FA:s Julnöt

I allt julstök kring att bli rik höll Masse-tomten nästan på att helt glömma bort att det behövs lugn och lättsamhet inför helgen. Här är därför Masses julgåta till alla på forumet:
Vem var Greklands finansminister under landets krisår för ett tag sedan?
A) Demis Bankropsis? eller
B) Kostos Katastrofalis? eller
C) Iannis Persaukis? eller
D) Någon annan.

Det rätta svaret hittas inte på Wiki eller Google utan är helt uppenbart om man bara inser det. Svaret räknas som rätt endast om man också kan motivera det kort och koncist.

Nu är det bara att sätta geniknölarna i arbete. Det rätta svaret kommer här på forumet på julaftonskvällen. Samtidigt berättar den alltid lika gåtfulle farbror Masse för er hurdana ni är som människor…

God jul, Ho, Ho! :smiling_face_with_three_hearts:

11 gillningar

Tack för den roliga nöten!

Jag svarar D), Kuppas Massis (och som medhjälpare Jyrki Katalainen)

Motivering: Katalainen var naiv. Även din plånbok tömdes av denna Massis.

Var svaret tillfredsställande? Hur är jag? Förtjänar jag en titel?

Tog en stund att inse vad FA var :smiley:

Masse-farbror (Masse-pukki) blir nu översköljd av både officiella och inofficiella tipsförfrågningar för att lösa gåtan. Tyvärr har farbror i denna fråga, med investeringstermer sagt, en fullständig “lockup” fram till julaftonskvällens lösning, så farbror kan bara önska er alla smidiga hjärnor, nötter och lite glögg också. Om årets nedförsbacke började irritera, så hjälper ett par julglögg: till och med för farbror började alla skulder kännas som fordringar efter den tredje::slight_smile:

Jul, jul …

1 gillning

I väntan på det :grin:

Joko joko @Masse

Masse är nog på riddarhusets julfest och har glömt allmogen

3 gillningar

Masse, många börjar redan vänta på FA:s tal. Skynda dig innan glöggen stiger för mycket i huvudet på folk :smirking_face:

Jaha. På nötavdelningen verkar julgänget redan vara ganska hett, så det är dags att avslöja det rätta svaret och dess enda korrekta härledning. Rätt svar är naturligtvis D, alltså någon annan, vilket inte är så svårt att dra slutsatsen, men VARFÖR?

Den korrekta motiveringen till svaret uppstod naturligtvis inte genom att man letade upp den dåvarande grekiske finansministerns namn i någon KVG-liknande apparat, utan lösningen är naturligtvis den som blir kvar genom elimineringsmetoden, för man får inte döma eller placera någon människa, inte ens en stackars grekisk pojke, i någon kategori enbart baserat på namnet!

Farbror är mycket ledsen om forumisternas ibland rastlösa och lite smutsiga fantasi började spela spratt på vägen och alternativen A-C kom upp i tankarna. Bort med det från er. Nyår är en bra tid att bättra sig.

Nå, sedan kommer farbrorns bedömning av hur ni är som människor. Hur kan farbror i all världen, baserat på en enda nöt och ert eventuella svar (som farbror alltså inte ens vet), dra några slutsatser om er som människor? Mina kära unga, även här är lösningen uppenbar, men ni ser den bara inte. Det är TIDEN. Ja, alltså det ögonblick då var och en av er läser eller läste denna Masse-farbrors analys. Ni kan grovt delas in i tre grupper:

1. De som är helt kroniskt beroende av två Massar (alltså Masse och masse, i denna ordning), som t.ex. alla som redan rastlöst väntade på Nöten ovan och kommenterade. Och naturligtvis evangelisten VP, även om han inte skulle erkänna det direkt. För all del: nu, just nu, är årets största festkväll och ni bara hänger hela kvällen på Indes forum och funderar på några av Massens rastlösa nötter!! Farbror skulle kunna säga, skaffa ett liv, men å andra sidan, är alternativen ens bättre? Ibland är det bara så himla kul att leva i bubblan. Och å andra sidan är ni Finlands finansvärlds räddare, ni är alltid “on call” och redo att bli rika och rädda ert hemland från finanskrisen. Det kan kallas uppoffring. Någon måste offra sig för denna karriär också. Du bestämmer om du är en av dem.

2. De som är ganska illa beroende av två Massar (alltså masse och Masse, i denna ordning), vilka utgör majoriteten av besökarna på detta forum. Förbannat hycklande, julmiddag och presenter måste tydligen fixas först och sedan kan man snabbt titta på Nötens lösning, när t.ex. barnen redan sover. Självbedrägeri. Majoriteten ber om ursäkt vid julbordet, rusar till toaletten med mobilen och plockar fram Nötens lösning. Så går det bara till. Nå, ni tänker åtminstone ibland på pengar före farbror, därav ovanstående beroendeordning.

3. De övriga, som hederligt vägrar att gå till hela det förbenade forumet på julaftonskvällen, men sedan under julnattens småtimmar, när alla andra sover, blir frestelsen oemotståndlig. Ett snabbt besök, ett grymtande och en svordom att aldrig mer gå till forumet. Sådana personer är i ett dolt beroende och det kan faktiskt ta hårdast på psyket, för ibland är det bara bra att erkänna fakta och beroenden.

Så här avslöjade era små synder, tiden ni tillbringar med Massens prat, ganska mycket om er mänskliga natur. Någon kanske hamnar på denna nötavdelning först efter helgerna och börjar skratta åt det hela. Bra så, men det finns en risk att man börjar hamna på avdelningen igen – mycket snabbare än sannolikhetsberäkningen skulle tillåta…

Trevlig fortsättning på helgen. Nu kommer Masse-farbror inte att göra några nya nötter i år, så att ni i lugn och ro kan låta de gamla smälta. Det nya året kan föra med sig nya investeringar och nya trick.

Masse-farbror, FA

11 gillningar

Snart börjar paniken slå till, när allas älskade, välbekanta och trygga Julnöt ännu inte har släppts. Har @Masse verkligen inte glömt sin viktiga uppgift som skapare av svåra gåtor till vårt förtret? :pensive:

5 gillningar

Jaha, de tidigare meddelandena var ju redan från 2018!

Nåja… Vet inte var jag ska börja. Församlingen har krossats med ett mäktigt dekret. Redan i oktober 2019 skrev farbror Masse följande i Nordea-tråden:
"
Sauli_Vilen:

NukkeNukuttaja:

Analytiker är också bara människor, eller hur?

Jag kan bekräfta detta påstående :joy:

Ärkebiskopen är nu lite blygsam. Efter att ha följt Indes adel i åratal och därigenom fyllt församlingens kassakista till bredden, skulle farbror Masse, församlingsledaren, vara redo att lägga till prefixet “över-” till definitionen av människa för några Indes-medlemmar. Detta kräver naturligtvis fortfarande församlingsrådets godkännande, men förslaget har redan lämnats in.

Farbror återkommer till ämnet, senast under den efterlängtade “Masse’s julnöt 2019”! "

Då var allt fortfarande bra, farbror skissade på en klurig och svår julnöt för Indes övermänniskor i lugn och ro, tills plötsligt, Verphu, evangelisten, budbäraren för Masse-adeln, kontaktade honom privat: Masse och Masses församling hade bannlysts på obestämd tid!!

Inte ett ord mer på forumet om församlingen. Inga närmare förklaringar och naturligtvis ingen överklagningsrätt för farbror. Kanske någon humorlös hedning hade blivit irriterad, adeln blivit rädd och församlingen bannlystes. Allt detta kan Verphu bekräfta för er, om han så önskar.

Efter långa förhandlingar fick farbror i alla fall fortsätta, men alla referenser till församlingen skulle omedelbart upphöra. Farbror blev ganska deprimerad, eftersom julnöten skulle ha handlat just om församlingens adel och farbrors presentation av Indes första övermänniskor. :relieved:

Faktum är att farbror nu tar en ganska stor risk med denna text också, eftersom församlingen nämns vid namn. Men det var tvunget att göras, eftersom forumets lojala vänner till Masse och Masse ropar efter julnöten, Masse och Masse i olika trådar. Kanske nästa decennium kan förändra allt. Vem vet.

Farbror Masse, FA, nu är åtminstone julen svart både på jorden och i själens vrår

26 gillningar

Synd. Massas meddelanden har tillfört en trevlig lättsamhet, någon skulle kunna säga underhållning, till detta forum som ofta går över till tjat.

16 gillningar

Det är synd, för även jag tycker att Massens meddelanden har bidragit med en trevlig lätthet till annars ibland alltför allvarliga diskussioner. Jag förstår att man inte nödvändigtvis vill ha sådana religiösa referenser här, även om de alltid framförts med fullständig humor. Dessutom måste jag tyvärr konstatera att diskussionskvaliteten delvis har sjunkit och blivit mycket mer negativ än tidigare. Men det finns fortfarande fantastiska diskussioner här ibland, och det är bra att vi på sistone har fått allt fler företagsrepresentanter till detta forum.

13 gillningar

Jag minns att Greklands finansminister var herr Tsäkälotoss… :wink:
God Jul till Masse och hela “gänget”!

2 gillningar

God jul till Masse och menigheten som tillber Masse.

Vissa blir verkligen arga av ren småaktighet om farbror Masse har börjat irritera dem.

10 gillningar

Nu är jag lite ledsen över detta, måste jag erkänna :cry: Jag skulle önska någon form av förtydligande av situationen, särskilt varför en sådan åtgärd har vidtagits, dvs. på vilka grunder dina texter i sin tidigare form inte skulle tillhöra forumet, särskilt när den humoristiska tonen är så tydlig för mig :(\nMen till Masse önskar jag en riktigt god jul trots allt :heart:

13 gillningar

Detta skulle man förstås inte säga högt om det handlade om en riktig religiös sekt, men jag gör nu antagandet att det inte handlar om någon verklig religiös sekt: församlingen borde tas “underground”, hemliga möten en gång i månaden, offergåvor, hemliga ritualer, rekrytering av nya medlemmar enligt rekommendationsprincipen, rättrogen utbildning för sektmedlemmar, favorisering av sektmedlemmar i arbetslivet etc. Och på så sätt bygga upp en ny grupp av börsrika kapitalister i Finland, som skulle förhindra Finlands tillbakagång till att bli en dotterbolagskoloni.

Om en sådan grupp redan existerar och jag inte är en del av den, så kommer jag säkert aldrig att få veta det. Men det gör inget, god jul till forummedlemmarna!

4 gillningar

Och gnällspikarna har besegrat inden, och inde Massen. Så här faller dominobrickorna till slut över humorvännerna :smiley:

5 gillningar

“låt oss göra forumet sämre tillsammans” jippi..

2 gillningar