Dette er uden tvivl et interessant emne. Et par tanker i korthed (travlhed med regnskabssæsonen… men lad os ikke lade arbejdet komme for meget i vejen for hobbyen.
).
“Hvorfor skulle den komme?” Jeg afslørede straks min holdning til økonomisk vækst: som udgangspunkt er det godt, at den findes! Det gør det betydeligt lettere at finansiere de stigende sociale udgifter. En økonomi, der ikke vokser, bliver let et nulsumsspil: den enes gevinst er altid den andens tab. Når økonomien vokser, har en større gruppe mulighed for at drage fordel af væksten.
Som det ofte er konstateret, vokser økonomien, når flere hænder arbejder mere effektivt. Hvis vi fjerner det ene element fra denne vækstopskrift, nemlig væksten i antallet af hænder, hviler væksten udelukkende på produktivitetens skuldre. Som det er blevet påpeget i mange sammenhænge, har selv produktivitetsvæksten været dæmpet af den ene eller anden grund i de seneste årtier på verdensplan og især i Finland.
Effekter på aktiemarkedet? Sikkert mangfoldige. Hvis den økonomiske vækst stopper (der kommer ikke “historiens afslutning”, som Fukuyama spøgte med i 90’erne, men snarere afslutningen på økonomisk vækst i 2000’erne
), vil virksomhedernes indtjeningsvækst antageligvis stoppe. Dette vil dog ikke ske alle steder på samme tid, men vækstforskellene på det globale marked vil være synlige i årtier: i gennemsnit vokser markedet i for eksempel Indien, Nigeria og USA, mens det på den anden side skrumper i Europa, Kina… næsten overalt til sidst.
Vækst er en komponent i værdi. Man kan derfor forvente, at virksomhedernes værdi falder, efterhånden som vækstens andel af nutidsværdien aftager. I teorien fortjener en virksomhed, der ikke vokser, en såkaldt “bulk-multipel”, som blot er 1 / investorens afkastkrav. Hvis det er 10 %, er P/E 10x den nye normal.
Men hvad er afkastkravet? Ved nulvækst kunne man tænke, at det ville være lavt. På den anden side, hvis en skrumpende arbejdsstyrke driver lønninger og inflation op, kan det også være højt. Dog kan renterne ikke være højere end den økonomiske vækst på længere sigt, i hvert fald ikke reelt… Man bør derfor forvente, at realrenten vil være negativ, uanset hvordan inflationsbilledet ser ud.
Jeg kan ikke forudsige fremtiden. Men jeg kan forberede mig. Det vil sige, at jeg ikke ville gå med til at betale for meget for virksomheder under den antagelse, at afkastkravet kollapser, som det gjorde af forskellige årsager i slutningen von 2010’erne og starten af 2020’erne. Arbejdskraftintensive brancher, hvor der allerede nu er mangel på kompetencer? Ad. 
Vi kan ikke forudsige den teknologiske udvikling, og også derfor rammer alle forudsigelser i sidste ende helt ved siden af. Det ville være sikkert at ekstrapolere den nuværende udvikling, det vil sige, at produktivitetsvæksten fortsætter med at kravle afsted. Hvad hvis verdensøkonomien rent faktisk accelererer, når gaderne vrimler med Teslas Optimus-robotter, Amazons luftskibs-drone-hangarskibe og menneskeheden formerer sig kunstigt på Mars? Jo længere man kigger frem, desto flere scenarier (tænkelige) er mulige.