Bra upplägg, tack!
Jag äger en liten del av Coinmotion. Jag anser det vara viktigt att alla förstår att jag har ett egenintresse.
Jag tycker det är bra att kompetensen inom detta område växer i Finland och Europa. Jag ser fortfarande kryptovalutornas framtid som något oklar, men synligheten och bevakningen, åtminstone i nyhetsflödet, börjar redan vara så omfattande att sannolikheten för en etablering inte nödvändigtvis längre är en rund nolla. Man behöver bara slå på TV:n så kommer åtminstone Bitcoins värde direkt efter guld och olja i tickern. Jag anser det vara positivt att de enda alternativen för tjänsteleverantörer, både för privata, institutionella och statliga aktörer, inte är amerikanska eller utanför Europa.
Du frågade @Verneri_Pulkkinen i intervjun om monetisering, som för närvarande baseras på handelsavgifter. Detta är en mycket relevant fråga, eftersom en av hela grejens (främst Bitcoins) bärande idé väl var att bli av med banker, mellanhänder och kreditkortsföretag, som alltid tar sin egen, ständigt växande, del av fiat-valutans rörelser och förvaring.
När jag funderar på monetisering av kryptovalutor kommer jag att tänka på tjänster relaterade till förvaring, reglering, skatterapportering/planering etc. – i stort sett samma som för fiat-valutor. Om man tänker stort och funderar på om dessa kan utmana Nordea under de kommande decennierna, så är det troligen bara lånemarknaden som är ett område där en expansion i det stora hela skulle kunna skaka om finansvärldens ordning. Kryptovalutor kan redan användas som säkerhet för lån, men kan man enligt dig spekulera i tanken att lån-/kreditmarknaden om decennier i allt högre grad skulle ha flyttat över till kryptovalutor? Först kanske små konsumtionslån, några kriser kring ockerräntor och sedan mer etablerad, reglerad verksamhet genom reglering…
Tanken är fascinerande för mig – jag ansöker om bolån (främst) från en inhemsk bank och till exempel en aktieportfölj är som säkerhet för lånet. Om en kryptoportfölj är som säkerhet för lånet kan ett smart kontrakt upprättas, till exempel i stabilvaluta, även med andra aktörer. Vem som helst – privatperson eller företag – var som helst och när som helst kan bevilja ett lån. Räntan bestäms inte lokalt, utan globalt. Om detta skulle sprida sig, vilken inverkan skulle det ha på finansmarknaderna (och bankerna, som verkar ha som vinnande strategi att lägga alla ägg i korgen att detta inte kommer att hända)?
En fascinerande tanke att lånet du köper din bostad med i framtiden kan vara beviljat av en afrikansk rockstjärna, eller att du själv finansierar en amerikansk students kreditkortsanvändning.
Jag frågade AI:n till vilket pris jag skulle få pengar om jag hade lyckats spara en kryptoportfölj motsvarande en Bitcoin. Detta fick jag som svar:
” Sammanfattning
• Banklån mot Bitcoin i Finland: i praktiken omöjligt.
• På CeFi-plattformar: 30–60 % av BTC:s värde, ränta 5–12 %/år.
• I DeFi-protokoll: 30–50 %, ränta 2–5 %/år, men högre teknisk risk.
I praktiken skulle du alltså få cirka 20 000–30 000 € i lån mot en Bitcoin, om du är villig att ta likvidationsrisken och accepterar kryptotjänstens villkor.”
Bonusfråga: om ett kryptopositivt scenario skulle förverkligas och Coinmotion noterades på börsen, vilken finsk bank skulle då mest sannolikt köpa upp det därifrån som en del av sin egen verksamhet?