Krypto-ETP-fonder. Fråga Virtune

Hej!

Jag heter Niclas Bagge och är landschef för Virtunen Finland.

Jag tänkte starta en diskussion om investeringar i krypto-ETP:er och digitala tillgångar. Jag svarar gärna på frågor om exempelvis produkternas struktur, skillnaderna mellan dessa och att äga kryptovalutor direkt, reglering (t.ex. MiCA) samt hur krypto-ETP:er fungerar i praktiken. Det vore även roligt att höra era erfarenheter och synpunkter.

Mitt syfte är inte att ge investeringsrekommendationer eller marknadsföra enskilda produkter, utan att erbjuda så öppen och faktabaserad information om ämnet som möjligt. Om frågor rörande Virtunens produkter dyker upp i diskussionen svarar jag naturligtvis öppet på dessa.

Fråga gärna om det är något gällande digitala tillgångar eller krypto-ETP:er som du funderar över. Jag svarar så gott jag kan.

Vi erbjuder krypto-ETP-produkter noterade på Nasdaq Helsinki, med vilka du kan investera i Bitcoin och andra digitala tillgångar lika enkelt som i aktier.

10 gillningar

Aktuellt om MiCA-förordningen och ETP-fonder:

Europeiska unionens MiCA-förordning (Markets in Crypto-Assets) är det första heltäckande regelverket för kryptomarknaden inom hela EU. Syftet är att stärka investerarskyddet, öka marknadens transparens och skapa enhetliga spelregler för tjänsteleverantörer inom digitala tillgångar. Enligt min mening är MiCA en mycket välkommen reform, eftersom den skapar en säkrare och tydligare verksamhetsmiljö för både investerare och branschens aktörer.

Ikraftträdandet av MiCA har samtidigt visat i praktiken varför reglering är betydelsefull. Vissa kryptobörser har tvingats begränsa eller avbryta sina tjänster i Europa eftersom de inte har uppfyllt kraven i den nya regleringen. Detta understryker hur viktigt det är för investerare att förstå vilken tjänsteleverantör eller investeringslösning de använder när de investerar i digitala tillgångar.

Reglerade börshandlade krypto-ETP:er erbjuder många investerare ett enklare och säkrare alternativ än att investera direkt via en kryptobörs. Investeringen görs via ett vanligt värdepapperskonto utan att man behöver öppna en kryptoplånbok, hantera privata nycklar eller lösenord, eller flytta tillgångar mellan olika tjänster. Dessutom kan en ETP i många fall inkluderas i exempelvis en kapitalförsäkring, och skatterapporteringen sker automatiskt via den inhemska mäklaren.

Investerare bör också vara uppmärksamma på produktens struktur. Alla krypto-ETP:er är inte fysiskt säkerställda; vissa produkter är syntetiska och baseras på derivat. I en fysiskt säkerställd produkt finns en motsvarande mängd av den underliggande digitala tillgången bakom varje emitterad ETP. Till exempel är Virtunens produkter till 100 procent fysiskt säkerställda, och de underliggande tillgångarna förvaras i institutionell kylförvaring (cold storage) av Coinbase.

I takt med att digitala tillgångar blir vanligare värdesätter allt fler investerare enkelhet, transparens och reglering. Krypto-ETP:er ger möjlighet att få exponering mot digitala tillgångar i en bekant börsmiljö, på samma sätt som vid investeringar i aktier eller ETF-fonder.

Varför jag tycker att indexprodukter passar särskilt bra för altcoin-marknaden

Många försöker hitta nästa Solana, XRP eller Hyperliquid. I verkligheten är altcoin-marknaden dock betydligt svårare att förutse än till exempel Bitcoin. Tekniken utvecklas snabbt, nya projekt uppstår ständigt och dagens vinnare är inte nödvändigtvis morgondagens marknadsledare.

Av denna anledning kan indexinvestering vara ett förnuftigt alternativ även på kryptomarknaden. Istället för att försöka gissa vilken enskild altcoin som kommer att lyckas bäst, sprider indexet investeringen över flera betydande kryptotillgångar. Om utvecklingen för ett projekt inte lever upp till förväntningarna, kan utvecklingen för de andra balansera helheten.

Samma tankesätt har länge varit populärt på aktiemarknaden, där många väljer indexfonder istället för enskilda aktier. Även på kryptosidan finns det numera liknande alternativ, som till exempel Virtune Crypto Altcoin Index ETP, som erbjuder diversifiering i flera stora altcoins genom en enda produkt och balanserar vikterna regelbundet. Själv gillar jag förstås Bitcoin mest, men när jag investerar i altcoins föredrar jag indexprodukter. Att förutse vinnare på altcoin-marknaden är betydligt svårare, så diversifiering känns i min mening som en förnuftig lösning.

Bland enskilda altcoins vill jag dock lyfta fram Hyperliquid, som jag själv följer noggrant. Jag anser att deras decentraliserade perpetual-terminbörs, där handel kan ske utan en central mäklare, är en av de mest intressanta innovationerna på kryptomarknaden just nu. Det återstår att se hur stor dess ekosystem kommer att växa sig.

På lång sikt är den största utmaningen inte nödvändigtvis att hitta nästa raketmynt, utan hur man lyckas hantera risken samtidigt som man drar nytta av den breda altcoin-marknadens avkastningspotential.

Feedback gällande detta, då jag råkade titta närmare på innehållet i dessa.

Varför har inte Virtunen Crypto Altcoin Index (eller ens en av dessa index) skapats baserat på marknadsvärden? Som du själv skriver där, är idén med indexinvestering just att slå aktieplockaren (eller i detta fall kryptoplockaren) som försöker vara smart, men som i praktiken nästan alltid förlorar mot marknaden.

Nu faller indexet i praktiken på samma punkt, eftersom det inte speglar marknaden utan är en kurerad lista. Det vill säga att indexförvaltaren försöker nu gissa vilken altcoin som kommer att prestera bäst. Och nu har Tron, som är en av de största altcoinsen, lämnats utanför indexet.

Det rör sig om en av de få altcoinsen vid sidan av Hyperliquid som går plus under 2026. En indexinvesterare går nu miste om ett av de bästa investeringsobjekten. Den finns dock med i stablecoin-indexet, så tekniskt sett är det inget problem.

Kryptovalutorna är också nästan likaviktade. Till exempel är XRP en krypto på 65 miljarder dollar och Gram på 3,8 miljarder dollar, men i indexet är deras viktning densamma. Samma problem finns också i andra index där viktningarna inte motsvarar verkligheten.

Jag är också av den åsikten att indexinvesteringar definitivt kommer att bli vanligare även inom krypto, och det finns garanterat en efterfrågan på sådana här produkter. Jag skulle köpa en sådan produkt till min Nordnet-portfölj redan idag, men de nuvarande indexen speglar inte marknaden utan är snarare indexförvaltarnas egna åsikter.

Det finns säkert kunniga personer bakom produkten. Som indexinvesterare vill jag dock specifikt slippa enskilda investerares åsikter och istället köpa marknaden med viktningar som ungefär motsvarar verkligheten.

I en sådan produkt borde förvaltarens roll enligt mig bara vara att justera viktningarna i takt med att marknadsvärdena förändras.

6 gillningar

Tack Antti för bra poänger.

Utgångspunkten för Virtusens indexprodukter är dock något annorlunda än för traditionella marknadsvärdeviktade index. Avsikten är inte alltid att återspegla marknaden som den är, utan att erbjuda olika möjligheter till diversifiering.

Till exempel är Crypto Altcoin Index ETP avsiktligt balanserad så att varje inkluderad altcoin har en lika stor vikt. Tanken är att en enskild kryptotillgång inte ska dominera indexet, utan att investeraren får en diversifierad altcoin-exponering. Samtidigt är det förstås sant att detta avviker från marknadsvärdeviktning och kan leda till att exempelvis stora projekt, som XRP, inte får en lika stor vikt som deras marknadsvärde skulle kunna antyda.

Samma tankesätt syns även i Virtusens andra indexprodukter. I till exempel Coinbase 50 Europe Index ETP är Bitcoins vikt begränsad till högst 50 procent (trots att Bitcoin för närvarande utgör cirka 59 % av hela kryptomarknadens marknadsvärde). I Top 10 Crypto Market Index ETP är Bitcoins maxvikt å andra sidan 40 %. Målet är att förhindra att Bitcoin ensamt bestämmer nästan hela indexets utveckling och samtidigt ge mer vikt åt Ethereum och andra betydande kryptotillgångar.

Det handlar alltså mer om en produktdesignfilosofi än ett försök att förutsäga vinnare. Vissa investerare vill ha ett så exakt marknadsvärdeviktat index som möjligt, medan andra vill ha en bredare diversifiering utan att en eller två kryptotillgångar dominerar hela investeringen. Jag anser att båda tillvägagångssätten har sin plats.

Standard Chartered publicerade en intressant syn på tokenisering. Banken uppskattar att marknaden för tokeniserade verkliga tillgångar (RWA) kan växa till cirka 4 biljoner dollar år 2028. Artikel:

Enligt min egen mening var dock inte prisprognosen den mest intressanta delen, utan motiveringen.

Om aktier, obligationer, fonder och andra tillgångar i allt högre grad flyttas till blockkedjor, krävs infrastruktur som för in tillförlitlig data på kedjan och möjliggör interoperabilitet mellan olika nätverk. Standard Chartered ser Chainlink som en av de centrala aktörerna i denna utveckling just nu. Prognosen är onekligen ganska häftig.

Chainlink är ett av de mest intressanta infrastrukturprojekten på hela kryptomarknaden. Diskussionen fokuserar ofta på Bitcoin eller Ethereum, men det är bra att komma ihåg att branschen även omfattar annat än traditionella kryptovalutor och deras ideologi.

Vi på Virtune har även Virtune Chainlink ETP, genom vilken man kan investera i Chainlink via ett vanligt värdepapperskonto eller ett investeringssparkonto (ISK) utan behov av en kryptoplånbok.

Vad anser ni andra? Är tokenisering enligt er en av kryptomarknadens viktigaste långsiktiga drivkrafter, eller är det fortfarande i ett för tidigt skede?

Tack för svaren! Med hänvisning till denna kommentar: jag skulle personligen önska ett alternativ vid sidan av dessa kurerade index som speglar marknadens faktiska styrkeförhållanden. Jag ser egentligen ingen anledning till varför andelen av en viss kryptovaluta ska begränsas till ett godtyckligt procenttal. I praktiken tvingar man bara in mer risk i indexet.

Det finns säkert en efterfrågan på sådana index, men jag tror att många investerare likaväl skulle vilja köpa marknaden utan någon form av manipulation. Det skulle alltså röra sig om ett helt passivt index som ombalanseras en gång i veckan eller en gång i månaden, samtidigt som kryptovalutor läggs till eller tas bort.

Sådana finns redan, till exempel CMC20, som består av de 20 största kryptovalutorna (exklusive stablecoins) baserat på marknadsvärde: CoinMarketCap 20 Index

I praktiken skulle det räcka med att följa de 10 största, då vikten för kryptovalutor på plats 11–20 blir så liten. Låt oss lägga till detta på önskelistan inför jul!

3 gillningar

Bra lyft Antti och tack även för det konkreta exemplet. Jag förstår verkligen tanken med ett index som är helt viktat efter marknadsvärde, där vikterna inte begränsas av förutbestämda maxvikter.

Den här typen av produkt skulle absolut kunna vara ett intressant alternativ vid sidan av nuvarande indexprodukter, särskilt för investerare som vill ha ett så passivt index som möjligt som följer marknaden utan begränsningar.

Vi lägger önskemålet på minnet. Tomten har nu i alla fall fått en produktidé till! :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

En liten uppdatering om läget för Virtune och kryptomarknaden i Finland.

De senaste veckorna har återigen varit mycket aktiva på marknaden. Bitcoin har stigit kraftigt och knackar redan på 80k-gränsen, vilket är en rejäl uppgång, men det som kanske har varit ännu intressantare är att se hur snabbt handelsaktiviteten har ökat även i Finland. För oss på Virtune har detta märkts särskilt i Bitcoin-, Ethereum- och XRP-produkter, men även handeln i mindre produkter, såsom Chainlink, har tagit fart. En intressant observation är att handeln med XRP i Finland har varit större än med Bitcoin. Jag vet inte om det är det ”billigare priset” som lockar. Hur som helst är XRP-marknaden här exceptionell.

I Finland har vi samtidigt fortsatt diskussionerna med banker, kapitalförvaltare, family offices och investerargrupper. En intressant observation är att diskussionen inte längre på samma sätt kretsar kring ”om krypto är en relevant tillgångsklass”, utan mer handlar om vad som är ett förnuftigt sätt att få exponering och hur en lämplig allokering kan se ut. När marknaden piggnar till vaknar också intresset för krypto väldigt snabbt.

Efterfrågan på börsnoterade kryptoprodukter är enligt mig fortfarande i ett ganska tidigt skede i Finland jämfört med till exempel Sverige. Därför är det intressant att se hur snabbt marknaden kommer att utvecklas den närmaste tiden om den här trenden håller i sig.

Jag hör gärna era åsikter här också: vad skulle ni vilja veta om Virtune, ETP-produkter eller marknadens utveckling? I framtiden kan jag till exempel berätta mer om handelsvolymer, produkternas struktur, avgifter eller vad som för närvarande händer på den institutionella investerarsidan.

2 gillningar