Kotipizza Group -kedja

Det är det bästa sättet att få en ordentlig uppfattning om företaget. Och det mest intressanta/givande att läsa, med svar. Själv är jag mest kritisk mot de mest intressanta fallen, och om svaren tillfredsställer mig, köper jag. Vidare genom prövning :slight_smile: Pessimisten blir inte besviken-attityden fungerar också så att om (när) man får stryk, så beror det oftast på en självförståelig anledning, och det är åtminstone lättare för mig att acceptera och lära mig av.

Kotipizza kom en gång in i portföljen när jag skrev ner mina tvivel och fick svar från Inderes. Som tur var svarade de, annars hade ett bra fall gått förlorat :smiley:

En gång i tiden grävde jag mig ner i det här caset och gjorde de första investeringarna. Inderes professionella åsikter gav tillräckligt stöd för mitt eget investeringsbeslut, så lyckligtvis har jag också konsekvent ökat på mina innehav i portföljen. Det har verkligen varit en riktig honungsburk hittills.

Jag frågade tidigare om åsikter angående Restamax skuldsättning och har övervägt det som en diversifiering i barnets portfölj. KP verkar enligt min egen uppfattning vara bättre positionerad med konsumtionstrenderna, och jag tycker att man kan hålla denna aktie i portföljen ganska lugnt även i sämre konjunkturer.

2 gillningar

Vad i helvete håller Kotipizza på med?! Gå och kolla deras senaste inlägg på Facebook… Jag är helt förskräckt – en sådan humor passar Varusteleka (där vissa inte kan läsa sarkasm heller), men är alldeles för riskabelt för Kotipizza. Och tidpunkten – i denna situation, när anställdas rättigheter och politisk press pågår, borde man inte röra den boet ens med skämt, om man inte jobbar med att skriva “Noin Viikon Uutisia”.

Eller har någon redigerat deras inlägg? Jag förstår inte… synlighet – ja. Kommer media att bli intresserad – kanske. Är det bra – knappast – jag gissar att detta var en inbjudan att gräva fram någon besviken anställd för att berätta sin historia… Och i vilket fall som helst kommer vissa att ta det på allvar, vissa kommer att bli sårade och ingen kommer att skratta.

Arrh… jag hoppas att jag läste fel och missförstod, för de KAN ju inte skjuta så långt utanför målet!

"Kotipizza Groups restaurangkedjor tillhör de finska företagens [#ykkösketjuun] (förstaliga).

Vi söker flitiga

ANSTÄLLDA

– för att jobba orimligt långa dagar
– för att slita i heta och fuktiga förhållanden
– för att vara i beredskap dygnet runt

Vi kräver av dig

– att du köper arbetskläder och skyddsutrustning
– att du jobbar helger, dagar och nätter
– hög tolerans och att du håller tyst

Du får kontant ersättning för ditt arbete utan onödiga kvitton. Vi uppskattar särskilt om du inte tillhör ett fackförbund. Kostnaderna för denna platsannons dras retroaktivt från din lön. Eftersom tiderna är tuffa betalar vi inte heller arbetsgivaravgifter. Ta med din egen pizzaspade.

För mer information om tjänsten, kontakta info@ykkosketjuun.fi."

1 gillning

Samma sak på Ruohonjuuri, det är en del av en kampanj som börjar imorgon Kotipizza ja Ruohonjuuri ”hakevat” työntekijöitä kummallisella ilmoituksella: ”Saat työstäsi käteiskorvauksen ilman turhia kuitteja” - kyse alkavasta kampanjasta

3 gillningar

Huh* Inga problem då! Ingen undrar varför Finnwatch delade Kotipizzas inlägg. Låt oss samla uppmärksamhet som en startfart för kampanjen – bra så, om inte bara för Kotipizza.

Jag tänkte redan att någon ny marknadsföringsguru hade släppts lös där och att jag tafsade på säljknappen :wink: ..

2 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/kotipizza-group-oyj-orkla-asa-julkistaa-kotipizza-group-oyjn-hallituksen-suositteleman

Första känslan, lite harm. Kotipizza har visat sig vara ett kvalitetsföretag med utrymme för tillväxt i Finland och potentiellt i framtiden med No Pizza globalt. Andra känslan, att öka min kassaandel passar bra i den här marknadssituationen, och det är svårt att vara missnöjd med att få en premie på cirka 39%.

När portföljen dessutom innehåller Amer, kan jag av misstag få en för stor kassaandel jämfört med mina planer :sweat_smile:

6 gillningar

Japp, det här var en tydlig hold-lapp även för mig, men till det priset kan man nog vara nöjd idag.

Sniff, det här var en av mina första aktieköp :cry:

2 gillningar

själv är jag kanske lite besviken på köpeskillingen, Orkla har uppenbarligen länge spanat på detta och nu när det varit lite marknadsturbulens har priset i den illikvida aktien snabbt sjunkit från 19 euro. Nåja, det spelar ingen roll.

2 gillningar

Jag köper pizza direkt härifrån för 16,6 € → aktier löses in för 23 € styck
= vinst?

Om du hade köpt igår så ja, idag är du sen. :wink:

Den primära känslan även här är en lätt besvikelse, som dock lindras ganska fint av premien. Man ska aldrig bli förtjust i en viss aktie, men jag måste erkänna att Kotipizza har kommit lite djupare än ytan. Speciellt tillväxten av Social Burger har varit intressant att följa. Hoppas den hamnar i ett bra hem :disappointed_relieved:

1 gillning

Min första aktie på Inderes #nostalgi :sob::sob:

9 gillningar

Japp, det är märkligt med mänsklig psykologi: euro vräks ner i fickorna med en stor spade och folk bara klagar. Vart är världen på väg?

PS. Samma sak hände farbrorn när han gjorde en så kallad stor vinst med Gofore för en tid sedan: bara vemod i bröstet över den tunga smärtan av att ge upp…

4 gillningar

Nostalgiskt, Kotipizzas aktie var faktiskt mitt första köp. Nu måste jag skiljas från den, trots att jag hade velat vara med på resan länge än.

2 gillningar

Japp, med den finska (och lite den kinesiska) mentaliteten är det mest smärtsamt att göra vinster. Så modigt hakan i bröstet och sälj med förlust, då mår finländaren bra. På riktigt.

Detta förklarar också varför en finsk idrottare hellre förlorar än vinner. Kummeli-ishockeytränarens uttalande mitt i andra perioden säger det väsentliga: “grabbar, vi har förlorat den här matchen”.

1 gillning

Intressant artikel om Kotipizza och hur de lyckades med marknadsföring och tillväxt. Som marknadsföringsproffs var det ett nöje att äga den här aktien och följa deras förehavanden. :slight_smile: httpsafram.fi/2018/12/miten-kotipizza-markkinoitiin-146-miljoonan-euron-arvoiseksi/

4 gillningar

Burger Joint gick med vinst:

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/kotipizza-group-oyj-vahva-kasvu-jatkui-kolmannella-vuosineljanneksella-social-burgerjoint

Låt oss frossa i detta nu när det är på börsen.

3 gillningar

Orklan Q1/2020 uppvisade en stark tillväxt (kvartal för kvartal): rörelseresultatet +12 %, EPS +24 %. Men eftersom analytikernas prognoser var ännu högre än detta, har kursen fallit med 5 % idag. Trots detta har Orkla seglat fint genom coronastormen, åtminstone tills vidare.

1 gillning

Orkla med starkt Q3: omsättning 11,9 miljarder NOK, rörelseresultat 1,6 miljarder NOK, EPS 1,46 NOK. Jämfört med samma period föregående år (Q3/2019) ökade omsättningen med 9,5 %, rörelseresultatet med 8,8 % och EPS med 23,7 %.

1 gillning