Dette er måske en unødvendig påmindelse, der ligger lidt ved siden af hovedbudskabet, men som er nødvendig for mange læsere
Ofte kan man oplyse anskaffelsespriserne for aktier til en ny tjenesteudbyder enten gratis eller mod et mindre gebyr. Dette gælder i hvert fald for Nordnet og IBKR.
Det ser ud til, at Nordnet igen har en fejl:
- det tilgængelige beløb, der vises i porteføljeoversigten, svarer ikke til summen af kreditgrænsen og kontanter
- Kreditgrænsen vises som et ufuldstændigt beløb (kreditgrænsen er ikke i brug) + denne kreditgrænse kaldes for låneværdi i UI’en, for hvorfor skulle man ikke kalde to ting forkert med samme term.
Der er altid noget galt med dem. Heldigvis bruger jeg to mæglere, men med denne hastighed bliver jeg nødt til at åbne et par mere, hvis jeg vil være sikker på, at det virker.
En meget, meget skrabet model. Hjemmesiden er fra stenalderen, mobilbanken er en smule bedre. Funktionaliteterne er meget begrænsede. Limitordrer er mulige, og “dagens kurs”, som vel bare udfylder den laveste pris på salgssiden på det tidspunkt. Jeg bruger Danske, fordi jeg har en aktiesparekonto (OST), daglige bankforretninger osv. der, men hvis jeg ville gøre noget mere kompliceret, skulle jeg bruge en anden tjeneste. Jeg har fået åbnet en konto hos IBKR, men jeg er blevet så doven med at handle, at jeg endnu ikke har gjort noget der. (Redigering: ETF- og fondsopsparing har jeg primært haft hos Nordnet i 10 år. Dog ville investering i ETF’er med Akavas prisliste også være ret fornuftigt hos Danske i dag.)
Hos Danske kan man også få Stream-tjenesten for et månedligt gebyr på 20 euro, men ud fra hvad jeg har læst på Danskes hjemmeside, loves der ingen steder, at der skulle være bedre og mere dybdegående handelsværktøjer, men den indeholder primært realtidstjenester og en analysetjeneste.
[quote=“tonimerkki, post:9039, topic:915”]
Derudover har Danske i hvert fald tidligere (sen
Morgen ødelagt. Nordnet har udgivet en ny funktion i appen: man kan se udviklingen af et enkelt instrument over en bestemt periode i sin egen portefølje, jeg antager uden udbytte. Jeg kiggede for sjov, og der har Neste lavet så store tab på 3 år, at det er pisseirriterende. Har samlet faldende knive og hoppet af vognen på bunden. Jeg havde ikke forventet, at tabene var så store, da køb og salg er foretaget i mange forskellige omgange. Men i den forstand er det en god funktion, da den fjerner gætterier og antagelser og giver et råt tal. Det er godt at lære af dette og komme videre.
Kan andre her se Inderes’ udbytte korrekt i Nordnet? Jeg modtog godt nok en meddelelse om det modtagne udbytte, men min egen portefølje ser mystisk nok ud til at være faldet med udbyttets beløb, og saldoen stemmer ikke overens med, at det skulle være udbetalt.
Inderes’ udbytte vises helt korrekt i begivenhederne. Hvad ser du så i begivenhederne? Eller ingenting?
Udbyttet vises i transaktionerne, men jeg kunne ikke få saldoen til at stemme. I porteføljen ses derimod en negativ udvikling på udbyttets størrelse for denne dag (det drejer sig om en aktiesparekonto (OST)).
EDIT: Nu dukkede udbyttet op på kontoen, selvom det allerede blev vist som betalt ![]()
Jeg gjorde det dumt, at jeg i går solgte en ETF-fond hos Nordea og købte aktier samme dag, og pengene fra salget var “selvfølgelig” ikke kommet ind på kontoen endnu. Hos Nordnet ville dette have været muligt uden ekstra omkostninger.
Jeg modtog udbytte fra Puuilo-beholdninger, og samme effekt – før åbning viser porteføljens udvikling, at den ville være i minus med udbyttets beløb. Formentlig er dette bare en fejl i beregningen, og man skal ikke rigtig betale for udbyttegodbidden ![]()
Pengene til aktiekøbet trækkes jo først om to dage, så saldoen går vel ikke rigtigt i minus, heller ikke i Nordea?
Ja, den blev trukket fra kontoen i dag, og en overtrækning stod med rødt på forsiden. Handelsdato 22.10. Bogføringsdato 23.10.
Du har sikkert købt amerikanske aktier, som afregnes allerede næste dag (T+1), mens ETF’er og andre er T+2.
Også her en langvarig kunde hos Nordea/Merita. Jeg troede ikke for nylig, at jeg ville sige, at jeg ville savne Investor, så gammeldags en tjeneste det var. Men den fungerede dog som et togtoilet. Og jeg kunne ikke forestille mig, at Nordea ville lede os
I dag er Inderes’ udbytte, der er kommet ind på Nordnets AOT, kommet “rent i hånden”, dvs. der er ikke foretaget kildeskat. Orion’s udbytte, der er kommet ind på den parallelle AOT, er blevet beskattet som det skal.
Hvordan er det med andre?
Var udbyttet lille? Kildeskat tilbageholdes ikke, hvis udbyttet er højst 20 euro.
Ja, det var under 20 euro, så det var derfor. Det har jeg slet ikke lagt mærke til, har det været sådan længe?
Det har nok været sådan længe. Jeg har ikke udbytter af passende størrelse, som man kunne tjekke langt tilbage i tiden ud fra.