JP Morgan motiverar höjningen av riktkursen från 65 till 70 €, kopplat till Thyssen-affären, en ”transformativ” sådan.
Intressant poäng, ett objekt mer bekant än vanligt för Kone:
Med tanke på att Kone tidigare försökte förvärva TKE år 2020 och genomförde en omfattande due diligence inför TKE:s tidigare planerade börsnotering, sade analytikern att han inte hade ”någon anledning att tvivla på ledningens förtroende för att erhålla alla nödvändiga myndighetsgodkännanden samtidigt som man bevarar den strategiska logiken bakom samgåendet”
Här är en bolagsanalys om Kone från Aapeli efter Q1-resultatet och jätteaffären
Vi upprepar rekommendationen minska för KONE och vår riktkurs på 56 euro. Bolagets Q1-resultat var i linje med förväntningarna, men huvudfokus låg på den historiska sammanslagningen med TK Elevator. Vi anser att affärens industriella logik är mycket tydlig, men det råder osäkerhet kring dess slutgiltiga form och tidtabell i och med konkurrensmyndigheternas prövning. Dessutom väntar en omfattande integrationsprocess om sammanslagningen genomförs. Sammantaget anser vi att det handlar om en balansgång mellan ökad långsiktig potential och risker på medellång sikt. Vid en helhetsbedömning anser vi att riskerna väger tyngre, liksom den neutrala värderingen av det självständiga KONE.
Kan det vara så att många analytiker i sina rekommendationer lägger stor vikt vid riskerna under de närmaste åren, medan vissa räknar ända fram till 2030-talet?
Igår den 7.5 började institutionerna (instikat) sälja Kone i större utsträckning under kvällen. Tills vidare har stödnivån hållit sig vid 52 euro. Vi får se om den ligger kvar där eller om vi rör oss ner mot nivåerna 50–51,5.
Igår den 8 maj fortsatte de institutionella försäljningarna och Kones aktie stannade på 51,14 euro. Nu återstår det att se om stödnivån håller vid 51 euro under den kommande veckan, det vill säga om det finns tillräckligt med köpare på den nivån. Aktien prissätts nu om av de stora “spelarna”. Jag tror dock att vi säkerligen är ganska nära kursbotten, även om vi tillfälligt skulle besöka ännu lägre nivåer.
De flesta analytiker har ännu inte uppdaterat sina offentliga rekommendationer. Den enklaste förklaringen är att offentliggörandet av fusionen trots allt inte innehöll någon stor, uppenbar förändring som omedelbart skulle ha ändrat uppfattningarna i någon riktning. En tolkning är att om fusionen inte är en positiv drivkraft, så måste den vara negativ.
Sant. Den extra bolagsstämman i juni och särskilt Kones Q2/Q3-resultatrapporter kommer att ge analytiker och investerare den tilläggsinformation de behöver. Aktien och riskerna prissätts nu om, men jag tror att det största säljtrycket från institutionella investerare är över, åtminstone tillfälligt, efter den kommande veckan. Frågan är om stödnivån för aktien då ligger på 50–51 euro, vilket jag själv tror även om vi tillfälligt kan gå ännu lägre.
Här är Aapelis kommentarer från KONEs analytikersamtal, där man särskilt avhandlade TK Elevator-arrangemanget.
KONE anordnade i onsdags ett frågestundssamtal för analytiker med fokus på samgåendet med TK Elevator. I samband med samtalet framkom ytterligare information om affären. Den mest betydande uppgiften var att bolaget bedömer att man kommer behöva göra vissa avyttringar (divestments), men att dessa inte kommer att påverka de eftersträvade synergierna. I övrigt förblev huvudpunkterna i stort sett oförändrade i detta skede av processen. Samtalet har ingen omedelbar inverkan på våra prognoser eller vår syn på bolaget.
Okej, så i morgon är det den första stora dagen (big day), då Kones extra bolagsstämma äger rum med start kl. 10.00.
Förhoppningsvis får vi höra något positivt från Kones ledning gällande TK Elevator-affären. Marknaden med sina investerare, och i synnerhet institutionerna, vill gärna ha mer information om eventuella avyttringar (divestoinnit) och synergier. Allt hänger naturligtvis i slutändan på konkurrensmyndigheterna och särskilt på Schindler – hur “svårt” de vill göra samgåendet genom att överklaga affären. Vi är säkert långt inne i år 2027 innan vi får de slutgiltiga besluten, men som jag sade i början hoppas jag att Kones ledning redan i morgon kan berätta något positivt relaterat till affären. Detta skulle dämpa investerarnas värsta farhågor. Trots allt ser jag med spänning fram emot vad Kone har att berätta för oss. I morgon eftermiddag är vi redan en liten aning klokare.
Kones affär med TK Elevator godkändes idag som förväntat. Utfallet från dagens bolagsstämma var svagt positivt. Det slutgiltiga beslutet från konkurrensmyndigheterna låter ännu vänta på sig, men enligt Kones ledning har avyttringar och synergier redan beaktats i förväg. Omsättningen i Kone-aktien var ganska låg idag, även om cirka 70 % av hela dagens volym kom i slutauktionen. Kones slutkurs blev 50,82 euro. Stödnivån för Kone-aktien har i veckor legat på 50–51 euro. Institutionerna har omstrukturerat sina positioner efter den 29 april, men aktien har inte legat under 50-eurosnivån mer än tillfälligt. De närmaste veckorna får utvisa hur institutionerna agerar med sina positioner. En större kurspåverkan väntas först i samband med Q2, då mer information om affären m.m. blir tillgänglig. Det slutgiltiga beslutet från konkurrensmyndigheterna väntas dröja långt in på nästa år. Det här kommer nog att bli bra, och för att citera Jussi Herlin: “En affär är bra när alla parter bara är lite nöjda med den”. Själv har jag nu satsat “stort” på Kone och litar på att familjen Herlin har gjort ett grundligt bakgrundsarbete i frågan.
Vad anser forumet om Kones växande skuldbörda? Baserat på vad jag googlat fram skulle nettoskuld / EBITDA ligga på ~4x efter affären. Kone verkar inte ha någon specifik målnivå för skuldsättningen, förutom att bibehålla en god kreditvärdering.
I sig är den ledande hisstillverkaren och serviceaffären intressanta, men den ökade skuldbördan medför ett snäpp extra risk.
Kone ser nu ut att handlas under sitt 10-åriga genomsnitt för EV/EBIT.
Här är Aapelis förhandskommentarer inför Kones delårsrapport den 22 juli :)\n\n> Vi förväntar oss att bolaget har fortsatt sin operativa marginalförbättring, även om det rapporterade resultatet tyngs av engångskostnader kopplade till TK Elevator-arrangemanget. Utöver siffrorna riktar vi särskilt fokus mot kommentarer om hur storaffären fortskrider samt marknadsutsikterna.\n\nKONE Q2’26 -ennakko: Marginaaliparannus jatkunee TKE-järjestelyn varjossa - Inderes
KONE rapporterar Q2 om bara två dagar, och estimaten pekar på en stabil tillväxt i både omsättning och marginaler.
Åtta investerare har redan delat med sig av sina prognoser – men vad tror du? Kommer KONE att leverera i linje med förväntningarna, eller kommer de att överraska marknaden?
Skicka in ditt eget estimat, jämför din prognos med Pinpoints konsensus och se alla detaljer här:
Kone-aktien har länge varit i ett så kallat vänteläge. Förhoppningsvis får vi höra något positivt från bolagsledningen redan idag i samband med Q2-rapporten gällande TK Elevator-affären. Institutionella investerare har åtminstone hittills balanserat om sina portföljer nästan dagligen.
Stark tillväxt i orderingången, lönsamheten fortsatte att förbättras
April-juni 2026
Orderingången ökade med 10,6 % till 2 562,3 (4-6/2025: 2 316,2) miljoner euro. Med jämförbara valutakurser ökade orderingången med 10,9 %.
Omsättningen ökade med 3,1 % till 2 937,6 (2 850,1) miljoner euro. Med jämförbara valutakurser ökade omsättningen med 3,4 %.
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 322,2 (338,0) miljoner euro, vilket motsvarar 11,0 % (11,9 %) av omsättningen. Det justerade rörelseresultatet (adjusted EBIT) uppgick till 369,9 (347,2) miljoner euro, vilket motsvarar 12,6 % (12,2 %) av omsättningen.*
Kassaflödet från den löpande verksamheten (före finansnetto och skatter) uppgick till 436,4 (364,4) miljoner euro.
För mig var det mest intressanta med rapporten egentligen inte marknaden för nyutrustning eller detta kvartals marginaler, utan hur mycket Kone pratade om uppkopplade enheter, förebyggande underhåll och digitala verktyg. Det torde också, efter integrationen av TKE-affären, vara den pusselbit där synergier så småningom kommer att realiseras.
Jag tror själv att det är precis här som Kones största långsiktiga konkurrensfördel kan ligga. Ju fler uppkopplade hissar och rulltrappor Kone har under underhåll, desto mer data samlas in. Och ju mer data man har, desto mer kan man använda artificiell intelligens för att förutse fel, optimera underhållsbesök och göra installatörernas/serviceteknikernas arbete mer effektivt, vilket i sin tur fördjupar konkurrensfördelen. Här ser jag den nätverkseffekt som, i kombination med regleringen kring underhåll av dessa enheter, är skälet till att jag är långsiktig ägare.
Därför följer jag kanske med störst intresse hur Kone lyckas utnyttja data och AI i sin serviceverksamhet. Om de lyckas bättre än konkurrenterna tror jag att det förr eller senare kommer att synas även i lönsamheten. Om någon har insikter eller kanske till och med konkreta fakta om hur Kone klarar sig mot Otis på detta område, vore det intressant att höra.
Är inte Kone redan nu marknadsledare när det gäller användningen av data och AI bland de s.k. tre stora? Eller har jag fel, rätta mig om jag har det! Om allt går enligt planerna med integrationen i framtiden kommer klyftan till Schindler och Otis alltså bara att fortsätta växa, förutsatt att de andra inte gör ett enormt digitalt språng.
Aapeli har publicerat en bolagsanalys av Kone efter att Q2-resultatet presenterats
KONEs Q2-resultat hamnade något under förväntningarna, men den tvåsiffriga tillväxten i orderingången överträffade prognoserna tydligt. Bolagets guidning och marknadsutsikter förblev oförändrade, och prognosjusteringarna var små. Det framkom inte heller någon väsentlig ny information om TK Elevator-arrangemanget, och enligt vår bedömning fortsätter situationen att vara en balansgång mellan långsiktig potential och medelfristiga risker. I och med den senaste tidens kursnedgång ser vi dock att vågskålen har vänt till den långsiktiga potentialens fördel och vi höjer vår rekommendation till öka (tidigare minska). Med hänsyn till jämförelsevärderingar och inflationsrisker har vi höjt vårt avkastningskrav något, vilket gör att vi trots allt sänker vår riktkurs till 52 euro (tidigare 56 euro).
Citat från analysen:
Orderingången överträffade prognoserna tydligt
Den rapporterade orderingången (2 562 MEUR, +10,6 % y/y, +10,9 % y/y med jämförbara valutakurser) överträffade däremot tydligt både våra (2 386 MEUR) och konsensus förväntningar (2 424 MEUR). Enligt bolaget ökade orderingången med jämförbara valutakurser tydligt (5–10 %) för nybyggnadslösningar och avsevärt (över 10 %) inom modernisering. Geografiskt växte orderingången med tvåsiffriga tal med jämförbara valutakurser utanför Kina, där orderingången sjönk markant. Utvecklingen i Kinas marknad för nyinstallationer fortsatte därmed att utgöra en bromskloss. Marginalen på de mottagna orderna sjönk något jämfört med motsvarande period föregående år.
Kassaflöde och finansiell ställning på sedvanligt stark nivå
Under H1 uppgick KONEs operativa nettokassaflöde (inkl. betalningar av leasingskulder) till 615 MEUR (H1’25: 536 MEUR) och det fria kassaflödet efter förvärv uppgick till 540 MEUR (H1’25: 442 MEUR). Vid kvartalets slut hade bolaget en tydlig nettokassa (246 MEUR).