Investeringsstrategi med +30% årligt afkast i de sidste tre år

Inspireret af William O’Neil eksperimenterede jeg med forskellige tal, primært vækst i indtjening pr. aktie og ændringer i ROE. Men så fandt jeg en interessant kombination…!

Disse aktier, der ses ovenfor, ville altså have opfyldt de fastsatte kriterier i de seneste år. Det ville have givet ret gode afkast!

Her er kriterierne, jeg brugte til søgningen:

Kan nogen forklare mig, hvorfor dette kunne skyldes, da jeg kun er en gymnasieelev i starten af min investeringskarriere :smile:
Eller er det bare en tilfældighed? Jeg ved, at med Saulis ord “har aktiemarkedet haft en særlig god fest de sidste 9 år”, ← ret mig, hvis det var forkert, for jeg kan ikke huske præcis, hvad han sagde :laughing:

Ved at fjerne indtjening pr. aktie-delen ville jeg have fået et par ekstra aktier pr. år, der ville have opfyldt kriterierne, men de ville have spist lidt af afkastet (5-10%), så jeg besluttede at udelade dem. De havde kun givet omkring -5-20% pr. år. (Scanfil, Taaleri og nogle andre)

Her er et “konkret” eksempel på, hvordan porteføljeudviklingen ville se ud, hvis man f.eks. havde valgt sine aktier baseret på resultaterne fra 2016 i slutningen af sidste år. Købene er tidsindstillet til den 30. oktober 2017, og købsprisen er valgt som lukkekurserne for den pågældende dag.

kaup

PS.
-Siden tilbyder ikke alle aktier på Helsinki-børsen, såsom Nokia, Sampo osv…
Jeg ville gerne have undersøgt årene før 2014 også, men tjenestens data rakte ikke så langt tilbage.
<-(2014 var ikke synlig i Excel, men dengang opfyldte Scanfil, UPM og Etteplan kriterierne)

4 Synes om

Alle de kriterier, du har valgt, afspejler en vækst i resultatet. Markedssituationen har fortsat været gunstig, så det er helt naturligt, at aktierne også har givet et godt afkast med disse kriterier. Man skal også huske, at Helsingforsbørsen er steget betydeligt i løbet af dette år, så man kan også finde aktier, der har opnået gode afkastprocenter med andre kriterier.

De valgte kriterier er helt gode til at analysere aktier, men man skal ikke lade sig blinde af dem. Hvis markedssituationen vender, vil de aktier, der har fået flest vækstforventninger, sandsynligvis også falde mest. Dette er naturligvis heller ikke automatisk, men man skal se på tingene i et bredere perspektiv.

5 Synes om

Rigtig godt punkt, man bør allerede tænke på den næste kurve i aktierne på forhånd. Og samtidig er det godt at overveje, om disse virksomheders vækst og rentabilitet er bæredygtig?

5 Synes om

Godt, at en ny ung generation med Viljame igen er med og tror på saligheden ved at udvælge aktier. Men der er intet nyt under markedssolen, så det er bare at prøve sin egen strategi. På en eller anden måde fortyndes afkastprocenterne, når man sætter rigtige penge på spil – især hvis man tør sætte den irriterende Mr. Index til at vokse ved siden af. Denne index-herre er så forbandet svær at slå. Derfor får man med tiden kun ro i sindet med onkel Masses filosofi: “investering er underholdning, som man indimellem også bør betale for”.

6 Synes om