Kone - Dedikerad åt människoflöden

Kone är enligt en artikel från Morningstar undervärderad. I länken finns de 10 mest undervärderade företagen i Norden, där även Sampo tog sig in på listan:

https://global.morningstar.com/en-nd/stocks/10-most-undervalued-nordic-stocks

8 gillningar

Enligt det pressmeddelande som publicerades i går kväll har vd Delorme gjort aktieköp för en stor summa:

image

14 gillningar

KONE: en tanke som dröjde sig kvar efter kvartalsrapporten och Timo Huhtamäkis inlägg.

Många ser fortfarande KONE främst som en hisstillverkare. Själv har jag börjat fundera på om dess viktigaste konkurrensfördel i framtiden faktiskt ligger någon annanstans.

I kvartalsrapporten pratade KONE återigen om uppkopplade enheter, förebyggande underhåll, AI Assistant och digitala verktyg för service. Först tänkte jag att det bara var dagens “AI-snack”, men ju mer jag undersökte saken, desto intressantare började det se ut.

Om hissar och rulltrappor är ständigt uppkopplade genererar de en enorm mängd data:

• motorbelastning
  • dörrfunktion
  • felkoder
  • temperaturer
  • vibrationer
  • utfört underhåll
  • utbytta reservdelar

När denna data samlas in från miljontals enheter under flera år kan den utnyttjas för förebyggande underhåll och planering av teknikernas arbete. AI är här mer ett verktyg än själva konkurrensfördelen.

Det intressanta blir när man väger in potentialen i en framtida branschkonsolidering. Ett sammanslaget bolag skulle ha cirka 3,2 miljoner enheter i underhåll och ett av världens största servicenätverk. Om dessa datamängder med tiden kan fås att fungera som en enhetlig helhet, talar vi om en inlärningsmiljö av en helt annan omfattning än vad någon ny konkurrent skulle kunna ha.

Jag skulle dock ännu inte påstå att KONE är den obestridda marknadsledaren på detta område.

Otis verkar leda i antalet offentligt annonserade uppkopplade enheter, och även TK Elevator samt Schindler investerar kraftigt i samma riktning.

Därför är jag framöver mer intresserad av konkreta mätetal än av omnämnanden av AI:

• hur stor del av underhållsbeståndet är uppkopplat?
  • minskar driftstoppen?
  • förbättras teknikernas produktivitet?
  • syns detta i lönsamheten för tjänsteverksamheten?
  • börjar kunder välja KONE just på grund av detta?

Enligt mig är den mest intressanta frågan inte längre:

“Hur många nya hissar säljer KONE nästa år?”

Utan:

“Kan KONE bygga världens mest effektiva digitala servicenätverk?”

Det vore intressant att höra kommentarer, särskilt från dem som känner till hissbranschen eller arbetar med fastighetsförvaltning. Syns denna utveckling redan i praktiken, eller är det fortfarande mest potential för framtiden?

6 gillningar