Att investera i Kinas börs

Tron börjar vackla i allt, utom i Kina och socialismen, så jag skulle vilja kasta mina besparingar på den kinesiska börsen härnäst. BYD Company kan köpas via Mandatum Trader från antingen Shenzhens eller Hongkongs börser. Jag har redan pratat med AI om ämnet, och den tipsade om att handel i Hongkong i princip är mer okomplicerad, billigare och mindre känslig för t.ex. politiska risker för en västerlänning. Det verkar dock som att, till skillnad från vad Grok uppskattade, BYD kan köpas något billigare på fastlandskina än i Hongkong, och det verkar som att kostnaderna faktiskt är högre i Hongkong.

Finns det kunskap, information och erfarenhet? Är någon av börserna en sämre idé, blir det krångliga utredningar med t.ex. skattemyndigheten, kommer utdelningarna fram utan dubbelbeskattning osv? Jag har aldrig tidigare investerat i Kina i något annat än mat och öl.

1 gillning

Jag svarar nu mig själv, eftersom inga andra svar kom, då kanske någon annan också är intresserad av ämnet. Jag öppnade en liten position på Kinas Shenzenbörs i morse, och jämförde Hongkongbörsen och Shenzenbörsen med varandra i ljuset av de villkor som Mandatum Trader visade, med BYD Company ltd. som exempelaktie.

Här är de allmänna villkoren för Shenzenbörsen: handelspost 100 aktier (även om jag inte vet om det har praktisk betydelse, då minimistorleken för en affär ändå anges som 1 aktie), priset för en handelspost blir med BYD:s nuvarande kurs ca 4900 euro. Ordern måste vara en limitorder, och en godkänd order kan inte ändras. Handelstiderna är finsk tid, 2 x 2 timmar per dygn, kl. 4.30-6.30 och kl. 8-10.

IMG_7614

Kostnaderna presenteras här så att aktien först köps, sedan säljs till samma pris och med samma valutakurs, då blir de sammanlagda köp- och säljkostnaderna 0,71 %.

IMG_7615

Sedan till Hongkongbörsen. Där ska man enligt uppgift handla i handelsposter, det vill säga minimistorleken för en order är 500 aktier och europriset för en handelspost med BYD:s nuvarande kurs är ca 26200 euro. Ordern kan vara av annan typ än en limitorder, och börsens öppettider är längre, 4.30-7.00 samt 8-11 finsk tid.

IMG_7616

Med en liknande formel som på Shenzenbörsen är de sammanlagda köp- och säljkostnaderna 0,95 %, här tillkommer även Hongkongs stämpelskatt.

IMG_7617

Som ett resultat av denna jämförelse valde jag alltså att köpa BYD från Shenzenbörsen, storleken på handelsposten var en betydande faktor, och det hade också betydelse att aktien av någon anledning för närvarande är betydligt dyrare i Hongkong, 52,4 euro, medan priset på Shenzenbörsen är 49,1 euro, det vill säga aktien är 7 % dyrare i Hongkong.

En helt annan sak är om det lönar sig att köpa BYD, gör inte som jag gör, utan gör som ni anser vara klokt. Mina skäl för att köpa BYD är att det är ett företag som på många sätt har potential att rida på teknikens utvecklingsvåg till betydande tillväxt från nuvarande nivå, det har mångsidig produktion i egna händer, och P/E-talet 26 är lågt med tanke på dessa faktorer. Det verkar finnas en egen tråd om företaget här, där man kan analysera mer i detalj vad som är sant och sannolikt och vad som inte är det osv. Jag läser gärna andras åsikter också, inte bara mina egna, som är ganska nära att baseras på en metod där en apa kastar pil i förhållande till riktiga analyser.

6 gillningar

I Hongkong varierar börspostens storlek beroende på företag och bestäms av företaget självt (dock minst 10 och högst 10000).

Några exempel:

  • Tencent börspost 100, med nuvarande kurser är posten 5800€
  • CK Hutchison Holdings börspost 500, med nuvarande kurser är posten 2500€
  • Hang Seng Bank börspost 100, med nuvarande kurser är posten 1240€
  • Xiaomi börspost 200, med nuvarande kurser är posten 1230€

De planerar möjliga ändringar av detta någon gång:

2 gillningar

I Hongkong tas ingen källskatt ut på utdelningar alls.

På fastlandet i Kina tas källskatter ut och procenten beror på olika faktorer.

Den tillämpliga beskattningen baseras på bolagets skattemässiga hemvist och i dessa finns ofta många olika lösningar eller upplägg, men 59% av bolagen på Hongkongbörsen har sin hemvist på Caymanöarna, 17% på Bermuda, 14% på fastlandet i Kina och 8% i Hongkong. Resten är blandade.

(Webb-site är en sida som drivs av investeraren David Webb och som innehåller rikligt med data relaterat till HK-börsen.)

1 gillning

Låt oss nu också fråga, förutom om Folkrepubliken Kina, även om Republiken Kina, det vill säga Taiwan. Jag öppnade ett användarkonto och ett värdepapperskonto hos Interactive Brokers för att kunna köpa och äga taiwanesiska aktier, eftersom jag inte hittade dem hos Nordnet, Mandatum eller Degiro. Jag har ännu inte satt in en enda krona på IB-kontot, än mindre köpt aktier, men om jag nu skulle köpa taiwanesiska aktier därifrån, hur skulle beskattningen av utdelningar se ut? Har någon praktisk erfarenhet? Ni får också gärna berätta om allmänna erfarenheter av IB, om ni har använt det.