Kempower - Mobiliteten elektrifieras med laddare

Omsättningen för år 2026 beräknas öka till ett intervall på 276,43 M€ – 326,69 M€. Paulis prognos ligger faktiskt över hela intervallet på 331,1 M€, så den lär behöva justeras ned med omkring 40 M€. Det operativa rörelseresultatet bör förbättras avsevärt, men eftersom det inte nämndes att siffran skulle vara positiv, misstänker jag att det operativa resultatet för 2026 troligen ändå hamnar på minus → En gissning ur höften är -5 M€. Det vore nog redan en betydande förbättring. Siffran ligger långt ifrån Paulis prognos och den lär justeras ned rejält, eller så vill man tro det bästa om sin egen darling. Saker och ting går framåt för Kempower, men på grund av den höga värderingen ser jag ingen mening med att bli ägare. Min egen målkurs för köp är i vilket fall som helst under 10 e. Någon konstaterade högre upp att det är “härligt dyrt”. Det är lätt att instämma i.

Guidning för år 2026

Kempower bedömer:

Att omsättningen för 2026 ökar med 10–30 % jämfört med 2025, förutsatt att valutakurserna inte har någon betydande inverkan (omsättning 2025: 251,3 miljoner euro).

Att det operativa rörelseresultatet för 2026 förbättras avsevärt jämfört med 2025 (operativt rörelseresultat 2025: –12,4 miljoner euro).

15 gillningar