Kryptovalutaer og kryptoverdenen

Tjekkede du spamfilteret?

Ja tak, det virkede, da jeg skiftede autentificeringsmetode. Af en eller anden grund virkede e-mailen ikke denne gang (sandsynligvis på grund af brugeren). Der er en hel del at lære, men ved første øjekast ser dette ud til at være som en dør til en ny verden i investeringens vidunderlige verden…
Nu ved jeg, hvad jeg skal lave denne vinter :slight_smile:

1 Synes om

{“content”:“Tråden blev startet under den største kryptohype i 2018. Meget er sket siden da.\n\nÅrets store begivenheder er efter min mening:\n1) DeFi, hvis tokens har givet afkast på omkring 50-500 % i år i dollars.\n\n2) Ethereum 2.0-ændringen, som forventes at starte i år. Eth har givet afkast på 236 % i år i dollars.\n\n3) Filecoin-udgivelsen, et projekt der blev forsinket så mange gange, men endelig blev færdigt. Vigtigt for udviklingen af blockchain-computere og mentalt, at forsinkede projekter bliver færdige.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

{“content”:“Er dette den generelle "diskussion om kryptovalutaer"-tråd? Uanset hvad er jeg nødt til at sige, at jeg er lidt forvirret over den meget lille mængde diskussioner relateret til krypto her på forummet. Faktisk ser jeg det som en positiv, omend meget lille, ting. Hvor meget potentiale er der stadig i disse? Jeg har selv inkluderet Bitcoin og Ethereum i min portefølje i begyndelsen af året med henblik på spredning.”,“target_locale”:“da”}

5 Synes om

nu kan man investere i kryptovalutaudvinding

2 Synes om

Ja, de to største primært i form af diversificering af hele porteføljen, ikke så meget i form af diversificering af kryptoporteføljen

Der har været en stejl stigning, i dag allerede +64%

Har du et nærmere kendskab til virksomheden? Hvordan har den udbetalt minedriftsoverskud til sine ejere? Det kan være, at mange er blevet opmærksomme på den betydelige stigning i overskud fra minedrift som følge af prisstigningen på kryptovalutaer.

1 Synes om

Her er en anden minedriftvirksomhed

nogle af de bedste kryptominingaktier, som vil fortsætte med at have momentum næste år:

• Marathon Patent Group (NASDAQ: MARA )
  • Riot Blockchain (NASDAQ: RIOT )
  • CleanSpark (NASDAQ: CLSK )

Et par mere, er der nogen, der har kigget nærmere på dem?

1 Synes om

{“content”:“Ja, som trading targets, og også f.eks. BITF, BTBT, HIVE/HVBTF, HUT (TSX), CAN - der er også andre blockchain-relaterede eller direkte coin-investerede virksomheder. Du skal være forsigtig med at svinge disse, jeg har kun intraday”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Det her siger nok alt, hvad der er nødvendigt :slight_smile:

2 Synes om

{“content”:“Det ser ud til, at der kommer en rigtig pump and dump kl. 23 i dag. Så mange mennesker er med, at Binance helt sikkert vil crashe. Måske også andre, hvis målet findes på listerne.\n\nTil din orientering, hvis du har planer om at handle på det tidspunkt.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

{“content”:“Der er en stor gruppe (250.000) brugere på Discord. Det er der blevet arbejdet med. \n\nEVX ser ud til at være målet. Det er stadig ret stille. I sidste uge faldt Binance, med færre folk.\n\nEdit. Til opklaring. Jeg deltager ikke selv i dette. Jeg følger mest med interesse, hvordan dette bygges, og hvordan det fungerer.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Er Skrill et godt sted at handle med disse kryptovalutaer? Det ser ud til, at de i hvert fald har en handelsplatform til dem.

Jeg har allerede en konto der, så jeg vil ikke nødvendigvis have en ny tjeneste.

1 Synes om

Jeg har for nylig forsøgt at dykke ned i hemmelighederne bag kryptovalutaer og ren blockchain-teknologi med begrænset viden. Ville @Mitani23 eller @DayTraderXL give en form for kommentar, da I tydeligvis har et højt niveau af ekspertise.

Spørgsmål til @Mitani23: Du nævnte tidligere, at teknologisk udvikling er deflationær (sandt), og du satte dermed spørgsmålstegn ved den inflationære økonomiske tankegang. Er de ikke på en eller anden måde forskellige ting? Når vi taler om valuta, er (mild) inflation kun og udelukkende en fornuftig ting for økonomisk vækst og forbrug. Deflationær teknologisk udvikling har kun i de seneste årtier tydeligt bremset inflationsudviklingen. Men kunne et deflationært økonomisk system (Bitcoin) ikke fungere? Eller hvis det kunne, hvordan?

Så mere generelt om forskellige kryptovalutaer. Bitcoins fordel er dens miningkraft, hvor kapaciteten tydeligt er større end i f.eks. Ethereum eller Litecoin. Sikkerhedsaspektet er altså i princippet bedre i Bitcoin end i andre, men er det ikke også bare et “volumen-spørgsmål”? Altså, hvis Ethereums popularitet vokser, ville dens sikkerhed så også forbedres samtidig? Er Bitcoins eneste fordel i praksis, at den er den klart mest populære (i hvert fald indtil videre)?

@DayTraderXL har tilsyneladende en baggrund som koder, så jeg ville være ekstremt taknemmelig, hvis du gad forklare de grundlæggende forskelle mellem Ethereum og Litecoin i forhold til Bitcoin. I Ethereum er teknologien efter min opfattelse meget mere kompleks, hvilket skaber mere anvendelsespotentiale ud over blot at fungere som valuta. Hvad ser du som Ethereums største udfordring? I hvert fald for en lægmand virker Ethereum, bortset fra populariteten, meget bedre end Bitcoin.

Jeg har en meget begrænset forståelse af blockchain-teknologi, men baseret på den lille forståelse virker teknologien på en måde revolutionerende, så jeg ønsker på en eller anden måde at være en del af denne trend. Jeg ved bare ikke endnu, hvordan det skal gøres. Lad os følge med og aktivt undersøge mere. Tak, hvis I gider forklare disse grundlæggende ting til en novice.

3 Synes om

Jeg må indrømme, at jeg selv stadig har arbejde foran mig, for at forstå fuldt ud, hvordan et deflatorisk økonomisk system i praksis ville fungere. Dogmerne fra min økonomiuddannelse og karriere om, at “en inflation på ca. 2 % er en grundlæggende forudsætning for et sundt økonomisk system”, står stadig meget stærkt. Problemerne ved et inflatorisk økonomisk system er derimod lettere at forklare:

1. Inflation favoriserer forbrug, gældsætning og risikotagning. Derfor er en af dens negative konsekvenser de såkaldte boom and bust-cyklusser. Den nuværende keynesianske økonomiske politik bygger på tanken om, at staten/centralbanken skal udjævne begge ekstremer. Værktøjskassen er utilstrækkelig, og brugen af værktøjerne forværrer typisk situationen på længere sigt. F.eks. fungerede løsningen på finanskrisen principielt i øjeblikket, men den efterlod samfund, der blev mere og mere forgældede, ineffektiv “too big to fail”-tænkning, stigende ulighed i samfundet osv.
  2. Staternes evne til at optage gæld af “økonomisk-politiske” årsager har skabt enorm ineffektivitet i i hvert fald vestlige statsadministrationer. Den offentlige administration bruges som et af værktøjerne i arbejdsmarkedspolitikken, hvilket er svært at effektivisere (i Finland dog point til Skatteforvaltningen, som har været et fremragende eksempel på, at også den offentlige administration kan effektiviseres). Når statens udgiftsside vokser, skal skatterne hæves / holdes høje (= svækker økonomiens effektivitet). Derudover er inflation blevet et af skattepolitikkens værktøjer. Inflation er i praksis en form for beskatning, hvor penge flyttes fra én lomme til en anden. Det er dog en dårlig skat i den forstand, at den udover staten primært kun gavner den del af samfundet, der ejer meget og/eller tager gæld, på bekostning af alle andre. I dag er denne skjulte skat synlig for enhver, når centralbankerne insisterer på at føre pengepolitik baseret på forbrugerprisindekser, som åbenlyst er noget helt andet end forringelsen af pengenes købekraft.
  3. Et inflatorisk system fremhæver også en høj tid præference. Alt med det samme. Det favoriserer matematisk arrangementer og valg, der på kort sigt producerer mest mulig politisk eller ejer værdi - typisk ved at optage mere gæld. Menneskeheden har et væld af langsigtede problemer, hvis løsning 4-årige politiske cyklusser, for ikke at tale om virksomheders kvartalscyklusser, er fuldstændig utilstrækkelige til. Om dette kunne man skrive meget lange overvejelser om befolkningstilvækst, klimapolitik, ulighed mv., så lad os lade det blive ved denne introduktion.
  4. I det hele taget er en inflatorisk, gældsdrevet økonomi moralsk tvivlsom, fordi gæld i bund og grund er fremtidens arbejde. Hvem udfører dette arbejde? Fremtidige generationer. Dvs. nuværende generationer/magthavere lever over evne og efterlader fremtidige generationer ansvaret for at afregne gælden. Det er et pyramidespil af bedste skuffe – bl.a. fordi modellen ville fungere, hvis befolkningsstrukturen var pyramideformet..! Vestlige landes befolkningsstruktur er ikke længere en pyramide, så ‘svindlen’ afsløres hele tiden for stadig flere.

Et deflatorisk system ville (i hvert fald på papiret) løse disse problemer. En overgangsperiode er dog virkelig svær at forestille sig, en form for fuld nulstilling ville det kræve. Selvfølgelig bevæger vi os i retning af, at det nuværende system simpelthen ikke vil holde særlig længe, og dets kollaps kan være menneskeligt set virkelig forfærdeligt at se/opleve. “Ikke særlig længe” kan være år eller årtier, men for menneskeheden er det under alle omstændigheder en kort tid. En stor principiel fordel ved et deflatorisk system ville være, at det ville være i tråd med menneskehedens udvikling og den konstante effektivisering. Så ville systemet ligesom ikke trække i forskellige retninger. Ville også muliggøre mere bæredygtige pensionsløsninger og f.eks. borgerløn, fordi man ville kunne klare sig bedre for de samme penge år efter år.

Bitcoins Lindy Effect er vist allerede så stærk, og den er blevet testet i så mange kriser, at andre Proof of Work-kryptoer sandsynligvis er faldet for langt bagud. Om PoW på længere sigt er en fornuftig driftsmodel for en sådan “store of value”-krypto, det vil vise sig. Ethereums og Bitcoins “konkurrence” er ret frugtesløs, da de tjener så forskellige roller. Man kan endda sige, at Ethereums prioriteter ikke er at være en store of value, men snarere en decentraliseret værktøjskasse for den digitale tidsalder. (Jeg har lige fundet på den sammenligning, jeg forbeholder mig retten til ikke at bruge den igen.)

Her er en video, der åbner øjnene for Bitcoins miningens massive omfang, og også hvordan minernes konkurrence i bund og grund koncentrerer sig om den lavest mulige elpris:

7 Synes om

Litecoin er en variant af Bitcoin, den blev skabt et par år senere ud fra den daværende Bitcoin-kildekode (Charlie Lee, en fyr med Google-baggrund). Formålet var at gøre den, som navnet antyder, lettere/hurtigere, så den kunne bruges i betalingssystemer. Der er dog ikke kommet noget væsentligt ud af det indtil videre.

Ethereum er derimod en applikationsplatform, hvor Ether (ETH) er betalingsmidlet, der bruges i dens interne kæde. Kort sagt er formålet med disse applikationer at skabe en ny webapplikationsarkitektur, hvor såkaldte smart contracts kan bruges til at overføre værdi (valuta) fra en part til en anden gennem tjenesten så sømløst, hurtigt og sikkert som muligt. Dette er et så bredt emne, at det er unødvendigt at begynde at beskrive det her. Der findes korte artikler om Bitcoins historie og der er også et link til en finsksproget side.

Udfordringen for ETH er det enorme udviklingsarbejde, der kræves for at alle nødvendige komponenter er på plads. Mange vigtige funktioner mangler stadig, men det er sandsynligvis det største team af udviklere, der nogensinde har arbejdet på et open source-projekt. I hvert fald et af de største.

5 Synes om

Hej. Denne besked kan slettes/flyttes, hvis den er forkert placeret. Jeg ville være interesseret i at købe Ethereum XBT tracker-certifikater, det vil sige, jeg ville hellere investere i tracker-certifikater end direkte i Ethereum.

Jeg har taget Nordnets test og bestået den, og jeg har også på anden måde sat mig ind i futures mv. Nu kan jeg bare ikke finde ud af, om der er en risiko for, at Ethereum XBT tracker-certifikatet mister sin værdi, hvis det stiger/falder for meget i løbet af en enkelt dag? Er der altså et knock-out niveau? Det er meningen at beholde certifikatet i lang tid, ikke til daghandel.

{“content”:“Det er ikke et certifikat, men en tracker.”,“target_locale”:“da”}