Klarna Holding AB

Teksten nedenfor ser tilbage på dengang, Klarna var en af fintech-stjernerne under hypen i 2021, men dengang var værdiansættelsen efter manges mening for høj. Forfatteren mener, at situationen har ændret sig; da børsnoteringen (IPO) fandt sted i 2025, lå prisen på omkring 57 dollars, men kursen er siden da faldet til omkring 15 dollars.

Forfatteren understreger, at Klarna ikke længere blot er en ”køb nu, betal senere”-tjeneste, men har udvidet til at være en digital bank, der blandt andet tilbyder kort, opsparingskonti, en shopping-app og endda sin egen annonceplatform.

Virksomheden har nu 118 millioner brugere og næsten en million forhandlere, og desuden steg omsætningen sidste år til omkring 3,5 milliarder dollars. Væksten understøttes også af kunstig intelligens (AI), som efter sigende har fået omkostningerne til at falde drastisk.

Ifølge forfatteren kan markedet nu være for pessimistisk; virksomheden vokser stadig hurtigt, og balancen er fyldt med kontanter. Han indrømmer, at der selvfølgelig er risici, for eksempel i forbindelse med tab på udlån, konkurrence og regulering, men til de nuværende priser ser forholdet mellem afkast og risiko attraktivt ud i hans øjne.

Jeg har holdt øje med Klarna i årevis. Det var en af de europæiske tech-historier, som alle talte om under hype-cyklussen i 2021, da Softbank og andre pumpede værdiansættelsen op på næsten 46 milliarder dollars. Dengang holdt jeg mig væk – tallene hang ikke sammen til den pris. Hurtigt frem til marts 2026: Klarna gik på børsen i september 2025 til tæt på 57 dollars pr. aktie, aktien er siden da faldet til omkring 15,70 dollars, markedsværdien ligger på omkring 6 milliarder dollars, og pludselig ser regnestykket meget anderledes ud.

Jeg vil gerne være gennemsigtig: Jeg købte Klarna-aktier i intervallet 13–14 dollars til både Wikifolio og Haas invest4 innovation fund. Den position er allerede en smule i plus, men lad mig forklare, hvorfor jeg mener, at dette er et af de mest overbevisende fintech-setups på markedet lige nu, og også hvorfor denne mulighed overhovedet eksisterer.

4 Synes om