Coinmotion - Inhemsk kryptovalutamäklare

Öppnar en egen tråd för Coinmotion och dess användare!

Coinmotion är en finsk kryptovalutamäklare som erbjuder privatpersoner och företag möjlighet att köpa, sälja och förvara olika kryptovalutor. Coinmotion Oy är en registrerad leverantör av virtuella valutor som regleras av Finansinspektionen, och har även en betalningsinstitutlicens beviljad av Finansinspektionen.

Om Coinmotion som företag eller tjänsteleverantör intresserar, rekommenderar jag att titta på intervjun med Coinmotions försäljningschef Aki Kola på InderesTV. I videon talas det mycket om särskilt Bitcoin och kryptoinvesteringar:

Enligt Coinmotion själva är deras utbud av nästan 300 olika kryptovalutor det största i Norden. De har över 150 000 användare och företaget marknadsför sin tjänst som användarvänlig och säker. I Coinmotions app hittar du allt du behöver för säker kryptoinvestering på ett ställe: via tjänsten kan du investera, spara, diversifiera, förvara och hantera skattefrågor. Dessutom kan man i tjänsten bland annat teckna ett månadssparavtal och dra nytta av färdiga kryptoportföljer sammanställda av företagets experter för att komma igång.

16 gillningar

Och låt oss inte glömma investerarperspektivet heller! Coinmotion (f.d. Prasos) har vid flera tillfällen samlat in crowdfunding via Invesdor, och därför finns det förmodligen många ägare från detta forum också. På Osaketori.net finns köp- och säljannonser för bolagets aktier, och tidigare kunde man handla via Privanet, men den handelsplatsen stängdes tyvärr.

Disclaimer: Jag äger själv aktier i Coinmotion, och för mig är de ett alternativ till att äga Bitcoins direkt. Som option/risk finns sedan möjligheten att företaget skulle kunna öka sina handelsvolymer, vilket skulle leda till att mer av den operativa verksamheten skulle bli lönsam (skalbarheten är utmärkt). Affärsrisken måste också beaktas, om datasäkerheten skulle försämras drastiskt eller om företagets operativa prestation i övrigt skulle försvagas, vilket skulle leda till att de började tära mer på sin egen balansräkning.

Jag hinner inte skriva mer detaljerat om Coinmotion som investeringsobjekt just nu, men genom samarbetet Inderes x Coinmotion skulle den berömda ”någon” från Coinmotion säkert kunna förklara Coinmotion mer i detalj som investeringsobjekt :wink:

8 gillningar

Hej alla,

Jag är Antti Savolainen från Coinmotion. Jag har följt diskussionerna på detta forum länge och mina första kryptoinvesteringar är ungefär lika gamla som forumet. Jag har verkligen uppskattat nivån på diskussionerna på forumet, även om jag hittills mest har hållit mig i läsarrollen. I kryptovärlden har jag ofta saknat diskussioner som förs i stil med traditionella investeringar, utan onödig hype, spekulation eller andra överdrivna perspektiv.

I Coinmotions team för vi regelbundna diskussioner med kryptoinvesterare och följer noggrant marknadsutvecklingen. På så sätt har vi hållit oss uppdaterade om vad som oroar investerare mest. Jag deltar gärna i kryptorelaterade diskussioner här, och ni kan också kontakta mig direkt. Jag kommer också att dela med mig av vår marknadsanalys här då och då, vilket kan vara till nytta för investerare när ni funderar på vad ni ska köpa och när.

Oavsett om era frågor rör Coinmotions tjänster, utvecklingen på kryptomarknaden eller kanske skattefrågor, låt oss diskutera öppet!

Med vänliga hälsningar,

Antti Savolainen

19 gillningar

Här är Coinmotions omfattande artikel om Bitcoin, där Bitcoin är mycket tydligt beskrivet. :slight_smile:

Trenderna och samtalsämnena i kryptovärlden förändras ständigt, men ett ämne diskuteras år efter år – priset på bitcoin.

Du får lära dig hur bitcoins värde har utvecklats, vilka faktorer som påverkar prisutvecklingen och hur bitcoins pris ser ut just nu.

5 gillningar

Hallå!

Jag sammanfattar här våra tankar om kryptovalutor för sommaren. För det första har Bitcoin klarat sig överraskande bra i den utmanande geopolitiska situationen. Detta stöds å andra sidan av ett stort antal positiva nyheter om kryptovalutor, till exempel: Texas är nu den tredje delstaten med en Bitcoin-reserv. Det handlar inte om en liten aktör, för om Texas vore ett självständigt land skulle dess ekonomi vara världens åttonde största. För närvarande äger 70 företag i världen över 100 Bitcoin, och över 140 börsnoterade företag har antagit en Bitcoin-strategi. Ständigt kommer nya företag som tillkännager sina egna Bitcoin-strategier, jag tror inte att denna trend kommer att upphöra med det första.

Kryptovalutor och det traditionella ekonomiska systemet:

När jag besökte banken för att ansöka om lån för ett byggprojekt, frågade de mig om mina tillgångar. Jag berättade om mina kryptovalutor, men enligt banken påverkade dessa tillgångar inte bedömningen, eftersom de var “luft” för dem. Samma vecka undersöker den federala bostadsfinansieringsmyndigheten i USA hur kryptotillgångar skulle kunna beaktas i samband med bostadslån. Kanske ligger vi fortfarande några år efter när det gäller att anamma kryptovalutor.

Användningen av stablecoins, som USDC, har ökat för betalningar och överföring av medel på grund av deras enkelhet och snabbhet, både hos oss och globalt.

Negativa drivkrafter:

Trumps tullar och en möjlig ökning av oljepriset på grund av situationen i Mellanöstern, orsakar uppåtgående tryck på inflationen. Naturligtvis skulle en eskalering och utvidgning av kriget orsaka mycket obehagligare och mer oförutsägbara konsekvenser.

Långsiktiga tankar:

Kryptovalutornas totala marknadsvärde har vuxit betydligt: 0,5 biljoner år 2017, 2,6 biljoner år 2021 och nu 3,24 biljoner. Kryptovalutor har blivit rumsrena, särskilt på de amerikanska investeringsmarknaderna. Det är svårt att tro att topparna i denna cykel skulle vara relativt sett bara lite större än den föregående toppen 2021.

I denna cykel (om det fortfarande finns tydliga cykler) är stora aktörer med. Tidigare drevs cyklerna av privata investerare. Vi närmar oss en tid då stora västerländska stater kan börja förvärva kryptovalutor. Som ett resultat köps redan fler Bitcoin via ETF:er än vad som skapas genom mining. Bitcoin har först varit tillgängligt för en mycket liten grupp, det har blivit en möjlighet för allt större aktörer. Denna utveckling kommer knappast att stanna här, när de första betydande västerländska staterna just håller på att börja äga och förvärva mer Bitcoin till sina reserver.

Altcoins har hittills förblivit tysta, medan Bitcoin har satt riktningen. På den traditionella investeringssidan stiger först de stora aktörerna, och sedan söker man avkastning från mer riskfyllda tillgångar, och cykeln avslutas med en sista fas av spekulation. För närvarande syns inte detta fenomen inom kryptovalutor, utan Bitcoin har varit stark.

På kryptomarknaderna råder för närvarande en avvaktande stämning. Även om det har kommit goda nyheter för kryptovalutor, skapar situationen i Mellanöstern, liksom Trumps och andra globala aktörers oförutsägbarhet, osäkerhet.

7 gillningar

Detta förvånar inte. Vem skulle acceptera krypto som säkerhet för en skuld, när vem som helst kan skapa dem efter behag? Någon är skyldig dig hundra euro och erbjuder 100 stycken sh1tc0in69 som betalning. Han har skapat krypton, är dess enda ägare och visar dig en graf där hans tre plånböcker har bytt krypto sinsemellan och kursutvecklingen är stigande. Accepterar du?

Kryptovalutans enda nytta är den summa pengar man får från den, om man lyckas sälja krypton till någon och transaktionen är tekniskt möjlig att genomföra. Värdebestämmaren är alltså fiatvaluta. Banken hade förmodligen varit mer välvilligt inställd om du hade sålt dina kryptovalutor och presenterat värdet som kontotillgångar.

3 gillningar

Det är sant att stilen ovan används, särskilt i bedrägerier, tyvärr välbekant. Man bör följa vilken ägarbas, handelsvolym, marknadsvärde och överhuvudtaget vilken historia kryptovalutan har. I seriösa kryptovalutor finns skapandet och deras utgivningstakt förskrivet, och man kan inte skapa fler efter behag.

Om jag fick all makt och alla befogenheter som en suverän långivare, skulle jag inte acceptera sh1tc0in69 som säkerhet. Och jag skulle inte räkna det till förmögenheten. Men om Bitcoin erbjöds som säkerhet med 50% av säkerhetsvärdet, och automatiskt skulle realiseras när säkerhetsvärdet faller, så skulle jag som långivare kunna acceptera det. Jag skulle acceptera Bitcoin för bedömning av förmögenhet och buffertar på samma sätt som enskilda aktier, det är ju säljbart 24/7/365.

Skattekonsekvenserna av en försäljning är för många en anledning till varför det vore mer önskvärt att använda kryptovalutor som säkerhet istället för att sälja dem, eller att de ens skulle beaktas i buffertar/besparingar.

4 gillningar

Hej allihopa!

Jag surfade runt på sociala medier och stötte på tre intressanta bilder relaterade till Bitcoin. Bilderna visar lite olika vinklar och kanske till och med nya tankar kring Bitcoin. Och varför detta är aktuellt är för att Bitcoin har nått sina prisrekord både i euro och dollar under sommaren.

Ibit slog rekordet som den snabbaste ETF:en att samla in 80 miljarder. Även Ethereums ETF:er har sugit åt sig kapital.
Näyttökuva 2025-07-25 kello 14.41.53

Bitcoins års toppar och bottnar närmar sig och båda visar en fin uppåtgående trend.

Näyttökuva 2025-07-25 kello 14.36.58

I detta diagram kan man tydligt se hur mycket Bitcoin som har skapats och hur dess utvinning (mining) är definierad i framtiden.

Näyttökuva 2025-07-25 kello 14.35.41

8 gillningar

Hej,

Jag tittade på Nordnets Traders Club som publicerades förra veckan på onsdagen. I avsnittet konstaterades att Bitcoin är starkt, men att det är bra att notera den här cykelns ganska långa varaktighet jämfört med tidigare cykler. Det nämndes också att man bör följa vad som händer i USA när det gäller Bitcoin, eftersom de största bankerna nu inkluderar Bitcoin i sina utbud. Enligt Jukka kommer denna trend sannolikt även till Europa.

Trumps kampanj hade ett starkt kryptofokus, och konkreta åtgärder har också presenterats. Förra veckan publicerades Vita husets kryptorapport samt SEC:s initiativ “Project Crypto”, vars syfte är att göra handel med kryptovalutor tydligare och enklare. Som en tredje åtgärd undertecknade USA:s president Donald Trump på torsdagen en exekutiv order (eng. Executive Order) som tillåter friare alternativa investeringar, såsom private equity, fastigheter och kryptovalutor, för amerikanska 401(k)-pensionskonton.

Vita husets kryptorapports viktigaste punkter:

1. Regleringsansvar: I rapporten föreslås att regleringsansvaret för krypto- och digitala tillgångar delas mellan CFTC och SEC. Kryptotillgångar som klassificeras som råvaror skulle vara under CFTC:s tillsyn, medan tokens och kryptotillgångar som klassificeras som värdepapper skulle falla under SEC:s tillsyn. Dessutom vill man skapa tydliga definitioner för klassificering av råvaror och värdepapper för att undvika långa rättstvister, som till exempel de med Ripple.
  2. Bankreglering: Rapporten rekommenderar att bankregleringen lättas upp och förtydligas. Banker bör kunna förvara kryptotillgångar och erbjuda kryptotjänster, och processen för banklicenser bör förenklas.
  3. CBDC Anti-Surveillance State Act: Rapporten rekommenderar kongressen att anta CBDC-lagstiftning som skulle förhindra utvecklingen av en digital centralbanksvaluta. I Europa utvecklas detta i en annan riktning med projektet för den digitala euron.
  4. Beskattning: Kryptobeskattningen rekommenderas att ta hänsyn till de unika egenskaperna hos digitala tillgångar, såsom staking.

SEC:s kryptoprojekts viktigaste punkter:

1. Modernisering av värdepapperslagstiftningen: Projektet fokuserar på att uppdatera föråldrade regler och bestämmelser för att möjliggöra kryptobaserad handel. Målet är att utnyttja potentialen hos blockkedjeteknologier på värdepappersmarknaderna och minska onödiga mellanhänder.
  2. Förenkling av licensregleringen: Initiativet föreslår att mäklare ska kunna erbjuda flera tillgångsklasser eller finansiella instrument under en enda licens. Detta skulle underlätta för olika aktörer att komma in på marknaden och stödja deras verksamhet.
  3. Stöd för innovation: SEC föreslår regleringsundantag eller övergångsperioder för tidiga kryptoprojekt, ICO:er och decentraliserade applikationer. Målet är att ge dessa projekt utrymme att innovera utan rädsla för rättsliga konsekvenser.

Dessa åtgärder och initiativ är steg mot att förverkliga president Trumps vision om att USA ska bli världens “kryptohuvudstad”.

7 gillningar

Coinmotion expanderar sin verksamhet till Sverige:

Vår verksamhet i Sverige leds av Christer Ekman, som har en lång bakgrund inom digital marknadsföring, e-handel och finansteknik. Christer har varit involverad i kryptoinvesteringar sedan 2017. Hans mål är att göra kryptoinvesteringar lika okomplicerade för svenskar som att investera i aktier och fonder.

7 gillningar

Här är en omfattande artikel om stablecoins från Coinmotion. :slight_smile:

Värdet på kryptovalutor kan variera kraftigt, men det finns också tokens som strävar efter att hålla sitt värde stabilt. Dessa kallas stablecoins, fritt översatt stabila valutor. I den här artikeln får du lära dig vad stablecoins är och vad deras syfte är.

5 gillningar

Här är en några månader gammal video från Coinmotion. :slight_smile:

Alltså, om Bitcoin och statliga aktörer, ett ämne som har diskuterats mycket på sistone.

00:00
Vad har hänt under året? 03:40 Vad är en Bitcoin-reserv? 13:40 Bitcoins reserv är liten i förhållande till guld 19:10 Cynthia Lummis lagförslag (Bitcoin act) 27:30 Hur ska man förhålla sig till Bitcoin-reserven? 33:15 Vilka andra länder är intresserade av Bitcoin-reserver? 35:40 Hur omfattande kan detta förändra saker? 46:15 Hur är det med Finland? 52:20 Bitcoin har monetiserats i rekordfart 60:00 Hur kan ytterligare förvärv till reserver göras? 63:10 När kommer den första stora aktören att förvärva Bitcoin?

2 gillningar

Här är en färsk intervju med Coinmotions VD Antti-Jussi Suominen, inspelad i morse! :slight_smile:

00:00 Introduktion av VD:n

01:05 Relation till kryptovalutor

02:40 Vad Coinmotion gör

03:30 Är Bitcoin så unikt?

05:43 VD-rollen

09:30 Den svenska marknaden

12:15 Fluktuationer i försäljning och resultat

15:50 Trading vs. Hodling

19:07 Treasury-strategi

21:14 När noteras ni på börsen?

5 gillningar

Bra upplägg, tack!

Jag äger en liten del av Coinmotion. Jag anser det vara viktigt att alla förstår att jag har ett egenintresse.

Jag tycker det är bra att kompetensen inom detta område växer i Finland och Europa. Jag ser fortfarande kryptovalutornas framtid som något oklar, men synligheten och bevakningen, åtminstone i nyhetsflödet, börjar redan vara så omfattande att sannolikheten för en etablering inte nödvändigtvis längre är en rund nolla. Man behöver bara slå på TV:n så kommer åtminstone Bitcoins värde direkt efter guld och olja i tickern. Jag anser det vara positivt att de enda alternativen för tjänsteleverantörer, både för privata, institutionella och statliga aktörer, inte är amerikanska eller utanför Europa.

Du frågade @Verneri_Pulkkinen i intervjun om monetisering, som för närvarande baseras på handelsavgifter. Detta är en mycket relevant fråga, eftersom en av hela grejens (främst Bitcoins) bärande idé väl var att bli av med banker, mellanhänder och kreditkortsföretag, som alltid tar sin egen, ständigt växande, del av fiat-valutans rörelser och förvaring.

När jag funderar på monetisering av kryptovalutor kommer jag att tänka på tjänster relaterade till förvaring, reglering, skatterapportering/planering etc. – i stort sett samma som för fiat-valutor. Om man tänker stort och funderar på om dessa kan utmana Nordea under de kommande decennierna, så är det troligen bara lånemarknaden som är ett område där en expansion i det stora hela skulle kunna skaka om finansvärldens ordning. Kryptovalutor kan redan användas som säkerhet för lån, men kan man enligt dig spekulera i tanken att lån-/kreditmarknaden om decennier i allt högre grad skulle ha flyttat över till kryptovalutor? Först kanske små konsumtionslån, några kriser kring ockerräntor och sedan mer etablerad, reglerad verksamhet genom reglering…

Tanken är fascinerande för mig – jag ansöker om bolån (främst) från en inhemsk bank och till exempel en aktieportfölj är som säkerhet för lånet. Om en kryptoportfölj är som säkerhet för lånet kan ett smart kontrakt upprättas, till exempel i stabilvaluta, även med andra aktörer. Vem som helst – privatperson eller företag – var som helst och när som helst kan bevilja ett lån. Räntan bestäms inte lokalt, utan globalt. Om detta skulle sprida sig, vilken inverkan skulle det ha på finansmarknaderna (och bankerna, som verkar ha som vinnande strategi att lägga alla ägg i korgen att detta inte kommer att hända)?

En fascinerande tanke att lånet du köper din bostad med i framtiden kan vara beviljat av en afrikansk rockstjärna, eller att du själv finansierar en amerikansk students kreditkortsanvändning.

Jag frågade AI:n till vilket pris jag skulle få pengar om jag hade lyckats spara en kryptoportfölj motsvarande en Bitcoin. Detta fick jag som svar:

” Sammanfattning
• Banklån mot Bitcoin i Finland: i praktiken omöjligt.
• På CeFi-plattformar: 30–60 % av BTC:s värde, ränta 5–12 %/år.
• I DeFi-protokoll: 30–50 %, ränta 2–5 %/år, men högre teknisk risk.

:right_arrow: I praktiken skulle du alltså få cirka 20 000–30 000 € i lån mot en Bitcoin, om du är villig att ta likvidationsrisken och accepterar kryptotjänstens villkor.”

Bonusfråga: om ett kryptopositivt scenario skulle förverkligas och Coinmotion noterades på börsen, vilken finsk bank skulle då mest sannolikt köpa upp det därifrån som en del av sin egen verksamhet? :slight_smile:

2 gillningar

Man kan spekulera, man kan alltid spekulera! :smiley:

Allt är möjligt, men åtminstone några problem dyker upp i mitt sinne.

-Motpartsrisk. Av någon, kanske till och med god anledning, är den moderna banksektorn en sådan byråkratisk, tungt reglerad apparat som den är idag. Trots säkerheter kan lån förbli obetalda. Varför skulle kryptolångivare hantera riskhantering bättre? Och är det värt för till exempel en förmedlingsverksamhet, som binder lite kapital, att ge sig in i en låneverksamhet vars kapitalavkastning är blygsam och differentieringsfaktorer få.

-Lån från konsument till konsument. I början av 2010-talet var det en stor hype kring peer-to-peer-låneplattformar. Många gick omkull eller förvandlades till tröga banker, som nuvarande Alisapankki (f.d. Fellow Finance). Återigen, det finns fördelar med centraliserad och övervakad utlåning.

-Såvitt jag förstår är fördelen med fiatvalutor i en skuldbaserad ekonomi deras stabilitet. Och om deras värde förändras, så försvagas det snarare. Om lån nominellt är i kryptovalutor, skulle tanken att lånets värde kan dubbleras över en natt vara skrämmande. :smiley: Eller tanken att lånets värde halveras över en natt vara lockande. I vilket fall som helst är en stadigt försvagande fiatvaluta ett säkrare sätt att skuldsätta sig än volatila kryptovalutor.

Visst, såvitt jag förstår är kryptovalutor hittills säkerhet vid utlåning, och själva lånet är i dollar, euro etc. Jag är dock inte särskilt insatt i branschen.

Här finns en spirande ironi i luften, då kryptovalutor såvitt jag förstår är någon form av tidsenlig protest mot fiatpengar, reglering, statlig skuldsättning och svaga banker. Nu är statsmaktens inblandning plötsligt underbar och kryptoföretagare får redan prova bankirens mantel. :smiley:

2 gillningar

Bitcoin år 2009 är inte samma sak som Bitcoin år 2025. Det handlar om en snabbt utvecklande teknologi som genom åren också har förgrenat sig i otaliga olika riktningar. Idag beskriver inte ens ordet kryptovaluta hela kryptosektorn ordentligt.

Till exempel är titeln på Bitcoins white paper “Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System”, men Bitcoins värde baseras idag inte huvudsakligen på dess användning som ett digitalt betalningssystem. Det har under åren vuxit till en reservtillgång som liknar digitalt guld. Visst, möjligheten att använda bitcoins för betalningar + blixtnätverk och annat är en del av hela paketet, men bara en del.

Vad gäller banker och Bitcoin; Även om alla bitcoiners fortfarande vore cypherpunk-gäng och End The Fed-anarkokapitalister, måste det ändå finnas en länk mellan fiat-världen och Bitcoin-världen någonstans. I början bedrevs även P2P-handel, och det är förstås fortfarande teoretiskt möjligt, men det fungerar inte i praktiken.

På grund av en miljon olika bankregler, AML/KYC-reglering och andra praktiska omständigheter, behövs operatörer som Coinmotion för att underlätta övergången från fiat-världen till krypto. När man väl har kommit in i kryptovärlden kan man om man vill agera utan centraliserade aktörer inom DeFi och även swappa bitcoins direkt från en blockkedja till en annan.

Fakta är dock att tidiga cypherpunkare och andra anarkister idag är i marginalen. Bitcoin har, särskilt under de senaste åren, blivit en så kallad rumsren investering, och miljontals investerare kommer aldrig ens att röra hela blockkedjan. För att inte tala om att de skulle veta hur den fungerar. För dem räcker det med en Bitcoin ETF eller terminer eller numera till och med en aktie som Strategy.

En allt större del av investerarna bryr sig inte det minsta om att motarbeta banker eller vad som händer i Bitcoins blockkedja. De vill bara tjäna pengar på Bitcoins kursutveckling. Om Bitcoin dog imorgon, skulle de bara gå vidare till nästa investeringsobjekt.

Alla kan förstås se på Bitcoin ur precis den synvinkel de vill.

6 gillningar

Ja, området är nytt för mig också, men det är kul att spekulera. Dina gäster kan svara sedan :slight_smile:

Motpartsrisk:

Jag har ingen säker uppfattning om hur detta verkligen fungerar, men jag har förstått att om jag till exempel har en bitcoin som säkerhet för ett lån – kan jag inte sälja eller överföra den. Jag får ett lån mot den, säg 50t€ (även som stabil valuta som USDT) och likvidationsgränsen är 60t€ – om den gränsen i Bitcoins värde underskrids och jag inte har satt in mer säkerhet, så säljs den automatiskt via ett smart kontrakt och de stabila valutorna går tillbaka till långivaren. Detta jämfört med t.ex. en bostad som kan ta år att sälja, eller en aktieportfölj som långivaren inte kan realisera utan åtminstone någon form av process. I en likvid tillgångsklass som Bitcoin för närvarande är, skulle detta åtminstone i teorin kunna fungera. Fördelen skulle alltså vara att ett smart kontrakt skulle vara oerhört mycket effektivare på att likvidera säkerheter vid behov.

Denna “förtroendemarknad” är verkligen också en annan intressant dimension som ännu inte har nått finanssektorn, men den är redan på andra håll. Det är nog bara en tidsfråga innan den också når finansmarknaden. Jag är en gammal man men jag minns från min ungdom att hoppa in i en främlings bil var något man mestadels varnades för. Jag pratade nyligen med en 16-åring som berättade att han hade rest med Uber i en främlings bil 90 gånger under året – bekvämt för skol- och fritidsresor. Ganska otänkbart under mina egna ungdomsår.

Skillnaden mot förr är en app som berättar vem som kör bilen och hur många stjärnor han har från hur många resor. På samma sätt berättar stjärnorna på nätets köp- och säljplatser för både köpare och säljare om motpartens tillförlitlighet. Långivarens och låntagarens stjärnbetyg – de verkar fortfarande vara främst institutionernas privilegium i sina egna ekosystem, men kommer det alltid att vara så och vad händer om de blir mainstream och även tillgängliga för konsumenten?

Peer to peer lending:

Jag minns detta och jag gick själv med i Fellow Finance och efter några års investeringar var belöningen ungefär kapitalet tillbaka. Jag skulle inte gå med igen, men om en sådan “automatisk” likvidation när säkerhetsvärdet underskrids hade varit möjlig, skulle det verkligen ha varit en potentiell spelväxlare.

Fiatvalutans stabilitet:

Fiatvalutans stabilitet beror nog lite på var man råkar bo i fiat-området. Ur ett västerländskt perspektiv är det lätt att tänka att alla skulle vara mycket stabila, men en ganska betydande del av jordens befolkning bor i områden där det inte är så. Några hundra miljoner européer och amerikaner vs miljarder asiater och afrikaner som blir medelklass. I ett globalt sammanhang, till exempel på lånemarknaden, är just de enorma klyftorna i dessa regionala skillnader och de hot och möjligheter de skapar intressanta för mig. När man sätter detta i kontexten av privatpersoner, företag och statliga aktörer – wow. Vad är egentligen meningen med jänkarnas kryptoreserver :slight_smile:

Du sa nog på en kvart att du skulle bli förvånad om inget exceptionellt händer under de kommande fem åren. Jag håller med och bad AI att sammanställa en lista över de 10 största fiatvalutorna efter folkmängd och att inkludera volatilitet och inflation i regionen för en 12-månadersperiod i tabellen. Det ser fortfarande ganska stabilt ut i denna TOP-lista (Turkiet hamnade utanför :)). Nästa gång något händer, vilken fiats stabilitet det påverkar och hur den kryptonativa generationen reagerar på det är enligt mig en intressant fråga att fundera över :slight_smile:

image

1 gillning

Helt rätt.

Även här är det säkert just tidshorisonten som avgör. Varken snäckskal, ekorrskinn, fiatvaluta eller ens kryptovaluta är längre samma värdebevarare eller bytesmedel som de var när de började. I detta sammanhang är det nog säkert att gissa att detta knappast är någon slutpunkt för evolutionen av värdebevarande eller bytesmedel, bara ett mellansteg varifrån man går i riktning x eller y.

1 gillning

Den förra cykeln var en cykel för smarta kontraktsplattformar. Då kunde man för första gången göra något vettigt med kryptovalutor, och hela DeFi-sektorn föddes. Denna cykel (2023-2026) har å andra sidan varit en ren regleringscykel. Det känns som att inget annat rapporteras längre än USA:s reglering, Trumps administration, ETF:er, treasury-företag m.m.

Om jag skulle gissa nu, skulle jag säga att nästa cykel är en integrationscykel. Det vill säga att Bitcoin (och kryptovalutor i bredare bemärkelse) integreras alltmer i det traditionella finanssystemet. Bitcoins roll verkar enligt mig ha cementerats mycket starkt under de senaste åren, och jag tror inte att några betydande förändringar kommer att ske där. Förmodligen kommer Bitcoin att ses som samma typ av tillgång år 2030 som den är nu.

Förmodligen kommer större förändringar att ses på den övriga kryptomarknaden. Till exempel förstås Ethereums eller Solanas funktion fortfarande mycket dåligt, även av de investerare som redan i åratal har investerat i Bitcoin och sakta börjar förstå dess värdebildning.

För att inte tala om miljontals andra kryptovalutor. Först nu börjar Bitcoin sakta nå även TradFi-gängets medvetande (och det är bra att det har gjort det, about time).

En annan stor sektor är säkert kombinationen av artificiell intelligens och kryptovalutor. Till exempel var AI-agenter på tapeten en kort stund även i denna cykel, men den boomen kom och gick på ett par månader.

4 gillningar

Av en slump hamnade jag idag med att bläddra igenom det där aktietorget och mitt intresse för Coinmotion väcktes igen. Skulle någon här råka ha företagets verksamhetsberättelser eller liknande material riktat till investerare att dela med sig av, eftersom de åtminstone inte verkar vara allmänt tillgängliga?