Inspireret af William O’Neil eksperimenterede jeg med forskellige tal, primært vækst i indtjening pr. aktie og ændringer i ROE. Men så fandt jeg en interessant kombination…!
Disse aktier, der ses ovenfor, ville altså have opfyldt de fastsatte kriterier i de seneste år. Det ville have givet ret gode afkast!
Her er kriterierne, jeg brugte til søgningen:
Kan nogen forklare mig, hvorfor dette kunne skyldes, da jeg kun er en gymnasieelev i starten af min investeringskarriere ![]()
Eller er det bare en tilfældighed? Jeg ved, at med Saulis ord “har aktiemarkedet haft en særlig god fest de sidste 9 år”, ← ret mig, hvis det var forkert, for jeg kan ikke huske præcis, hvad han sagde ![]()
Ved at fjerne indtjening pr. aktie-delen ville jeg have fået et par ekstra aktier pr. år, der ville have opfyldt kriterierne, men de ville have spist lidt af afkastet (5-10%), så jeg besluttede at udelade dem. De havde kun givet omkring -5-20% pr. år. (Scanfil, Taaleri og nogle andre)
Her er et “konkret” eksempel på, hvordan porteføljeudviklingen ville se ud, hvis man f.eks. havde valgt sine aktier baseret på resultaterne fra 2016 i slutningen af sidste år. Købene er tidsindstillet til den 30. oktober 2017, og købsprisen er valgt som lukkekurserne for den pågældende dag.

PS.
-Siden tilbyder ikke alle aktier på Helsinki-børsen, såsom Nokia, Sampo osv…
Jeg ville gerne have undersøgt årene før 2014 også, men tjenestens data rakte ikke så langt tilbage.
<-(2014 var ikke synlig i Excel, men dengang opfyldte Scanfil, UPM og Etteplan kriterierne)