De flesta tankesmedjor (CSIS, RAND, IISS etc.) bedömer sannolikheten för en kinesisk militär attack mot Taiwan till cirka 10–20 % under de kommande åren. Min egen magkänsla säger att sannolikheten är betydligt högre. Jag förväntar mig att Kina inleder en eskalering år 2027. Detta behöver inte nödvändigtvis innebära en omedelbar landstigning, utan kan vara en sjöblockad, begränsad militär press, cyber- och informationskrigföring i kombination med störningar i handelsvägarna, eller något däremellan.
Varför 2027?
-
Xi Jinping har gett sin folkarmé det officiella målet att vara ”grundläggande redo för en Taiwan-operation senast 2027”. (Samma år firar även PLA sitt hundraårsjubileum) När statsledningen inte längre får tillräcklig legitimitet från ekonomisk tillväxt och framtidslöften, flyttar den fokus till ett yttre hot eller en historisk uppgift.
-
USA:s beroende av Taiwans halvledare är fortfarande uppenbart 2027. Dessutom tar det tid att fylla på vapenlager som tömts under kriget i Ukraina, och man har ännu inte hunnit bygga en egen förädlings- och separationskedja för sällsynta jordartsmetaller som är beroende av sköra leveranskedjor. USA skulle inte vilja ha en lång och utdragen konflikt med Kina – åtminstone inte ännu år 2027.
-
Ryssland efter kriget i Ukraina kommer år 2027 att fortsätta att hålla Europas uppmärksamhet riktad mot sig genom sin pulserande krigsekonomi – synkroniserat med Kinas strategiska fönster. Västvärldens förmåga att svara på en Taiwan-kris försvagas. Om fred och Rysslands pulserande krigsekonomi kan man förstås inte säga något säkert nu…
Hur reagerar börsmarknaderna?
En attack mot Taiwan skulle förmodligen ha betydligt större effekter på globala produktionskedjor än kriget i Ukraina. Marknadsreaktionen skulle knappast vara en ”COVID-liknande V”, utan snarare att likviditeten snabbt skulle försvinna i en ful initial panik. Under en långsam, volatil återhämtning skulle många företag och tillgångsslag uppleva en mer permanent re-rating. Energi, försvar och vissa råvaror skulle förmodligen stiga något.
Jag skulle vilja höra andras åsikter, särskilt om dessa frågor som är relevanta för investerare:
1. Vilka leveranskedjor skulle kollapsa först?
2. Vilka enskilda företag skulle dra störst nytta av västvärldens påtvingade självförsörjning? Vilka skulle förlora?
3. Finns det redan nu signaler på marknaden som tyder på detta scenario?
Jag söker inte ett entydigt svar på ”blir det bråk eller inte”, utan snarare hur denna risk sakta borde börja prissättas i investeringsbeslut, eller borde den ens det?
Institutioner har förmodligen redan tankesmedjornas samlade åsikter inmatade i sina system för säkerhets skull. Må forumets svärmintelligens fungera som en tankesmedja för privatinvesterare – för säkerhets skull.
Alla åsikter, absolut även motsatta, är välkomna! Hoppas vi får igång en diskussion.