Her på Inderes-forummet er der mange gode diskussioner, men jeg kunne personligt ønske mig en mere “rolig” og dybdegående diskussion om markedets retning baseret på ordentlig analyse og data. I “tracking-trådene” drukner indlæggene.
S&P toppede den 19. februar: 3393.
“Bunden” blev nået en måned senere den 23. marts: 2192.
Faldet var altså 35%.
Faldet var historisk hurtigt, og under faldet satte VIX rekorder, og vi var i en ekstremt oversolgt tilstand ved bunden. På de værste dage faldt vi vist over 10%.
Fra dette sammenbrud steg vi derefter ca. 19% på ca. 6 dage mod slutningen af marts.
På dette tidspunkt er det godt at se på, hvordan bjørnemarkeder typisk ser ud.
Det er værd at bemærke, at de har flere, også lange, stigninger, hvorefter faldet fortsætter.
Bjørnemarkedet, der startede i '29:
Lidt mere aktuelt fra IT-boblen:
Og så den seneste:
Denne gang er mange ting dog anderledes. Historien gentager sjældent sig selv perfekt.
Markedets fald var hidtil uset stejlt. Dette skyldtes, at økonomien blev ramt af et eksternt chok, hvis uundgåelige fremgang alle kunne se i realtid.
Kan genopretningen være lige så stejl – og hurtig? Dette er sandsynligvis spørgsmålet, der stilles af hundredtusinder af private investorer. Det er afgørende, hvor meget “permanent” skade der sker for økonomien og forbrugerne.
Det ser ud til, at arbejdsløsheden vil stige til et højt niveau allerede på grund af disse få måneders karantæneforanstaltninger. Høj arbejdsløshed vil forlænge genopretningen, da tilbagevenden til vækstbanen med hensyn til rekruttering typisk er forsigtig og langsom.
Verden kan stå over for en “hidtil uset” recession – det globale BNP forventes at falde for første gang siden Anden Verdenskrig (hvis jeg husker rigtigt).
På den positive side kan mindst følgende ting nævnes:
- centralbankernes og regeringernes hurtige og til tider proaktive reaktion (“whatever it takes”)
- måske kan virussen hurtigt komme under kontrol
Jeg synes dog nu, at det ser ud til, at det værste allerede er ved at ske, dvs. at den stigende arbejdsløshed vil forårsage et stort hul i økonomien, hvilket betyder en langsom genopretning, selvom samfundene hurtigt kan åbnes igen.
Alt dette betyder sandsynligvis, at vi kun har set den første akt af bjørnemarkedet, og i de næste akter vil fokus skifte mere og mere væk fra virussen og over til selve recessionen. Centralbankernes bazookas kan stadig være nødvendige.
På den anden side kom aktiemarkederne sig relativt hurtigt efter finanskrisen:
Dette slag mod økonomien er dog større. Her er nogle friske kommentarer fra BofA, der fangede mit øje:
Så er der også det, at Trump vil gøre alt for, at aktiemarkederne (og økonomien) stiger inden valget. Alt kan være muligt.
Hvad betyder dette for investoren?
Hvilke tanker har I andre?