Det är dags att återvända till marknaden med köpavsikter, med en långsiktig, tidsmässigt diversifierad investering i åtanke.
Vilka tjänster använder ni och varför?
Jag söker en tjänst som enkelt kan rapportera skatter till Skatteverket, antingen via en kryptotjänst eller en separat skattetjänst.
Jag använder för närvarande Binance, som jag inte längre litar på (utländsk), och beskattningen är krånglig (min åsikt), och säkerheten har åtminstone tidigare inte känts bra i mina händer. Enligt min uppfattning försvinner data på Binance ganska snabbt, så det skulle underlätta om den sparades längre och man inte behövde spara allt i molnet.
Detta är förstås bara spekulationer, men finns det något bättre från Finland eller EU-området?
Hej, jag kan inte säga annat än att skatterna sköttes enkelt på Binance. Därifrån kunde man skriva ut alla trades som en lista, så att förluster eller vinster för hela året hade räknats ut under strecket. Jag hade något år runt tusen affärer Jag hade aldrig fått in dem i deklarationen på något annat sätt.
Låt oss korrigera denna missuppfattning som dyker upp då och då. Gammal data finns visst på Binance.
Gå i webbläsaren från huvudmenyn Orders → Spot Order → Order History. Till höger finns en knapp med en nedåtpil “Export Order History” (se bilden nedan). Klicka på den så öppnas ett popup-fönster. Välj “All Time” från popup-fönstret och därifrån det tidsintervall du önskar, det finns från år 2017, alltså sedan Binance grundades.
Jag skulle ändå spara exportfilerna en gång om året även på min egen dator från Binance och alla andra tjänster. Lagringsutrymme är nästan gratis nuförtiden, så jag ser det inte som ett stort problem att spara några CSV-filer. För ett par euro får man ett USB-minne, som säkert rymmer alla kryptotransaktioner från 100 år tillbaka.
Detta fungerar om man bara handlar på en tjänst. De flesta aktiva investerare handlar på olika tjänster, vissa använder även DeFi-applikationer osv. Förmodligen använder varje aktiv investerare numera tillgängliga skatteprogramvaror, populära är t.ex. Cointracking, Koinly och Divly. Till dem kan man importera tradehistoriken från alla kända kryptobörser (och mata in data manuellt), och programmet beräknar sedan skatterna.
Jag märkte nu en ny funktion på Binance. Av någon anledning kan jag inte överföra pengar till tjänsten via någon tjänst eftersom betalningarna inte går igenom.
Ganska konstigt att inte ens Visa fungerar dit.
Jag provade alltså via Sepa/bank med en långsam överföring samt med kort via Google Pay och Visa-betalning.
Kort- och bankbetalningarna har visserligen godkänts, men pengarna rör sig av någon anledning inte.
Jag minns inte att det tidigare skulle ha varit något annat problem än landbegränsningen där, men nu har banken bytts under tiden. Det verkar som att BTC-tilläggen inte blev av.
Edit: banken stängde av kortbetalningarna och tydligen även banköverföringarna på grund av misstänkta transaktioner.