Jag svarar nu mig själv, eftersom inga andra svar kom, då kanske någon annan också är intresserad av ämnet. Jag öppnade en liten position på Kinas Shenzenbörs i morse, och jämförde Hongkongbörsen och Shenzenbörsen med varandra i ljuset av de villkor som Mandatum Trader visade, med BYD Company ltd. som exempelaktie.
Här är de allmänna villkoren för Shenzenbörsen: handelspost 100 aktier (även om jag inte vet om det har praktisk betydelse, då minimistorleken för en affär ändå anges som 1 aktie), priset för en handelspost blir med BYD:s nuvarande kurs ca 4900 euro. Ordern måste vara en limitorder, och en godkänd order kan inte ändras. Handelstiderna är finsk tid, 2 x 2 timmar per dygn, kl. 4.30-6.30 och kl. 8-10.

Kostnaderna presenteras här så att aktien först köps, sedan säljs till samma pris och med samma valutakurs, då blir de sammanlagda köp- och säljkostnaderna 0,71 %.

Sedan till Hongkongbörsen. Där ska man enligt uppgift handla i handelsposter, det vill säga minimistorleken för en order är 500 aktier och europriset för en handelspost med BYD:s nuvarande kurs är ca 26200 euro. Ordern kan vara av annan typ än en limitorder, och börsens öppettider är längre, 4.30-7.00 samt 8-11 finsk tid.

Med en liknande formel som på Shenzenbörsen är de sammanlagda köp- och säljkostnaderna 0,95 %, här tillkommer även Hongkongs stämpelskatt.

Som ett resultat av denna jämförelse valde jag alltså att köpa BYD från Shenzenbörsen, storleken på handelsposten var en betydande faktor, och det hade också betydelse att aktien av någon anledning för närvarande är betydligt dyrare i Hongkong, 52,4 euro, medan priset på Shenzenbörsen är 49,1 euro, det vill säga aktien är 7 % dyrare i Hongkong.
En helt annan sak är om det lönar sig att köpa BYD, gör inte som jag gör, utan gör som ni anser vara klokt. Mina skäl för att köpa BYD är att det är ett företag som på många sätt har potential att rida på teknikens utvecklingsvåg till betydande tillväxt från nuvarande nivå, det har mångsidig produktion i egna händer, och P/E-talet 26 är lågt med tanke på dessa faktorer. Det verkar finnas en egen tråd om företaget här, där man kan analysera mer i detalj vad som är sant och sannolikt och vad som inte är det osv. Jag läser gärna andras åsikter också, inte bara mina egna, som är ganska nära att baseras på en metod där en apa kastar pil i förhållande till riktiga analyser.