Maskinudlejningsfirmaer på Helsinki Børsen

{“content”:“Jeg har ikke bemærket, at der allerede er en tråd om maskinudlejningsfirmaer på forummet. I øjeblikket findes Cramo og Ramirent på Helsinki-børsen. \n\nHvad er dine tanker om virksomhederne og branchen? \nMarkedet og analytikerne synes at være bevægende enige om, at denne branche ikke har nogen fremtid, og anbefalinger og kurser er faldet glædeligt i den seneste tid. \n\nJeg ser en overreaktion her. Især Ramirent er faldet tæt på 5-års lavpunkter. Er det virkelig sådan, at byggeriet stopper som en mur, og maskinudlejningsfirmaerne er i knibe? \nVirksomhederne har dog forbedret deres resultat kvartal efter kvartal, og i hvert fald Ramirent, som jeg følger mere, har meddelt, at der stadig er plads til at forbedre egen drift. Samtidig må man undre sig over, at der er mange virksomheder på børsen, der ikke engang tjener penge i en god cyklusfase, og alligevel vurderes med meget højere multipler. \n\nJeg har på en eller anden måde en følelse af, at nu hvor byggefirmaerne kæmper med rentabilitets-/projektudfordringer, skal alt, hvad der fjernt er relateret til byggeri, undgås. I omsætningen ses der i hvert fald endnu ingen dramatisk nedgang, tværtimod. \n\nHvis man derimod tænker på udlejningsfirmaer, er store byggefirmaer ikke det eneste kundesegment, og Keskos oplyste, at salget af byggematerialer er forbedret, især i lande uden for Finland. \n\nHvis Mr. Markedet denne gang tager fejl med hensyn til virksomhederne eller cyklens timing, virker priserne endda billige. \n\n@Sauli_Vilen kommenterede senest i Heikkilä&Vilen show’et lidt om case Ramirent, og Taaleris Olli Viitikko havde også kommenteret i sin blog i samme retning. \n\nIsær Ollis blog var god, da man kan fornemme en let frustration i den :smile:\n\nhttps://www.taaleri.com/fi/ajankohtaista/sijoitusblogit/osakemarkkinat-kaksijakoiset-halpa-halpenee-ja-kallis-kallistuu",“target_locale”:"da”}

1 Synes om

{“content”:“Se, her var en tråd om maskinudlejning. Jeg har haft Ramirent i min portefølje flere gange, og jeg synes, det er en god aktie at købe til en passende pris, vente på udbytte og derefter sælge med en solid fortjeneste. Du skal bare købe det billigt nok. Jeg havde fået Ramirent i porteføljen igen fredag til en pris af 5,38.\n\nDer havde været svaghed i Sverige, men et køb i Stockholm/Göteborg-området lød godt. Til den pris er der plads til, at resultatet kan falde, og udbyttebetalingsevnen er sandsynligvis i orden over cyklussen.\n\nIngen havde kommenteret det første indlæg.\n\nJeg forstår, at maskinudlejning som branche er et voksende område, da byggeselskaber hele tiden reducerer deres eget udstyr og lejer mere.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Lille overraskelse til Ramirents ejere i dag!

3 Synes om

Forhåbentlig var der flere ejere fra forummet end kommentatorer i denne tråd :smiley: ikke sexet, men jeg var tilfreds! Tak Franskmænd!

3 Synes om

Det er især rart at eje Ramirent i dag!

2 Synes om

Det er jeg ikke længere :wink: Jeg har allerede sat den til salg. Forhåbentlig annulleres handlen :wink: :wink:

1 Synes om

Jeg startede i en Cramo-stilling.

Jeg er ikke ligefrem begejstret for Cramo. De flytbare lokaler, der skulle udskilles, var juvelen blandt svinene, og nu er der kun svinet tilbage. Hvis/når byggeriet stilner af, vil det ramme det nye Cramo med en endnu større vægtstang.

Det har også været interessant at bemærke ændringer i konkurrencesituationen. Især i hovedstadsregionen begynder Renta at være synlig overalt. Forretningen er endnu ikke enorm, men den er passende som en torn i øjet. Der er vist tidligere Cramo/Ram-ledelse bag, så der er masser af ekspertise.

Lad os opdatere med de seneste oplysninger. 100 millioner er ikke længere bare småpenge.

3 Synes om

Fra en anden kommentar vil jeg prøve at være forsigtig med cramo.

1 Synes om

Cramo Inden i stor stigning, brud på 9 euro uden problemer!

TA-folk: er der nogen modstand højere oppe? Man kunne overveje at sælge, når der er brug for overskud mod tab.

Onkel Masse, FA, usikkerhed i maven

Heldigvis beholdt jeg det meste af det købte i porteføljen. Jeg har ikke besluttet mig for mine egne handlinger endnu, men under 8 euro føltes det som et ret godt køb. Jeg burde nok sætte mig bedre ind i det.
Hilsen tidligere ejer af Ramirent…

Nu er der opkøbstilbud omkring Cramo. Mon den også bliver solgt. Var der nogen her, der havde investeret i Cramo? Var @Masse stadig med i den? Eller @viljo, som også har en slags Midas-touch med hensyn til disse opkøbte firmaer :smiley:

3 Synes om

Masse var ikke længere med. Den nærmeste kreds er stadig. Da Cramons købstilbud er så uklart, ser markedet i dag ud til at prissætte nedad. Den utålmodige sælger i dag, den modige venter til det sidste (dvs. nogen køber den for mindst 13,25 euro).

Onkel Masse, FA, efter Lehto-svamp har onkel holdt sig væk fra byggebranchen

1 Synes om

Jeg nåede også at sælge dem, jeg købte for under 8 euro… Jeg er ikke med her.

Heldigvis fik vi hele puljen fra Ramirent og et par handler.

2 Synes om

Det er ikke en fantastisk præmie

1 Synes om

Der er et par Cramo tilbage i rygsækken, som Boels gerne vil købe. Jeg har endnu ikke haft tid til at sætte mig ind i købstilbuddet, men jeg bør vel efterhånden gøre det og træffe en beslutning i sagen.

Den norske banks ejerandel ser ud til at være under 5 % efter i går, men hvad mon EQT’s andel er – har de stadig over 10 % af Cramo?

Den norske centralbanks statsstyrede oliefond har for nylig flagget flere gange i Cramo, fordi ejerandelen har overskredet og underskredet flaggningsgrænsen på 5 %. Baggrunden for disse flaggninger menes at være aktieudlån.

Hvis EQT’s ejerandel i Cramo var faldet til under 10 %, skulle ændringen have været flagget. Ifølge Cramo’s børsmeddelelse har EQT forpligtet sig til at acceptere købstilbuddet.

https://tools.euroland.com/tools/Pressreleases/GetPressRelease/?ID=3667781&lang=fi-FI&companycode=sf-rak&v=sf-rak_new

3 Synes om

Hvad sker der her?? I dag er sidste dag for købstilbuddet, OP meddeler, at kun 20 % har accepteret. Hvad er situationen i dag? Skal jeg acceptere?

Der er ikke kommet noget konkurrerende tilbud??

Onkel Masse, FA, skal Cramo-fruen holdes til det sidste?

Halløj forum!! Er der ingen, der er interesseret i Cramos skæbne??

Svar nu til onkel på de ovenstående spørgsmål, og hurtigt!!!

Onkel Masse, FA, Fru Masse, professionel inden for maskinleje

1 Synes om