Her begyndte det at virke i eftermiddags, og det virker også nu. Den slags lange afbrydelser er slet ikke almindelige. Jeg har ikke selv i mange år oplevet en situation, hvor jeg ikke kunne få adgang til banken.
Så omfattende afbrydelser er ikke almindelige, men Nordea har dem efterhånden alt for ofte. Flere gange om året har der været situationer, hvor man ikke kan handle. Der er også korte, tilfældige forstyrrelser, hvor man for eksempel ikke engang kan se hele sin portefølje. Jeg vil næsten sige helt op til en gang om måneden. Er it-systemet mon stadig delvist fra tiden før fusionen mellem Merita og Nordbanken?
Er der nogen, der kan sige, om man kan finde en rapport hos Nordnet over indeværende års salg og afkast separat, eller om man skal lede i kontobevægelserne? Hilsen en, der har udsigt til et eller andet form for skattesmæk…
9A-rapport, bare dette års datoer dér
Hej, jeg har for nylig åbnet en konto hos IBKR og investeret i nogle amerikanske aktier.
Jeg er interesseret i at vide, om andre IBKR-brugere her på forummet har oplevet, at withdrawals, det vil sige udbetalinger og overførsler til egen konto fra IBKR, har fungeret pålideligt, og om pengene er ankommet hurtigt til en finsk bankkonto?
Jeg har ikke selv foretaget udbetalinger endnu, men jeg begyndte bare at spekulere over f.eks. Trustpilots lidt specielle brugeranmeldelser af IBKR.
Er der nogen børsmægler, der gør det muligt at overføre aktier baseret på de enkelte købsposter til en anden portefølje? Dvs. så man kunne sælge de dyrest indkøbte poster fra en separat portefølje først, hvis man har brug for at reducere sin beholdning i en aktie, der er steget kraftigt, og hvor der er foretaget opkøb til mange forskellige priser undervejs i de stigende kurser…
Det burde ikke være muligt, i hvert fald ikke hvis der er tale om det finske skattevæsen:
Når en skattepligtig person kun overfører en del af de værdipapirer af samme type fra en værdipapirkonto til en anden, kan vedkommende ikke med skattemæssig virkning bestemme, at overførslen f.eks. vedrører værdipapirer, der tilhører et bestemt anskaffelsesparti.
Lähde: Arvopaperien luovutusten verotus - vero.fi
Edit @MajorD det er virkelig forvirrende, for på den anden side står der også:
FIFO-princippet gælder ikke for overførsel af værdipapirer fra en værdipapirkonto til en anden, da kontooverførslen ikke er en afståelse. Kontooverførslen påvirker ikke den indbyrdes rækkefølge for afståelse af værdipapirer af samme type.
Så ifølge det ville du ikke kunne overføre ”bestemte” andele, hvis du kun overfører en del. Beregnes der så en ny gennemsnitspris for dem, eller hvordan fungerer det i praksis… ![]()
“Overførsel af aktier fra én depotkonto til en anden er hverken en erhvervelse eller en afståelse. Overførsel fra én depotkonto til en anden starter ikke en ny beregning af ejertiden. De overførte aktiers placering i afståelsesrækkefølgen på den modtagende depotkonto bestemmes af deres anskaffelsestidspunkt.”
Dvs. hvis man har købt ind i et stigende marked og ønsker at sælge de dyrest købte først, kan man så lave skatteplanlægning ved at overføre de billigt købte fra portefølje A til portefølje B i henhold til FIFO-princippet og derefter sælge de senere købte, der er tilbage i portefølje A?
Oprindeligt burde man have indset, at man skulle have købt de dyrere i en anden portefølje…
Jeg er ved at være godt træt af Nordeas rod igen. Det er tredje gang i denne uge, at man ikke kan logge på netbanken. Selv i går aftes var der igen historier i medierne om, at Nordeas tjenester var nede. Mon de er udsat for nogle DDoS-angreb?
https://keskustelut.inderes.fi/t/ostin-myin-juuri-asken-osa-7/52688/1078?u=sijoittaja-alokas
Hos Mandatum er der afhængigt af niveauet 3 € i omkostninger, men det der er jo endnu billigere..

Hos Mandatum er der dog flere markeder, lige fra Australien til Kina, og der er masser af produkter. I det mindste sammenlignet med NN er de udenlandske markeder meget billigere at få adgang til. Jeg bemærkede det, da jeg købte aktier (lappuja) (TSXV) i Canada, hvor omkostningerne hos NN var tættere på 20 €, mens man hos Manta kunne få dem for 3 €.
Det virker til, at NN får folk til at blive hængende med de der lokke-fonde.
EDIT: Please, kan nogen for hundrede gang fortælle mig, hvordan man flytter disse beskeder. ![]()
EDIT: @Sijoittaja-alokas ![]()
![]()
Jeg har flyttet dit indlæg hertil, her er vejledningen: ![]()
Jeg har aldrig hævet penge fra IB, så det ved jeg ikke. Men det er jo nemt at teste med et lille beløb. Den første udbetaling hver måned er gratis. I sig selv tror jeg ikke, der er noget mærkeligt ved udbetalingerne, og de fungerer sikkert præcis, som de skal.
Hej,
det er gået fint med at overføre, og normalt har pengene været synlige på den finske bankkonto dagen efter overførslen.
Udbetalingsprocessen er måske lidt anderledes end det, som i hvert fald nordboere er vant til, men efter et par gange går processen hurtigt.
Er der nogen, der har erfaring med, hvor lang tid det tager at overføre penge fra en Danske Bank-investeringskonto til en lønkonto?
Fredag morgen solgte jeg aktier, og pengene er straks tilgængelige for nye aktiekøb på investeringskontoen, men de kan tilsyneladende ikke overføres til lønkontoen endnu. Kunne de være der mandag morgen?
Pengene fra de aktier, der blev solgt fredag, går ind på kontoen tirsdag, så de derefter kan udbetales fra porteføljen.
I aktiehandel er afviklingstiden oftest T+2, bortset fra de amerikanske børser, som for nylig skiftede til T+1. Det betyder, at hvis du solgte amerikanske aktier, vil pengene være på kontoen i morgen mandag, ellers på tirsdag.
Der er ingen forsinkelse i selve pengeoverførslen hos Danske, men du kan naturligvis ikke overføre midler, som endnu ikke er på kontoen.
Købekraft er så en anden sag, da de fleste mæglere inkluderer både kontosaldoen og nettopengestrømmene fra udførte (men endnu ikke afviklede) ordrer i købekraften.
Godt spørgsmål. Jeg tror ikke, jeg kan svare på det, og den bedste forklaring er nok din: formularen var i orden før, og jeg har selv rodet det sammen. Jeg kom sikkert til at gennemgå W8-formularopdateringsprocessen ved en fejl, da jeg forsøgte at ordne den irske renteskatteformular (Ireland Interest Tax Form), og måske var der en standardindstilling, der stod forkert, som jeg ikke bemærkede.
Udløbende formularer i et uforskammet komplekst system er lidt af et mareridt, men forhåbentlig får man lov til at være i fred i tre år nu, før vi skal igennem det igen. Der burde i det mindste være en standardmulighed, der hed: “klik – intet har ændret sig”. Det ville heller ikke være den værste funktion af alle, hvis formularerne var samlet på ét sted på tydeligt adskilte linjer, så man rent faktisk kunne overskue, hvilken formular man sidder og bakser med.
Men i sidste ende ligger fejlen hos brugeren. Ydmygt tager jeg hatten af.
Det er ikke muligt at handle i Nordea Investor i øjeblikket:

Ja, jeg var i kontakt med banken allerede kl. 10.05, og dengang lovede de at løse problemerne. Nu 2 timer senere sidder ordrerne stadig fast.
Jeg kunne have fået solgt aktier i et bestemt firma til en god pris i morges omkring kl. 10:05, men nu falder kursen. Når jeg engang får gennemført handlen, må jeg nok indsende et erstatningskrav til Nordea, hvor jeg vil forsøge at få differencen dækket.