Morgonens börser (Asien)

Asiatiska börser stänger tidigt och får här relativt lite uppmärksamhet jämfört med USA:

Själv kollar jag varje morgon Nordnets marknadsöversikt för förändringar i det allmänna indexet och min egen bevakningslista. Tokyo stänger åtminstone under vintertid redan klockan 8. Hong Kong är öppet lite längre. Andra möjligheter erbjuds till exempel av de australiska och singaporianska börserna.

Man kan enkelt investera åtminstone via Mandatum, där transaktionskostnaderna enligt mig är rimliga. Utdelningbeskattningen borde åtminstone med Japan gå rätt direkt via dem. Angående utdelningar från Hong Kong / Kina kan jag ännu inte säga hur det går. Singapore tar ingen källskatt alls. Australien är däremot, så vitt jag förstår, dåligt för utdelningsinvesterare, eftersom det går för mycket källskatt, men rätta mig om jag har fel. Annat att notera är minimiantal. Till exempel i Tokyo höjer 100 stycken minimiantalet för vissa aktier som Sony ganska mycket.

Var och en gör sina egna val om det finns skäl att ge sig ut på äventyr på de asiatiska börserna. I mina ögon finns där fortfarande aktier med rimliga värderingsnivåer, och till exempel investerade Buffett för en tid sedan mer rejält i japanska aktier. I min egen portfölj finns för närvarande Yamaha Motor & Itochu Corporation från Japan och Olam International & Wilmar från Singapore. Jag följer dock inte marknaden på djupet, utan för mig är det i princip långsiktiga passiva utdelningsinvesteringar.
Finns det andra här som investerar direkt i Asien och vad finns i era portföljer eller på era bevakningslistor?

20 gillningar

China Telecom och Alibaba finns med på Hongkongbörsen och Hongkong Land på Singaporesbörsen. Dessa är mer “köp och glöm”-aktier, och jag följer inte börsen särskilt aktivt.

1 gillning

Det väcker lite intresse, vilket inte är en överraskning. Om jag vore en handlare skulle jag definitivt undersöka asiatiska börser i hopp om mindre konkurrens. Kanske till och med en möjlighet för finska investerare, förutsatt att intresset är lika litet på andra håll?

Ärligt talat är den japanska börsen intressant. Många investerare har gett upp på den som ett land med nollavkastning och baserat på tidigare avkastning, men under ytan finns många intressanta fall med bra värderingsmultiplar och starka globala tillväxtfaktorer. Nintendo är ett sådant fall som jag missade bara för att köp av aktien krävde att jag ringde Nordnets mäklare, vi millennials, herregud :man_facepalming:

Jag har visserligen en personlig koppling till det, eftersom jag behärskar språket på en måttlig nivå (definitivt inte officiella dokument eller investeringsmaterial, eftersom det kräver N1+++), och jag kommer förmodligen att bo i landet någon gång i mitt liv.

6 gillningar

Jag har asiatiska fonder, så på morgonen kollar jag i vilken riktning indexen går – det brukar också visa ganska bra fondens riktning. Nu har dock det senaste värdet för Shanghai Composite inte uppdaterats sedan den 10.2.

Kineserna firar nyår 11-17 februari.

1 gillning

Javisst ja, naturligtvis​:rofl:. Jag läste ju om det i tidningen…

Har följt det nyligen noterade kinesiska TikTok, Kuaishou. Jag ville köpa under trehundra (HKD) men vågade inte. Nu följer jag mest värdeutvecklingen ifall det skulle dyka upp ett nytt köpläge någon gång. Jag har ingen riktig uppfattning om detta är dyrt eller billigt just nu, så jag borde hitta och studera någon form av pålitlig värdering (jag är inte särskilt bra på att räkna med siffror)

Tickern är “1024”

Här är en nyhet som ger en viss uppfattning om företaget:

Hälsosektorn har varit matt sedan början av året (bara 3% upp - hehe :D) och även i Japan har dessa aktier korrigerats nedåt nyligen. Jag tänker bygga upp forever hold-positioner i dessa och har följt dem ett tag - med fokus på företagen i Seligson’s top 25 pharma fond: Astellas Pharma, Otsuka Holdings, Takeda Pharma, Eisai, Chugai pharma.

Tiden får utvisa, men enligt min mening är det nu ett bra tillfälle att tanka upp i en sektor som gynnas av långa megatrender, när marknaden inte verkar intresserad. JPY (yen) verkar också vara på en lämplig nivå i förhållande till euron, även om jag inte låter den saken påverka beslutsfattandet när det gäller dessa företag.

4 gillningar

Låt oss lyfta denna tråd, särskilt när den har tappat rejält i Kina. Ser andra den senaste rädslan som en möjlighet, eller har ni gett upp Kina helt?

Jag själv gick precis in i Tencent och Alibaba (igen, för på något sätt har jag lyckats handla den vid rätt tidpunkt). Jag gjorde mina investeringar i Tencent via sydafrikanska Naspers, vilket ger direkt rabatt på NAV. Jag kommer att byta dessa aktier till Prosus-aktier som handlas i Amsterdam nästa vecka i ett aktieutbyte. Jag investerar i Alibaba via Softbank.

Verneri från Inderes verkar åtminstone ha gått med:

2 gillningar