Iran-kriget är säkert orsaken, men det finns inga särskilt långa låninvesteringar där:
Fonden får endast investera i ränteinstrument med en återstående löptid på högst två år.
Fondens duration är för närvarande 0,32, vilket jag förstår det betyder att den genomsnittliga återstående lånetiden är mindre än 4 månader.
Det kan ändå vara så att snabba förändringar skapar en liten nedgång i avkastningen på kort sikt. Nu har räntorna stigit, vilket innebär att fondens avkastning gradvis borde börja klättra uppåt.
1 gillning
Durotion är låg, men det betyder inte nödvändigtvis att lånetiden faktiskt är så kort. Durotionen indikerar tidpunkten för framtida kassaflöden och kan vara kort även om lånet förfaller först om 10 år. I månadsöversikten finns penningmarknadsplaceringar separat, så de är åtminstone maximalt ett år långa.
OP verkar dock agera lite annorlunda än de flesta genom att investera i lån på högst 2 år, vilket redan är ganska nära en penningmarknadsfond.
Men det borde återhämta sig senast i takt med att lånen förfaller och betalas. Det kan också vara så att spreadarna bara har ökat och det inte finns tillräckligt med köpkraft, vilket då kan försvåra prisbildningen.
2 gillningar
Sant, där missförstod jag. Baserat på AI-diskussionen förstår jag dock att ränterisken mer skulle bestämmas av durationen än av lånetiden. Men poängen är att OP Euro, liksom liknande Evli Likvidi, som investerar i korta instrument, är ganska lågrisk och därmed ganska bekymmersfria investeringar.
Ja, så är det. Durationen talar just om ränterisken.
Skillnaden från en penningmarknadsfond är regleringen (mindre strikt för en korträntefond) och att deras risk är en aning högre än för en penningmarknadsfond, och skillnaden beror på att det finns långa durationslån med. I goda tider ger en korträntefond något bättre avkastning, men under kriser kan det bli en tillfällig svacka.
Risken är dock fortfarande så liten att man kan vara ganska bekymmersfri med dem.
4 gillningar
OP-bonusar har inte tilldelats från OP-Euro-investeringsfonden sedan den 1 januari 2023. Detta är inte ett nytt undantag, utan en begränsning som har varit i kraft i åratal och som bara upprepas i villkoren – även i samband med den nya bonusmodellen som trädde i kraft 2026.
Detta var ett så speciellt fall att jag var tvungen att kontrollera saken med Andelsbanken själv, eftersom jag hade fått bonusar från denna OP Euro-fond både under 2025 och fortfarande i februari 2026. Andelsbankens svar var att OP Euro-investeringsfonden verkligen har tagits bort från bonusackumuleringen sedan 1 januari 2026, och att i samband med dessa ändringar har bonusarna för slutet av året redovisats felaktigt. Dessa har sedan betalats ut retroaktivt till kunder i början av 2026.
2 gillningar