud; ingen virksomhed ansætter nogen for sjov.

4. I denne tumult vil mange virksomheder blive permanent skadet, og konkurser vil ses her og der. Med virksomhederne forsvinder også arbejdspladser. Her ligger der et lille positivt aspekt, for i en eller anden sektor kan der være tydeligt god arbejdskraft til rådighed, og nye virksomheder vil opstå i stedet for de gamle.

Børskurser kan ikke forudsiges på nogen måde på baggrund af dette, men jeg tror (jeg ved det ikke), at på et tidspunkt vil mr. market begynde at indregne en langvarig recession/lavkonjunktursituation. I volatile tider kan det være bedst at købe indekser (dette gør jeg selv), og selvfølgelig kan man i et så hoppende marked gøre billige aktiefund – og bedst af alt, nu er det garanteret ikke det værste tidspunkt at begynde at investere.

7 Synes om

Der er meget at tygge på i denne artikel af Mikko Mäkinen.

Jeg er også selv begyndt at følge et onlinekursus fra Helsinki Open University om økonomiske kriser for at uddybe min egen forståelse.

Personligt er jeg nu nødt til at investere i at øge min egen viden, da jeg ikke var i stand til at time salget af aktier og fonde til januar/begyndelsen af februar. Ud over dette antog jeg i midten af februar, at det allerede ville have været for sent at sælge. I mit tilfælde er det, at jeg ikke gjorde noget, ikke nødvendigvis en dårlig ting, da jeg utålmodigt allerede ville have investeret det meste af pengene tilbage på børsen. Nu, hvis der kommer en længerevarende recession, kan jeg stadig sprede mine investeringer med månedlig justering og drage fordel af lavere købspriser.

Hvad jeg husker fra 90’ernes depression og finanskrisen, er den største forskel nu, at staterne lovede støttepakker meget hurtigt. Nu føles det som om, de først stimulerer økonomien og først senere afklarer situationen.

Store virksomheder ser også ud til at tage ansvar, i hvert fald her i Storbritannien. For eksempel har Nissan sat bilproduktionen på pause indtil begyndelsen af maj. Staten vil betale 80% af medarbejdernes løn, og Nissan de resterende 20%, så medarbejderne får fuld løn. Jeg ved ikke, om dette så tages fra f.eks. udbetaling af udbytte til investorer, men personligt vil jeg med glæde undvære udbytte, hvis det sikrer lavtlønnede medarbejderes evne til at betale husleje og lån. Dette forhåbentlig undgår personlige konkurser og familiens bekymringer, f.eks. en stigning i selvmord. Som en, der voksede op i Finland under 90’ernes depression, hjemsøger disse skygger mig stadig.

4 Synes om

Jeg synes ikke, at dette kan sammenlignes med andre aktiemarkedskrak, da krakket skyldes helt forskellige aspekter.

Ved at begrænse folks normale arbejde, servicesektorens aktiviteter og forbrug, har man skabt et rod, som ikke vil rette sig, før restriktionerne fjernes, og følelsen af sikkerhed øges. Restaurantbranchen er ikke døende, og besøg hos frisører/massører falder ikke osv. Det er noget andet at se på høje arbejdsløshedstal i lyset af, at folk bliver gjort arbejdsløse på grund af restriktioner… ja, beskæftigelsen vil også vende tilbage, når restriktionerne fjernes. Det vender sandsynligvis ikke tilbage på samme måde, men nogle vil blive ledt mod nye typer af arbejde. Det er på en måde tragikomisk, at folks behov for at bruge tjenester ikke er forsvundet, men på grund af coronaen mister mange deres arbejde, i hvert fald midlertidigt.

2 Synes om

Lad os starte med at analysere virksomhederne:

Konecranes:

Præstation under finanskrisen:

Og de seneste år:

Markedsværdi:
Nu 1250 MEUR
2009 bund ~620 MEUR.

Omsætning:
2019: 3300 MEUR
2008: ~2100 MEUR

Driftsresultat (EBIT):
2019: 150 MEUR
2008: 250 MEUR
2009: 120 MEUR (just.)

Driftsresultattrend:
2017-2019 gns: 145 MEUR
2006-2008 gns: 176 MEUR

Kursen ser ud til at være lav, men resultatniveauet er også svagere end før finanskrisen.

Konecranes genererer ikke længere afkast på kapitalen på næsten samme måde som tidligere. Virksomhedskøb tynger sandsynligvis.

Jeg synes, det ser ud til, at der er en stor risiko for, at dette vil blive endnu billigere, når de dårlige kvartalsrapporter begynder at komme frem. Ville EBIT halveres igen? 2009-bunden ser ud til at have været 5x EBIT.

Fortæl mig, I der har investeret i dette, om det vil forbedre sin flyvning? Det ser ud til, at den valgte strategi har været dårlig. Ledelsen er vist også blevet udskiftet. Mange vil helt sikkert mene, at dette også er billigt. Det er også godt at huske, at renterne er lave.

7 Synes om

En interessant gennemgang af tidligere pandemier og deres indflydelse på forbedringen af arbejdernes forhold.

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-04-05/when-plagues-pass-labor-gets-the-upper-hand?utm_source=url_link

2 Synes om

Jeg delte den originale undersøgelse tidligere i historie-tråden.w

Undersøgelsen er ganske god, men på grund af sit datamateriale fortæller den mere om, hvordan økonomien i det 14. århundrede reagerede på en pandemi, hvor en stor del af arbejdsstyrken dør. :o Nu forventes der nok ikke samme dødelighed som under Den Sorte Død.. :smiley:

Tilføjelse: Her er flere udpluk fra forskellige undersøgelser, bl.a. hvordan pandemier har påvirket boligpriserne.

2 Synes om

Jeg er enig, hvad nytte har disse indekskurver over tidligere krak, når hver krise er forskellig, og især denne. Nu kommer der et chok udefra økonomien, og efterspørgslen vil sandsynligvis gradvist vende tilbage, så snart corona er overstået. De fleste mennesker er kun midlertidigt på reduceret arbejdstid, og arbejdsløsheden vil næppe eksplodere efter corona. Nu er der ikke høje renter, og folk bliver ikke tvunget til at sælge deres boliger. Der er praktisk talt ingen store afskedigelser i store virksomheder.

En isolation som den, der nu er i Finland, vil næppe vare længere end maj, men samfundet er nødt til at åbne op derefter, med isolering af risikogrupperne.

Med hensyn til aktier ser jeg i øjeblikket og sandsynligvis i de kommende uger en fremragende købsmulighed. Det er svært at sige, hvornår kurserne vender tilbage til toppen, men hvis man venter i fem år og spreder sine køb over tid, vil man helt sikkert opnå en fortjeneste.

3 Synes om

Jeg glemte at svare på den tidligere besked, men jeg er delvist uenig i dette. Selvom årsagen til recessionen naturligvis er vigtig, er genopretningen altid langsom på grund af økonomiens og samfundets strukturer. I Finland og f.eks. Tyskland hjælper afskedigelsessystemet (finsk: lomautusjärjestelmä), men i mange lande findes dette ikke, og genansættelsen af arbejdsløse tager blot tid. Ligesom det generelt er tilfældet i recessioner.

1 Synes om

Jov, jeg forventer heller ingen hurtig genopretning til det tidligere niveau, men alligevel en tydelig og jævnt bedre fremtid i Finland fra juni måned. Jeg tror, at restauranter igen vil åbne med visse restriktioner, sommersportsgrene vil starte (i begyndelsen for tomme tribuner), forskellige tjenester vil gradvist blive taget i brug igen osv. Massebegivenheder vil dog lide, f.eks. forlystelsesparker, som vil miste mindst halvdelen af sommeren.

Den vigtigste opgave er nu at holde små virksomheder kørende. De store vil overleve, og de nuværende fyringer vil hjælpe. Jeg forstår ikke, hvorfor superkrise-nyheder får så meget spalteplads. Unødvendig skræmmeri af befolkningen.

I USA er de fleste arbejdsløse sandsynligvis inden for servicesektoren. De fleste vil sandsynligvis vende lige så hurtigt tilbage til det samme sted, som de forlod nu.

1 Synes om

Her er weekendens betragtning, da jeg havde lidt mere tid til at kigge bredere på aktier og den virkning, de har taget indtil videre. Revisionsfirmaer handles stadig på høje P/E-niveauer på omkring 30X. Den kraftige reduktion i bogføring, udskydelse af betalinger og afregninger til efteråret, frysning af konsultationer med iværksættere, udskydelse af generalforsamlinger osv. vil sandsynligvis påvirke de kortsigtede udsigter.

Flere prognoser om økonomiens retning. Finlands Bank har i dag offentliggjort en analyse, der præsenterer scenarier for udviklingen af den finske økonomi i de kommende år.

Ifølge analysen vil coronapandemien trække Finlands økonomi ned i en recession i indeværende år, i lighed med resten af verdensøkonomien. Det er vanskeligt at vurdere dybden af recessionen, da det er svært at forudsige udviklingen af pandemien og dens bekæmpelsesforanstaltninger.

I Finlands Banks prognose beskrives to mulige udviklingsforløb for den finske økonomi i de kommende år.

• Beregning 1: I scenariet med undertrykkelse af coronavirus antages det, at strenge restriktioner er gældende i otte uger fra slutningen af marts.
  • Beregning 2: I scenariet med det formål at bremse spredningen af coronavirus forbliver restriktionerne gældende indtil udgangen af september.

Ifølge prognosen er de kommende uger ret afgørende. Heldigvis har den finske regering nu bedre muligheder end tidligere for at påvirke den økonomiske situation. En meget god nyhed er, at forskningsenheden for økonomi Helsinki GSE (Helsinki Graduate School of Economics) etablerer et økonomisk situationsrum, der starter sin virksomhed i dag, tirsdag. Ved hjælp af situationsrummet får man et mere præcist billede af krisens dybde, og hvor den rammer. Lige nu ser det i hvert fald dårligt ud for Finlands kommunale økonomi.
https://www.helsinkigse.fi/covid19-data-fi/tilannehuone-aloittaa-data-analyysien-tuottamisen-6-4-alkavalla-viikolla/

2 Synes om

Nu hvor situationen stabiliseres, hvilke synspunkter har I så?
Jeg har selv listet nogle observationer for at komme videre.

1. Stater, der får kontrol over sygdommen gennem test og lockdown (Danmark, Norge, Tyskland), bygger exit-strategier. Dog kan man ikke udelukke en anden og tredje bølge, når restriktionerne ophæves, fra risikoanalysen.

2. Grænserne vil sandsynligvis forblive lukkede i lang tid for al unødvendig rejse, men fragt vil fortsætte.
    Flyrejser vil lide under det i lang tid.

3. BNP falder markant (og på dansk: En recession er på vej), 300.000 er sendt hjem i Finland. Det er sandsynligvis rimeligt at antage lignende resultater i mere end halvdelen af verdens lande.

4. Konkurser, Stockmann er den første kandidat fra Finland.
    Hvad andet går konkurs, og vil det forårsage systemiske symptomer? USA’s boligmarked, italienske banker?

5. Møder mellem mennesker, social afstand vil forblive på dagsordenen indtil en vaccine, i hvert fald på et vist niveau, eller indtil landet kan erklæres covid-frit.

Dette er meget bearish sammenlignet med stemningen for 3 måneder siden, men på den anden side er det ikke verdens undergang, og gode virksomheder er stadig gode, nogle endda endnu bedre.
På den anden side hører man også fra industrien, at “disse investeringsprojekter bliver ikke sat på pause på grund af et halvt års lockdowns, de vil jo lige blive færdige, når recessionen aftager.”
Det, der gør det sværere, er, hvor meget man skal betale for disse virksomheder.

Hvilken fremtidsvision har I bygget jeres nuværende position på, og hvilke valg har det ført til? Det er især interessant, da folk tidligere havde store bunker kontanter, så der må være truffet nogle beslutninger.

Til sidst min vens bemærkning fra slutningen af februar, da kollapset begyndte at virke indlysende: “Nu begynder den tid, hvor de dumme skilles fra deres penge” :smiley:

PS. Jeg satser selv på en stigning, men defensivt, og jeg er klar over, at jeg måske ender på den forkerte side i udskillelsen, hvilket er grunden til, at jeg er klar til at skifte hold, hvis det er nødvendigt.

3 Synes om