Denne rentes rente-effekt har altid været svær for mig at konceptualisere. Eksponentiel vækst fører på lang sigt til problemer med bæreevnen. Hvis for eksempel en bys befolkning vokser med 3% om året hvert år, vil byens indbyggertal fordobles på 24 år. På den tid skal byens kapacitet for boliger, daginstitutioner, skoler og andre faciliteter altså fordobles. “72-reglen” hjælper med at beregne fordoblingstiden: dividér 72 med din vækstprocent, og du får fordoblingstiden.
Aktieinvestorer er ikke tilfredse med 3% vækst, men annoncerer en modig vækst på 8%. Hvilken virksomhed vokser med 8% især på lang sigt? Lad os nu cherry-picke på toppen af konjunkturen. Hvad er virksomhedens vækstfaktor for indtjening pr. aktie over de sidste ti år (geometrisk vækst)? Jeg vælger at se på indtjening pr. aktie, fordi det er det afkast, ejeren får, uafhængigt af markedsspekulation. For Kesko er det -1,12%. For Kemira 0,85%. For Fortum -5,58%. For Nokian Renkaat 2,08%. For UPM 8,58%. For Cramo 1,21%. For Olvi 6,58%. Jeg vil ikke engang nævne de mange virksomheder, hvor denne rentes rente-vækst er tocifret negativ. Det ser ud til, at virksomheden bevidst skal vælge en strategi, der øger ejerværdien, for at opnå et godt resultat. Jeg forstår godt, at virksomheder kan have andre ambitioner. Formålet med en børsnotering kan kun være at øge aktiens likviditet eller at skaffe kapital.
Et vigtigt punkt er også, at selvom et fænomen kan modelleres som en geometrisk række, er fænomenets natur ikke nødvendigvis dette. Bakterier i en petriskål vokser eksponentielt, så længe livsbetingelserne er passende, men er det for eksempel meningsfuldt at beregne omsætningens eksponent, som om tidligere salg ville øge salget yderligere? Jeg vil gerne spørge, hvorfor netop inden for aktieinvestering er denne rentes rente-effekt så betydningsfuld for mange?