Kone - Dedikerad åt människoflöden

Kone är enligt en artikel från Morningstar undervärderad. I länken finns de 10 mest undervärderade företagen i Norden, där även Sampo tog sig in på listan:

https://global.morningstar.com/en-nd/stocks/10-most-undervalued-nordic-stocks

13 gillningar

Enligt det pressmeddelande som publicerades i går kväll har vd Delorme gjort aktieköp för en stor summa:

image

22 gillningar

KONE: en tanke som dröjde sig kvar efter kvartalsrapporten och Timo Huhtamäkis inlägg.

Många ser fortfarande KONE främst som en hisstillverkare. Själv har jag börjat fundera på om dess viktigaste konkurrensfördel i framtiden faktiskt ligger någon annanstans.

I kvartalsrapporten pratade KONE återigen om uppkopplade enheter, förebyggande underhåll, AI Assistant och digitala verktyg för service. Först tänkte jag att det bara var dagens “AI-snack”, men ju mer jag undersökte saken, desto intressantare började det se ut.

Om hissar och rulltrappor är ständigt uppkopplade genererar de en enorm mängd data:

• motorbelastning
  • dörrfunktion
  • felkoder
  • temperaturer
  • vibrationer
  • utfört underhåll
  • utbytta reservdelar

När denna data samlas in från miljontals enheter under flera år kan den utnyttjas för förebyggande underhåll och planering av teknikernas arbete. AI är här mer ett verktyg än själva konkurrensfördelen.

Det intressanta blir när man väger in potentialen i en framtida branschkonsolidering. Ett sammanslaget bolag skulle ha cirka 3,2 miljoner enheter i underhåll och ett av världens största servicenätverk. Om dessa datamängder med tiden kan fås att fungera som en enhetlig helhet, talar vi om en inlärningsmiljö av en helt annan omfattning än vad någon ny konkurrent skulle kunna ha.

Jag skulle dock ännu inte påstå att KONE är den obestridda marknadsledaren på detta område.

Otis verkar leda i antalet offentligt annonserade uppkopplade enheter, och även TK Elevator samt Schindler investerar kraftigt i samma riktning.

Därför är jag framöver mer intresserad av konkreta mätetal än av omnämnanden av AI:

• hur stor del av underhållsbeståndet är uppkopplat?
  • minskar driftstoppen?
  • förbättras teknikernas produktivitet?
  • syns detta i lönsamheten för tjänsteverksamheten?
  • börjar kunder välja KONE just på grund av detta?

Enligt mig är den mest intressanta frågan inte längre:

“Hur många nya hissar säljer KONE nästa år?”

Utan:

“Kan KONE bygga världens mest effektiva digitala servicenätverk?”

Det vore intressant att höra kommentarer, särskilt från dem som känner till hissbranschen eller arbetar med fastighetsförvaltning. Syns denna utveckling redan i praktiken, eller är det fortfarande mest potential för framtiden?

20 gillningar

Hannu Angervuo har skrivit om Kone och i synnerhet om frågor relaterade till TKE-affären :slight_smile:

En viktig fråga för investerare uppstår när en eventuell fusion förverkligas under första halvåret 2027. Hur kommer kursen för Kones B-aktie att reagera när TKE:s hungriga “gamägare” börjar sälja de 270 miljoner B-aktier de fått som betalning för affären?

Underrubriker:

1. Kursen vände nedåt redan på tillkännagivandedagen
2. Utländska ägare har minskat sitt innehav
3. Köparens kurs faller, målets stiger
4. 270 miljoner nya aktier söker köpare

6 gillningar

Här är Ilkka Sinerväs artikel om Kone och dess konkurrenter :slight_smile:

Underrubriker:

1. Väntar ett priskrig på ny utrustning?
  2. Vinsterna ackumuleras från tjänster
  3. Kone krossar etablerade mönster
5 gillningar

Bloomberg: USA:s justitiedepartement inleder undersökning av Kones affär med TK Elevator

I och med affären håller världens största hissbolag på att skapas. Konkurrensmyndigheternas ingripande ses som affärens största risk.

13 gillningar

@kilpikonna har gjort en ny video om Kone :slight_smile:

Kone köper TK Elevator för 29,4 miljarder euro. Det är Finlands historia största företagsköp och det förändrar Kones balansräkning totalt.

Kone har i årtionden varit ett exceptionellt bolag! Mycket resultat med litet kapital, nettokassa på balansräkningen och en avkastning på sysselsatt kapital på nästan 27 procent.
Nubinder bolaget en enorm mängd nytt kapital i TKE.

I den här videon bedömer jag inte Kones aktiekurs och ger ingen riktkurs. Jag går igenom affärens kvalitet, vallgraven, utdelningen och vad TKE-affären gör med avkastningen på kapitalet. Slutligen får Kone poäng från samma kvalitetssållning (Laatuseula) som de andra bolagen i serien.
Jag går också igenom vad som har hänt efter att affären offentliggjordes: det amerikanska justitiedepartementets konkurrensavdelnings utredning, Schindlers motstånd och varför den slutliga affärsstrukturen kan avvika från den ursprungliga.

INNEHÅLL:
0:00 Finlands största företagsköp
1:14 Kone är egentligen inte ett hissföretag
3:10 Vallgrav: installerad bas
3:56 Kina — ett problem som inte berör hela bolaget
4:45 Avkastning på kapital: ROE, ROCE och ROIC
6:00 TKE-affären: vad de 29,4 miljarderna består av
8:38 Varför Kone köper TKE
9:58 Myndighetsrisk och Schindler
13:05 Synergier: 700 miljoner euro
14:35 Utdelningen efter affären
16:35 Fyra nyckeltal som jag följer
18:45 Kvalitetssållning: poäng
20:00 Slutresultat

11 gillningar

KONE – kvalitetsbolag till rimligt pris?
Finlands historiskt största företagsköp har inte gett någon skjuts åt KONEs aktiekurs. Investerare ser att storaffären ökar bolagets riskprofil.

Jag skrev en analys om bolaget för Salkunrakentaja.

-KONE blir en ny global marknadsledare
-Betydande synergifördelar, särskilt inom service
-Service och modernisering drar fortfarande
-Inget ljus i tunnlens slut ännu på den kinesiska marknaden
-Orderingången överträffade prognoserna
-Kvalitetsbolagets värdering är rimlig

17 gillningar

Kones finanschef Ilkka Hara berättade om sitt bolag som investeringsobjekt​:slightly_smiling_face:\n\nKONE sijoituskohteena | Pörssisijoittajan viikko 11.9.2026 - Inderes

5 gillningar