Kraken Robotics - merten Tesla

Navn: Kraken Robotics, der lyder sexet
Grundlæggelsesår: 2012
Børs: TSX Venture
Ticker: PNG
IPO: 2015
Markedsværdi: 96 mio. CAD
Insiderbesiddelser: 20,1%
Institutionelle besiddelser: 0,3%
P/E: neg.
P/B: 9.2

Kraken Robotics er en maritim teknologivirksomhed, der designer, udvikler og markedsfører avancerede sonar- og lasersensorer samt systemer og undervandsstrømløsninger til ubemandede undervandsfartøjer til militære og kommercielle formål. Kraken er kendt som en innovator inden for Synthetic Aperture Sonar (SAS) teknologi - SAS er en revolutionerende undervandsbilledteknologi, der leverer billeder med ekstremt høj opløsning og overlegen dækning, hvilket dramatisk forbedrer havbundsundersøgelser.

Krakens SAS-produktlinje AquaPix® udnytter næsten to årtiers forskning og udvikling udført af NATOs Undervandsforskningscenter, støttet af NATO-sponsorer. AquaPix® tilbyder sammenlignelig ydeevne med nuværende topmoderne militære systemer til en brøkdel af omkostningerne. Dette gør det muligt for Kraken at tilbyde den højeste kvalitet og de laveste pixelpriser på markedet.

Kraken er vokset konstant siden starten og tilbyder nu en fuldt integreret produktpakke, der inkluderer thrustere, batterier, sensorer, fartøjer samt lancerings- og genvindingssystemer. Denne vækst gør det muligt for Kraken at udvide sin Robotics as a Service (RaaS) forretning, som tilbyder kunderne en end-to-end-service. Krakens team leder projektdesign, undervandsundersøgelser og leverer en komplet datapakke ved kontraktens afslutning.

Hvor kommer så Tesla’en i overskriften fra? Kraken har et internt mantra: innovate or die. Kraken stræber efter at tænke ud af boksen og udvikle produkter, der former verden. Og der var brug for noget opsigtsvækkende for at fange jeres opmærksomhed. Jeg tror, jeg lykkedes, ikke sandt?

Produkter:

3D laserbilleddannelse - Seavision
Autonome undervandsfartøjer - ThunderFish
“Lancering og genvinding” - SeaScout
Undervandsbatterier - SeaPower
Synthetic Aperture Sonar - AquaPix
Thrustere - SeaThrust
Trukne SAS-fartøjer

Historie:

Ifølge analytikere ser fremtiden lys ud. Omsætningen vokser hurtigt, og resultatet forventes at blive positivt næste år.

Virksomhedens økonomi er i god stand.

Så nogle nyttige links:

Management discussion and analysis Q3/20

Financial statements Q3/20

Aftaler med den danske og polske hær

32 Synes om

Lad os også tilføje det seneste interview med Krakens CFO til linkene.

5 Synes om

Interessant åbning!

2 Synes om

Det er godt nok et logo/navn/brand, der får mig til at ville købe en position baseret på det alene :smiley: Det ligner en mystisk teknologivirksomhed fra en Bond-film, med hovedkvarter indlejret i foden af en vulkan og en administrerende direktør med en øjenklap.

Mere seriøst, tak for åbningen! Det ser interessant ud, og jeg må kigge nærmere på det.

23 Synes om

En interessant åbning, ja. Aktiekursen har jo ikke ligefrem været en raket i år. Hvad er grunden til, at omsætningen forventes at vokse med over 100 % næste år, og den negative ebit-% pludselig hopper til 25 %? Er der noget revolutionerende på vej?

2 Synes om

Om, ordrer fra de danske og polske flåder, hvor de første forudbetalinger i Q4 i år er omkring 8,8 millioner CAD.

Sidste års omsætning var lidt over 15 millioner CAD, og med de tal, der er rapporteret i Q3-rapporten, når vi allerede op på omkring 20 millioner i år. Oven i det kommer så Q4’s normale omsætning.

:backhand_index_pointing_down: Nedenfor er ordrens indvirkning på de kommende år.

Derudover er Ocean Infinity, som ejer knap 15 % af Kraken, ved at bygge en ubemandet flåde til havforskning, hvoraf de første fartøjer leveres i 2021. Disse fartøjer vil muligvis få Kraken’s trækkende Katfishe med affyringsplatforme.

5 Synes om

En analyse fra en analytiker fra slutningen af oktober, men historien har ikke ændret sig meget siden da.

3 Synes om

{“content”:“Jeg ejede denne engang før corona. Det ser ud til, at prisen nu er den samme som da jeg solgte den (eller lidt lavere, jeg husker ikke præcist). Interessant firma og gode produkter. Altså de bedste inden for deres felt. Skulle man købe den tilbage på grund af "nostalgi" :thinking:”,“target_locale”:“da”}

At læse rapporten kræver enten initiativ eller at stikke hænderne dybere i lommen.

https://fresnobserver.com/global-underwater-monitoring-system-for-oil-gas-market-2020-size-share-key-drivers-and-top-manufacturers-forecast-till-2027/22891/

Dette er igen noget generisk snak, men her finder man de såkaldte hovedpointer i punktform, og ud fra det kan man overveje, om man vil gøre sig umage med Business Insights-rapporten.

1 Synes om
2 Synes om

{“content”:“Jeg stødte på en fyr på YouTube, som er bull (tyren) på en konkurrent til Kraken: MIND Technology, Inc. $MIND\nJeg ved ikke, hvilken der er bedst, begge virker næsten for gode. I videoen sammenligner manden teknologien fra de to virksomheder og skaber samtidig et indtryk af, at Minds metode er mere brugbar. Han er dog tydeligvis ikke ekspert, men hvad synes I? Kraken eller Mind Technology?\n\nhttps://www.youtube.com/watch?v=ySTUS6wta8k",“target_locale”:"da”}

1 Synes om

Jeg er nødt til at se nærmere på det MIND. Ved et hurtigt blik er udhulingen af kapital på virksomhedsniveau lidt bekymrende, og da omsætningen også har stået stille i et par år, og der ikke er en egentlig raketvending i sigte, kan jeg ikke rigtig sige, hvad fremtiden bringer for dem. Jeg afskriver det ikke direkte, da jeg ikke har undersøgt det mere end et kvarter, men…

Hvad skete der med MIND i går, da kursen faldt med -28%, men alligevel steg med +16% efterfølgende?

1 Synes om

Efter at have fulgt virksomheden i et år, var der ingen nyheder eller andet i går, og kursen steg først +30% og lukkede derefter -28%. Har nogen tjent penge på shorts? Mind og Kraken er konkurrenter, men i branchen er de begge små aktører, så de konkurrerer til dels om de samme kunder og målgrupper, det vil sige mindre kommercielle og forsvarsaftaler, som de store drenge ikke gider at konkurrere om og sænke deres priser for. Jeg tror, at der er plads til begge i branchen, og konsolidering er sket og vil ske.

3 Synes om

Måske var dette en berømt pump-and-dump. Volatilitet i penny-aktier, omsætningen var omkring 35 gange gennemsnittet. Eftermarkedet er igen i en betydelig stigning.

Mind’s Q3-resultater sagde, at pandemien har haft en forsinkende effekt på shippingindustrien, men Kraken indgik ikke desto mindre aftalerne i Danmark og Polen i september, eller annoncerede dem i det mindste i september. Kraken virker ærligt talt som et bedre selskab, men det er også prissat til over fire gange mere værd.

Et sted blev markedsstørrelsen nævnt som omkring 5 milliarder dollars (jeg har muligvis misforstået), hvilket lyder lille, men hvis selskabernes årlige omsætning er i størrelsesordenen af ​​et par titusinder af millioner, er der plads til vækst.

Ifølge Yahoo er insider-ejerskabet i MIND omkring 6%, hvilket er relativt højt, men i Kraken er det hele 30%. Kan det være rigtigt?

1 Synes om

Hos Kraken ejer direktøren 25%, resten ejer så bare latterlige mængder.

1 Synes om

Kraken vandt kontrakten med den danske flåde i oktober 2019. En af de tabende parter i udbuddet anfægtede afgørelsen. Retsforhandlinger og corona forsinkede afgørelsen til efteråret i år.

Fire virksomheder deltog i udbuddet:

“Kraken, Northrop Grumman International Trading, Thales DMS France og Klein Marine Systems var de fire virksomheder, der blev evalueret.”

2 Synes om

Det ser ud til, at Klein Marine Systems, et datterselskab af Mind Technologies, led et tab. Dette er interessant, da hypen omkring Mind tilsyneladende er bygget meget op omkring løfter om aftaler med den amerikanske flåde. Dette virker dog i det mindste lidt mindre sandsynligt, hvis Kraken snapper mindre aftaler lige foran næsen på dem. Danmark og Polen er dog også NATO-lande. Man skulle også tro, at større virksomheder ville være interesserede i de lukrative aftaler med den amerikanske flåde.

1 Synes om

Franske ECA Group er også en konkurrent, indgik en stor aftale med de belgiske og hollandske flåder i efteråret.

2 Synes om

Canadas Ocean Supercluster er også værd at følge på sociale medier, hvis Kraken interesserer dig.

https://sensortechcanada.com/miniaturizedsonartransducers/

Der kommer jævnligt samarbejdsprojekter inden for marineindustrien, og Kraken er bl.a. med i :backhand_index_pointing_up: her.

4 Synes om

Denne SAS fungerer tilsyneladende:

https://krakenrobotics.com/krakens-minsas-incorporated-in-teledyne-gavia-auvs/

"Teledyne Gavia, producent af Gavia, SeaRaptor og Osprey AUV’er, har integreret Kraken Robotics MINSAS Interferometrisk Syntetisk Apertur Sonar (SAS) i sine køretøjer.

MINSAS er en standardiseret konfigurerbar Interferometrisk Syntetisk Apertur Sonar (SAS), der erstatter avancerede sidescan-systemer til en overkommelig pris, samtidig med at den leverer betydeligt højere opløsning, rækkevidde og dækningshastighed (ACR).

Den øgede rækkevidde og opløsning og den dermed forbundne højere ACR for SAS i forhold til traditionelle systemer kan betydeligt udvide mulighederne for Teledyne Gavia AUV-systemer til en række opgaver inden for flåde-, videnskabelige og kommercielle applikationer. Under den indledende integration af Kraken MINSAS på Teledyne Gavias faciliteter i Kopavogur, Island, blev et Gavia-klasse køretøj anvendt.

På grund af Gavia AUV’ens modulære design var det muligt at bruge en Kraken MINSAS demonstrationsnyttelast, der var designet til en tredjeparts AUV sammen med en Gavia moduladapter for at udføre søprøver.

Gavia AUV’ernes evne til at bære nyttelaster fra andre kommercielt tilgængelige AUV-systemer fremhæver yderligere fordelene ved et ægte plug-and-play modulsystem for uovertruffen alsidighed.

Integrationen og testningen af MINSAS kulminerede i operationer med den islandske kystvagt for at undersøge interessante mål, herunder hvad der menes at være resterne af en B-24 bombefly, der blev opereret af RAF til ASW-patruljer under Anden Verdenskrig, og skibsvrag fra samme periode fundet i islandske farvande.

Udstyr af Gavia AUV med syntetisk apertur sonar gør det muligt for Gavia AUV at levere både batymetri og høj opløsning/høj dækningssonar, hvilket er ideelt egnet til en række applikationer, herunder modforanstaltninger mod miner, SAR og andre operationer, hvor reaktionshastighed og brugbare data er altafgørende.

De logistiksvage Gavia-klasse køretøjer vil anvende MINSAS 60-systemet, mens de større Osprey- og SeaRaptor AUV’er er i stand til at bære den større MINSAS 120-konfiguration."

6 Synes om