Handelskrig har brutit ut – och nu är hela världen med i spelet.
Vem som tryckte på avtryckaren först – USA förmodligen – återstår för historien att avgöra. Klart är dock att detta inte är en liten skärmytsling. Det kan omforma världsekonomins spelplan. Kommer stormen att vara i veckor, månader eller år? Vem kommer att stå som segrare, vem kommer att klara sig med nöd och näppe – och vem kommer att bli överkörd?
I den här tråden fördjupar vi oss i handelskrigets ekonomiska effekter – på börser, aktier, makroekonomi och hur investerare kan navigera i denna nya värld. Faktabaserade prognoser, analyser och till och med historiska jämförelser är mer än välkomna.
Eftersom vi är på ett investeringsforum hoppas jag att denna diskussion framför allt tjänar oss investerare: idéer, perspektiv och tankar som kan hjälpa oss att fatta bättre beslut på en osäker marknad.
Diskussionen får och ska vara mångfacetterad. Ett syfte är också att lätta lite på diskussionsbördan från andra trådar – vare sig det handlar om tråden “Börsernas riktning”, kafferummet eller memetråden – eller nej, inte riktigt
Här håller vi dock fokus: på en seriös och konstruktiv ekonomisk diskussion.
Edit: I trådens namn Tullkrig → Handelskrig, eftersom Kina den 14.4.2025 införde exportrestriktioner för sällsynta jordartsmetaller och importrestriktioner för flygplansdelar, och USA den 15.4.2025 utökade exportrestriktionerna för NVidias chip till Kina.
Tullkrig pågår – men hur är det med programvara?
Jag inleder tråden med mitt eget perspektiv, som kan öppna en lite ny vinkel på hela tulldiskussionen: programvara och immateriella produkter.
Fysiska varor tullas. Immateriella produkter – programvara, molntjänster, digitalt innehåll – passerar gränser nästan obehindrat. Detta ger en enorm fördel för internationella programvarujättar som Microsoft och partners. Men tänk om denna fördel försvinner?
Förr var allt hårdvara
*Minns ni den tiden när datorer köptes som maskiner – bara som hårdvara? Man monterade moderkort, processor, minnen, grafikkort – och sedan köpte man Windows eller kanske Doom separat på disketter. Hela paketet skulle i dagens värld vara tullpliktig vara.
Nu är allt i molnet
- Men vad hände? Programvaran frigjordes från hårdvaran. Den flyttade till internet, molnet, som prenumerationstjänster. Fysiska medier försvann.
- Inga tullavgifter – ingen gränskontroll. Detta är en ovärderlig konkurrensfördel för företag.
Bilar är den nya datorn
- Dagens bilar innehåller en enorm mängd programvara.
- Funktioner kan aktiveras som en tjänst i efterhand – de är immateriella och ofta tullfria.
Mot nya strukturer?
- Tänk om man kunde köpa bilen utan programvara – bara som ett skal? Bara som en mekanisk plattform, utan “intelligens”? Och allt annat skulle komma som separata molntjänster – utan tullar. Biltillverkare skulle kunna pressa ner priset på hårdvaran och flytta värdet till det immateriella. Vad skulle vara det rätta förhållandet? Är 50 % av enhetens pris längre en överdrift?
- Samma sak upprepas i många andra enheter. Intelligensen köps separat, tullfritt?
Pandoras ask: tullar på programvara?
- Trumps administration räckte EU Pandoras ask. Om den öppnas kan konsekvenserna sträcka sig djupt in i hela den digitala ekonomins strukturer.
Hur ser du på situationen?
- Är tullfriheten för programvara hotad i framtiden?
- Skulle tullarnas logik kunna utvidgas till immateriella tillgångar?
- Hur stor del av produkternas värde kan döljas bakom programvara?
- Skulle Trump vara villig att kasta MAG7-programvaran under bussen och göra en deal där EU tar bort alla tullar på amerikanska varor, men istället lägger avgifter på programvara? MAGA-rörelsens anhängare skulle förmodligen acceptera det.
Kommentera, ifrågasätt, fundera – nu pratar vi om en stor sak.




