Kan du fortælle mig, hvor jeg finder kurtagen for handlerne i rapporten? Jeg finder kun totalerne for køb og salg i “PortfolioAnalyst”-rapporten.
Mange tak for hjælpen, det må jeg hellere få tjekket med det samme ![]()
Min konto er i dollars. Mon skattevæsenet accepterer valutakursen fra overførselsdatoen? Hvis kursen skal være fra handelsdagen, når jeg ikke at blive færdig i tide, da der er hundredvis af handler.
Jeg ville i hvert fald først fremlægge mæglerens rapport eller beregninger baseret på mæglerens rapport. Det er trods alt den dokumentation, som skattemyndighederne forventer, at du indsender. Den følger ikke de finske skattemyndigheders anvisninger til punkt og prikke, men den er konsistent og hælder ikke udpræget mod hverken over- eller underbeskatning. Så i praksis vil forskellene mellem rapporten og den korrekte beregningsmetode sandsynligvis udligne hinanden på lang sigt.
Jeg bruger årets gennemsnitskurs, som findes på skattemyndighedens hjemmeside.
IBKR
Der findes mange rapporter, men jeg har endnu ikke fundet dem opdelt, som det finske skattevæsen ønsker det:
Samlet salgspris
Samlede gevinster
Samlede tab
Jeg gjorde det selv. Det tog 20 minutter.
Ville det måske være muligt at ulejlige dig med at forklare hvordan
? Jeg ville være meget taknemmelig for hjælpen, da jeg er begyndt at blive ret stresset over, hvordan jeg skal nå det hele, når jeg stadig har en svensk NN-konto at gruble over, som vist kræver beregning ud fra en svensk K4-rapport på 111 sider ![]()
Her er én måde. Der findes også andre:
- Indlæs din trade report i CSV-format i et regneark og fjern alt overflødigt.
- Lav nye kolonner i rapporten for alle handler: salgspriser med gevinst, salgspriser med tab, og købspriserne (basis) for begge dele. I alt fire kolonner med data.
- Beregn summen af kolonnerne for de profitable salgspriser og deres tilhørende købspriser.
- Gør det samme for handlerne med tab.
- Årets gevinster og tab kan herefter nemt findes ud fra de beregnede summer.
- Man skal muligvis fjerne nogle rækker manuelt, hvis rapporten indeholder forudberegnede subtotaler. Jeg husker ikke, om den gør.
- Jeg husker heller ikke, om handelsomkostninger er inkluderet i købs- eller salgspriserne i rapporten. Tjek det. Hvis ikke, skal de lægges til/trækkes fra, før det hele summeres.
edit: basis-prisen (køb) inkluderer købsomkostninger. Proceeds-prisen (salg) inkluderer ikke salgsomkostninger. - Hvis der skal tages højde for valuta, skal det tilføjes på en passende måde (f.eks. ved at indregne konverteringer baseret på dagens lukkekurs eller skattemyndighedernes foreslåede gennemsnitskurs for året).
Med denne metode bør det ikke betyde det store, om der er ti eller tusindvis af transaktioner. De 20 minutter, som @T3r00 nævnte, er et ret optimistisk tidsestimat, men ikke umuligt for en ferm bruger.
Jeg gjorde det som et samlet beløb.
Jeg har en custom rapport, hvor alt hvad der er sket i løbet af året er med.
Jeg tog køb, salg, omkostninger og fortjeneste fra bundlinjen og omregnede dem til euro. Som bilag vedhæftede jeg den tusind sider lange rapport.
Det blev godkendt sidste år også. Den røg til manuel kontrol, og årsopgørelsen blev vistnok færdig i oktober.
Altså, fra total asset får du de handler
Edit: Jeg udelod den valutaomregning, da den er rent beregningsmæssig. Der blev ikke udvekslet penge, og valutaomregningen er oplyst til årets gennemsnitskurs.
I denne rapport er de tydeligere.
Det bliver udfordrende, men jeg er nødt til at prøve at lave en custom rapport. Der er mange valgmuligheder, men jeg har kun foretaget aktiehandler på den amerikanske børs, så heldigvis ingen call- og put-optioner eller andet kompliceret for en begynder endnu.
Tag tallene fra cash-rapporten – der er alt, hvad du har brug for + valutakursen fra skattemyndighederne
og tjek, at tallene er de samme som i realized-rapporten. Det burde de være, hvis du ikke ejede noget hen over årsskiftet.
Vedhæft begge, eller kør én samlet rapport.
Nu er jeg tæt på, jeg fandt det under cash report, og der var præcis de tal, jeg havde brug for. Det er ikke i et format, der kan udskrives, men i værste fald et screenshot og den realised-rapport, du nævnte. Det var kun en beholdning på et par tiere hen over årsskiftet, bare nogle split-rester, så det er måske fint nok sådan her. Tusind tak for indsatsen og rådene.
Man kan sagtens få det hele ud derfra som en PDF, som kan vedhæftes selvangivelsen, som den er. Eller hvis du rent faktisk laver en papirindberetning, så kan det udskrives på papir.
TW opdaterer vel ikke noget oftere end hvert minut, hvis man ikke betaler ekstra? Men ja, TradingView ser ikke ud til at være helt synkroniseret, især ikke når det gælder penny stocks, i det mindste ikke med IBKR, og IBKR som handelsplatform viser dog normalt den pris, varen handles til på ethvert givet tidspunkt.
I dette tilfælde har jeg realtid slået til, og alligevel er der forsinkelse på et par af aktierne.
Tastefejl, jeg mente TV aka Tradingview.
Mener I TWS, altså Trader Workstation, med TW? Eller noget andet?
Planlagde de ikke noget i den stil i starten af året, at Shareville skulle blive en del af Nordnets brugerflade. Det er vist ikke det hele, der er der endnu (f.eks. porteføljerating, overvågning og grupper), men de vigtigste ting har i det mindste været synlige i et stykke tid. F.eks. ticker-kommentarer:
Ja, alt bliver integreret i én platform. Der kommer gradvist flere SV-funktioner (f.eks. bør Feedet komme til sommer), og i løbet af 2024 bliver den særskilte Share lukket.
Hmm, nu dukkede der også en Shareville-profil op for mig på Nordnets forside, og der er også et link til grupper. Gruppen åbner også i Nordnet og er ikke bare et link til Shareville.