Kesko - Handelsbranchens ekspert

Som teaset, her er Karos seneste grillsession.
For et år siden var Helander grillens første gæst, nu er det Rauhalas tur til at blive grillet.

44 Synes om

Her er Keskos meddelelse om salget i oktober. :slight_smile:

I oktober steg Keskos salg med 6,2 procent og 2,2 procent på sammenlignelig basis.

Der var vækst i alle brancher: Især i dagligvarehandlen steg Kespros salg med 5,3 procent, og i byggemarkedshandlen steg salget med 25,0 % takket være Davidsen-handlen (0,4 % på sammenlignelig basis). Inden for bilhandel steg salget med 7,4 procent, især for nye og brugte biler samt tjenesteydelser.

Man kan i det mindste ud fra denne meddelelse tænke, at virksomheden i lyset af disse væksttal fortsætter på en stabil vækststi. :slight_smile:

42 Synes om

Effekten af rentenedsættelserne begynder allerede forsigtigt at give resultater, da væksten uden virksomhedsopkøb i en så usikker situation er på hele 2,2 %.

Mon ikke dette positive signal også bliver skudt ned af analytikerne, da der var en leveringsdag mere i oktober.

Danske Davidsen smeder jernet kvartal efter kvartal. Når konkurrencemyndighederne godkender de resterende danske opkøb, er “kun himlen grænsen for væksten”.

18 Synes om

Her er også Arttus kommentarer om Keskos oktober. :slight_smile:

24 Synes om

Selskabsmeddelelse

K-gruppen: Kesko Oyj: Meddelelse i henhold til kapitel 9, § 10 i lov om værdipapirmarkedet om ændring i ejerandel (14.11.2024)

Kesko Oyj har den 15.11.2024 modtaget en meddelelse fra BlackRock, Inc. i henhold til kapitel 9, § 10 i lov om værdipapirmarkedet.

BlackRock, Inc.s samlede ejerandel af aktierne i Kesko Oyj, herunder ejerandele via finansielle instrumenter, overskred grænsen på fem (5) % den 14.11.2024.

10 Synes om

De er ret ligegyldige og giver efter min mening ingen signalværdi. I mange selskaber svinger BlackRocks fonde på begge sider af 5 %.

32 Synes om

Keskos direktør for finansiering og M&A, Jarkko Karjalainen, gæstede Evlis rente-podcast for at fortælle om blandt andet Keskos seneste grønne obligation på 300 mio. euro og dens modtagelse.

Episoden kan høres her:

13 Synes om

Desværre er jeg nødt til at informere om, at interviewet med Sami Kiiski vil blive rykket til næste år. Som det ser ud nu, bliver det engang til foråret. Måske passer det gamle ordsprog om, at den, der venter på noget godt, ikke venter forgæves, som en afsluttende bemærkning.

16 Synes om

Jeg har af “visse årsager” fulgt Kesko længe og ofte overvejet at købe, men kun overvejet. Jeg husker denne nyhedsdækning: Kesko luopuu Cassa-halpakauppakokeilustaan | Yle det vil sige “ifølge Mika Rautiainen, direktør for K-market-kædeenheden, ser betydningen af discountbutikker i dagligvarehandlen ud til at blive mindre end forventet i Finland.” Dette satte dog en stopper for aktiekursens 4-årige stime.

Et stykke derfra ligger en enhed, som dette skulle have været et modtræk til. Lidl blev “tvunget” lidt ud på sidelinjen, men det har vist sig at være heldigt for Lidl, da der er plads til en velfungerende parkeringsplads (man kan vælge plads efter solens retning) og endda et ladeområde. Det mest iøjnefaldende er dog, at parkeringspladsen konstant er næsten fyldt med biler. Der er bare noget ved det, der trækker – selv mændene til at gennemse de midterste hylder. Cassa lykkedes ikke med sit sortiment, prissætning, indretning og øvrige indtryk. Man skulle tro, at indkøbsvolumenerne havde været tilstrækkelige på Kesko-niveau.

Discountenheden ser ud til at være i en klasse for sig, når det gælder effektivitet. Ærgerligt, at der ikke findes en finsk konkurrent. Markedet er naturligvis lille, og det har formentlig også holdt Aldi ude af Finland.

Ellers er det store K nu tilbage på sit normale, lidt overpris-agtige spor. Overvågningen bliver skærpet – måske man også kunne anskaffe sig en testpost, så man får fulgt den endnu tættere.

5 Synes om

Hvad er det lige, der gør, at disse “fuldt prissatte” som Sampo, Fortum og Kesko, for blot at nævne nogle få, bare bliver ved med at kravle opad, mens de superbillige mindre kiosker analyseret af analytikerspirer, som Anora og L&T, bare synker dybere og dybere ned i tilbudskurven? Jeg er lige ved at kaste mig ind på Kesko-købsbanen.

4 Synes om

Disse ”fuldt prissatte” aktier har bestemt også deres udsalg. Af en eller anden grund falder de bare ikke i smagen hos de samme investorer, som kort efter er klar til at betale betydeligt mere for aktierne med kun meget små ændringer i udsigterne.

Lad mig tage et eksempel. I starten af juni faldt Kesko-aktien på et par børsdage fra knap 17 euro til omkring 16 euro. Ved kursbunden den 5. juni skrev du på Kauppalehtis forum under dit daværende brugernavn Pör$$iGuru følgende:

”Jeg solgte Kesko-lortet fra min OP-portefølje, før det gik i minus. Det føltes godt at få sit eget indskud tilbage. I dag lignede det et fald, hvor sælgerne var meget målbevidste, og der er stort set ikke flere købere i dette ludfattige land. Den falder under 15 €, den er på den vej, som Neste har banet.”

Selv købte jeg i øvrigt et par poster i Kesko netop den 5. juni.

63 Synes om

En ret forventet nyhed, da Kesko har rapporteret om stærke vækstrater for ekspreslevering. De involverede butikskæder blev ikke specificeret, men mon ikke disse i første omgang bliver leveret fra Sale/Alepa, da pilotprojekterne er foregået via et par Sale-butikker. S-market har også forudsætningerne for dette, da de også benytter de berømte leveringsrobotter. Kesko leverer i øjeblikket via Wolt fra K-Market og K-Supermarket.

12 Synes om

Kesko’s administrerende direktør Jorma Rauhala fortalte om Kesko som investeringsobjekt på Sijoittaja 2024-messen. :slight_smile:

13 Synes om

Det er et generelt fænomen på Helsinki-børsen lige nu. Jeg kan ikke komme i tanke om et eneste selskab, som ikke er “fuldt prissat” i investorernes øjne lige nu. Stort set ingen virksomhed har fået vind i sejlene i løbet af efteråret, i hvert fald ikke medvind. Frygten og pessimismen er så stor. Kesko er stadig et virkelig godt firma. Det er porteføljens største investering, og det bliver den ved med at være. Udbytterne ruller heldigvis ind.

16 Synes om

Den tidligere forudsagte skærpelse af konkurrencen på markedet for lynlevering inden for e-handel sker nu som forventet, da S-ryhmä indleder et bredere samarbejde med Foodora. Det er også værd at bemærke partnerskabet med Wolt. Læs mere om dette i S-ryhmäs (Ässä) pressemeddelelse.

Arhi Kivilahti skrev rammende om S-ryhmäs træk på sin hjemmeside “Kaupan tila”. Set fra Keskos perspektiv er det værd at bemærke Wolt, som sammen med Kesko i praksis har opbygget markedet for lynlevering i Finland. Wolt spiller lidt på to heste, og det er sandsynligt, at Kesko nu også vil indlede et samarbejde med Foodora.

Væksten i lynleveringer har formentlig været den største drivkraft i online dagligvarehandel på det seneste, og i takt med at udbuddet udvides, vil det sandsynligvis fortsætte. Udbud skaber jo efterspørgsel, i hvert fald i et vist omfang.

S-ryhmäs indtog på markedet for lynlevering leder tankerne hen på, hvor agilt og konstant Kesko er nødt til at opbygge “nyt”. De tog teten på e-handlen i starten af pandemien, men ret hurtigt var den langsommere S-ryhmä i stand til at svare igen. I udviklingen af butiksnetværket og dagligvarehandlen er dette mønster gentaget sig flere gange. Sushibuffeter og lignende er efterfølgende kommet ind i S-ryhmäs sortiment. Man skal løbe konstant hurtigere mod S-ryhmä i dagligvarehandlen for bare at blive stående det samme sted.

19 Synes om

@Arhi_Kivilahti og byggemarkedet, artiklen omhandler bl.a. K-Rauta. Linket til artiklen findes under tweetet. :slight_smile:

https://x.com/ArhiKivilahti/status/1864559331984781586
image
image

https://www.kaupantila.fi/p/rautakaupan-vaikea-vuosi-2023-parempaa

7 Synes om

For et par måneder siden trådte RTV faktisk i rekonstruktion. Siden da har navnet igen figureret på protestlisten, og skatterestancer, der ellers var bragt i orden, er vokset igen.

For en måned siden meddelte firmaet jo om lukning af 15 afdelinger og afskedigelse af 93 medarbejdere:

9 Synes om

Keskos nye logistikcenter i Nurmijärvi er på vej til behandling af byggetilladelse. Udvalget for lokalplanlægning og byggeri behandler sagen den 17.12.

Når projektet har fået en retskraftig byggetilladelse, fortsætter miljøgodkendelsesprocessen hos Central Uusimaas miljøcenter (Keski-Uudenmaan ympäristökeskus).

Keskos nuværende lagre ligger i Hakkila i Vantaa, hvor der ikke er plads til udvidelse.

Som det første vil foodservice flytte til Nurmijärvi, hvortil der bygges lokaler på i alt 48.000 etagekvadratmeter. I Hakkila i Vantaa beskæftiger foodservice omkring 550 personer. Arbejdspladserne vil med tiden flytte til Nurmijärvi.

Hvis alt går efter planen, kan udgravningsarbejdet påbegyndes i oktober-december 2025. Byggearbejdet vil kunne påbegyndes i oktober-december 2026. Dermed vil åbningen muligvis finde sted i slutningen af 2028.

Artiklen nævner også yderligere investeringer i forbindelse med frostlageret og Keskos detailhandelslager. Artiklen kan læses på et par minutter.

20 Synes om

Salgstal for november:

Bilsalget er forbløffende stærkt, men det rækker ikke langt. Inden for dagligvarehandlen er udviklingen mere ubehagelig.

Der er blevet talt meget om prisopfattelsen. Her har Kesko virkelig et sted at skærpe sig. For eksempel har de nuværende omaplussa-tilbud ingen tiltrækningskraft. Og at gennemse disse tilbud er også blevet ubehageligt, når der dukker tilbud op fra individuelle butikker, hvor man med garanti ikke kommer til at handle. Som en person fra Tampere glædede jeg mig for eksempel i sidste uge over, hvordan K-Supermarket Kamppi huskede mig med 10 % rabat på næste køb.

24 Synes om

Det er dog kun salg for én måned, hvor der i gennemsnit desuden var 1 leveringsdag mindre end i den foregående måned. Alt i alt var der samlet set vækst i salget, selvom det ikke var sammenligneligt.

Baseres investeringer nu på en tidsramme på én måned? Kesko rapporterede i slutningen af oktober et fremragende driftsresultat for Q3-kvartalet og forventer vækst for hele næste år, aktien steg flot med op til to en halv euro, men når man nu ser på aktien, er stigningen kun en halv euro siden kvartalsrapporten. “Investorens” hukommelse er kort.

23 Synes om