Kryptorelaterade aktier, ETF:er m.m. alternativa investeringsobjekt

Kanske skulle en egen tråd passa här för alternativa investeringsobjekt, som det numera finns gott om. Aktier, fonder, ETF:er, trackers, m.m. relaterade till krypto. Jag kan tänka mig att dessa intresserar på detta forum ännu mer än bara kryptovalutor. Själv följer jag åtminstone aktierna i Coinbase och Microstrategy och postar även om ETF:er.

Låt oss öppna diskussionen med en sådan investeringsmöjlighet som dök upp på Henry Brades X. Henry Brade är grundare av Coinmotion, och Coinmotion är Finlands största & mest kända handelsplats för kryptovalutor. Henry är också en av Finlands mest kända Bitcoin-personligheter.

Nu finns det ett intressant fall på Invesdor. E-Heat Oy (f.d. Coinseeker Oy) samlar in finansiering för byggandet av datacentra som producerar spillvärme. Kryptovalutagrävare är en av deras centrala kundgrupper. Coinmotion Oy har investerat i företaget tidigare, och jag deltar nu personligen i denna runda. Jag ser stor potential i effektiva datacentra som producerar spillvärme i Finland.

Rahoituskierros: E-Heat Oy

Disclaimer: Jag är inte själv investerare i projektet och inte heller delaktig i det på något sätt.

9 gillningar

I USA togs i veckan ännu ett betydande steg gällande kryptoinvesteringar när de första Ethereum ETF-produkterna lanserades på marknaden. Hela nio Ethereum ETF:er blev tillgängliga för handel i måndags, varav vissa är 100 % Ethereum och vissa är genomförda med en ETH + BTC-strategi.

Handelsvolymerna var fortfarande små, vilket inte är förvånande vid botten av en björnmarknad.
https://twitter.com/EricBalchunas/status/1708865693481836849

USA är världens ledande ekonomiska makt, men landets tillsynsmyndigheters inställning (och brist på reglering) har bromsat utvecklingen av derivatmarknaden.

De ETF:er som nu lanserats är terminsbaserade (futures-baserade). Likaså är alla Bitcoin ETF:er i USA terminsbaserade. Investerare väntar just nu dreglande på lanseringen av en spot Bitcoin ETF, vilket är det alternativ som investerarna önskar och föredrar.

Även så kallade traditionella Bitcoin-investerare hoppas på en spot ETF på marknaden, eftersom dess popularitet naturligtvis skulle ha en direkt inverkan även på Bitcoins kurs.

Man har försökt få ut en spot Bitcoin ETF i USA i tio år redan. SEC har hittills avslagit alla ansökningar. Situationen förändrades helt under midsommarveckan när BlackRock lämnade in sin ansökan.

BlackRock tros generellt få sin ansökan godkänd, och i dess kölvatten godkänns (troligen) även ett halvt dussin konkurrerande spot ETF:er. Och som ett resultat av detta kommer marknaden troligen även att få spot Ethereum ETF-produkter.

11 gillningar

Microstrategys VD Michael Saylor var för bara 4–5 år sedan ett helt okänt namn, åtminstone för kryptoinvesterare. I början av 2010-talet var han till och med en Bitcoin-kritiker. Saylor blev scenens största kändis under hösten 2020, när han köpte bitcoin för 250 miljoner dollar till balansräkningen i sitt börsnoterade företag Microstrategy.

I slutet av 2020 hade Saylor redan köpt bitcoin för över en miljard dollar, och han har fortsatt på samma linje fram till nu. Idag är Saylor inte längre VD för Microstrategy, men ansvarar fortfarande för Bitcoin-strategin.

Saylor har under de senaste åren blivit en slags Bitcoin-ambassadör, särskilt gentemot den institutionella världen. Han har också vunnit beundran från Bitcoin-maximalister och har blivit intervjuad hundratals gånger.

“Put your money where your mouth is” är ett ordspråk som stämmer väl in på Saylor. Detta är också något jag själv uppskattar i hans agerande. “Talk is cheap”, som man säger. Det är lätt att måla upp bilder av framtiden, men en helt annan sak att satsa sin egen och företagets förmögenhet på den visionen. Och här pratar vi inte om några småsummor.

Saylor har med egna och lånade medel köpt 158 245 bitcoin till företagets balansräkning för cirka 4,8 miljarder dollar (köphistorik: Strategy - Bitcoin Treasury Holdings & Analysis). Värdet på Bitcoin-köpen är nu ungefär lika stort som hela företagets börsvärde.

Microstrategy är i grunden ett “business intelligence”-företag som fortfarande har kvar sin gamla verksamhet. Marknadsvärdet på deras bitcoin är dock så stort att företagets aktiekurs har börjat korrelera extremt starkt med Bitcoin.

Eftersom Microstrategy är ett börsnoterat företag har många investerare använt det som en proxy för att äga Bitcoin. MSTR fungerar som en spot Bitcoin ETF.

Om man letar efter alternativa sätt att investera i Bitcoin är Microstrategy säkerligen inte det sämsta alternativet. Saylors strategi är åtminstone tydlig: man kommer att fortsätta köpa bitcoin även i framtiden, och företaget kommer garanterat inte att sälja en enda bitcoin under de kommande hundra åren. Hur många andra företag kan man säga detsamma om? Tesla har till exempel redan sålt merparten av sina bitcoin.

Risken i det här upplägget är kopplad till Microstrategys lån. När Bitcoin-kursen dök som djupast under 2022 spekulerades det i om ett fall mot 10 000 dollar skulle orsaka problem för Microstrategy. Om jag minns rätt skulle problemen ha uppstått först runt 3 000–4 000 dollar.

Det bästa alternativet är alltid att köpa riktiga bitcoin. Men om man vill ha en bra proxy via aktiemarknaden är Microstrategy ett populärt alternativ.

Edit: glömde nämna det senaste köpet från slutet av september, nästan 150 miljoner dollar.

https://twitter.com/saylor/status/1706278284651077714

9 gillningar

Spot Bitcoin ETF börjar bli i det närmaste helt klar i USA.

https://twitter.com/EricBalchunas/status/1716529570759704832

8 gillningar

Är det någon som är insatt i Yield Farming, NFT och DeFi Liquidity Pool-verksamhet via Trust Wallet som sker hos Binance (eller åtminstone i Binances namn)?

Är det där någon skum blåsning eller ett helt legitimt system? Är det någon som är med i det?

Om det är en uppenbar blåsning hör jag gärna om det också.

Tja, det har funnits anledning att ställa sig lite skeptisk till Binances utbud även tidigare, och dagens nyheter förbättrar knappast situationen…
https://www.wsj.com/finance/currencies/binance-ceo-changpeng-zhao-step-down-plead-guilty-01f72a40

Dessa är alla 100 % bedrägerier där man utnyttjar Binances varumärke. Dessutom används bland annat Trust Wallet, Exodus och andra företag i branschen. Binance är förstås störst och mest känd, så det är bedragarnas favorit.

Jag har ett mycket tydligt råd gällande detta: varje kontakt du får från en okänd person på nätet gällande investeringar eller kryptovalutor är alltid ett bedrägeri.

9 gillningar

Det handlar alltså om en WhatsApp-gruppchatt som jag inte själv har gått med i, och jag har inte delat mitt telefonnummer på någon skum webbplats (särskilt inte krypto-relaterade sådana), så det är oklart varför jag har hamnat på den listan. Jag har inte heller hunnit läsa den riktigt än, men jag fick ett väldigt skumt intryck av det hela.

Jag har bekanta som har blivit tillagda i de här WhatsApp-grupperna och det pratas om dem även i Facebook-diskussioner. Som sagt, alltihop är rena bedrägerier och har ingenting med Binance att göra.

Jag kan inte svara på på vilka grunder bedragarna väljer ut sina offer, men var beredd på att du kommer att få många fler kontaktförsök nu när du väl har hamnat på listan. Jag får själv meddelanden i nästan alla kanaler med jämna mellanrum.

1 gillning

Man märker verkligen på meddelandena i ”binance akatemia”-gruppen att de är skapade av en usel AI.

1 gillning

https://x.com/watcherguru/status/1732780887920517553?s=46&t=DJpQdxgjvhxjIaUum88HeQ

3 gillningar

Nu passar det ju som handen i handsken.. det är HODL ! :wink: Väntar förstås fortfarande på godkännande.. :sleeping:

kuva

4 gillningar

Virtune kryptoindex-ETP

Fick syn på den här reklamen på boomerbook. Innehåller de 10 största kryptovalutorna viktade efter marknadsvärde i form av en indextracker. Finns nu tillgänglig via Nordnet. Mp om detta? @KalleH du har säkert koll och någon åsikt om saken.

IMG_9518

Den där ETF:en verkar sakna Solana, Binance Coin, Cardano, Ripple, Avalanche, Dogecoin och Tron.
Alltså 3/10 av topp tio. Själv har jag aldrig sysslat med trackers.

En sådan varning: om man börjar känna fomo kring krypto trots att man aldrig följt dem, så har det för mig redan två gånger varit ett tecken på en (lokal) topp. Jag har redan två gånger köpt vid den absoluta toppen och efter det har det gått ner 70–80 %.
Nu är jag bättre förberedd på situationen och är redan på säljsidan.

6 gillningar

Krypto har aldrig gett fomo just av den anledningen att det inte har funnits någon diversifierad ”indexprodukt”. Jag orkar inte börja sätta mig in i det här området mer noggrant när det finns mer intressanta hobbys. Om det fanns någon index-etp/etf för detta, så skulle man väl kunna lägga in en liten del på 1–3 % av portföljen.

Den där trackern ombalanserar innehaven varje månad, så innehaven omsätts en hel del. Det fanns andra kriterier också, som ett market cap på minst 500 miljoner USD och en daglig handelsvolym på minst 20 miljoner USD. Det är väl därför vissa av de mest populära kryptovalutorna saknas i innehaven.

Tänk om man hade hittat den här produkten när bitcoin stod i 18 000 € för några månader sedan, nåväl, vi lägger den på bevakning och väntar på nästa kryptovinter.

5 gillningar

Ett analysföretag hävdar att SEC kommer att avvisa alla ETF-ansökningar, och detta har fått bitcoinkursen att sjunka. Enligt min mening tyder ingenting på detta.

• Matrixport-analytikern Markus Thielen sa att Securities and Exchange Commission sannolikt kommer att avvisa alla ansökningar om bitcoin spot-ETF:er denna månad.
  • Thielen hävdade att ansökningarna fortfarande inte uppfyller ett kritiskt krav som måste vara uppfyllt innan SEC kan godkänna dem.

https://www.theblock.co/post/270125/sec-will-reject-all-bitcoin-spot-etfs-in-january-says-matrixport-analyst

5 gillningar

Det är en hel del ståhej kring ETF-godkännandet. För en vecka sedan manipulerades marknaden med den bs-analys som nämndes i meddelandet ovan. I natt kapades i sin tur SEC:s X-konto, och någon gjorde ett inlägg om godkännandet av ETF:en.

https://twitter.com/SECGov/status/1744837121406349714

Detta har naturligtvis gett upphov till konspirationsteorier, men X har också bekräftat att SEC inte hade 2FA aktiverat på sitt konto.

20twio

Det väcker nämligen oundvikligen frågan att om kontot verkligen var kapat och någon ville manipulera marknaden, så skulle ett meddelande om avslag för ETF:en orsaka betydligt mer skada.

Hur som helst, i dag borde denna månader långa spekulation enligt all logik ta slut.

3 gillningar

Spänningen tätnar! Vi får nog en bekräftelse senast vid midnatt (finsk tid).

https://twitter.com/EricBalchunas/status/1745059713224454248

4 gillningar

Snart bär det av.. eller så inte.. :face_with_peeking_eye:

bild

Ursäkta om ämnet redan har avhandlats många gånger, men nu när det verkar som att dessa Bitcoin-ETF:er snart kan bli godkända, hur kommer de egentligen att bli tillgängliga för försäljning i Finland?
Kan man tänka sig att de vid något tillfälle kommer att finnas tillgängliga även via finska mäklare?